Režie:
Erik SkjoldbjærgKamera:
Jallo FaberHudba:
AirHrají:
Aksel Hennie, Wes Bentley, Stephen Lang, Stephanie Sigman, Jonathan LaPaglia, Ane Dahl Torp, Jørgen Langhelle, André Eriksen, Endre Hellestveit (více)Obsahy(2)
Na začátku 80. let se v Norsku rozmohl doslova ropný boom. Nová naleziště ropy a plynu skýtala netušené možnosti a bohatství, které se odpovědné úřady snažily vytěžit z 500 metrové hloubky Severního moře. Petter, profesionální potápěč, a jeho bratr Knut mají potřebnou disciplínu, sílu a odvahu, aby se vydali na nejnebezpečnější misi na světě – na dno Severního moře. Avšak nenadálá tragická nehoda vše změní. Petter je vyslán na riskantní cestu, na které ztrácí přehled o tom, kdo tahá za jeho nitky osudu a postupně zjišťuje, že tato mise je nad jeho síly a že v sázce je jeho život. (Film Europe)
(více)Videa (4)
Recenze (48)
[SCANDI 2014] Vyťahovanie špinavého domáceho prádla z morského dna. Ľadový chirurg Skjoldbjærg je jednou z najzaujímavejších postáv súčasného nórskeho filmu a každým svojim ďalším filmom mi to len potvrdzuje. Medzinárodne koprodukovaný Pioneer sa však potkýna o vlastné ambície. Faktograficky hutný úvod do východzieho bodu zápletky je excelentný. Prvé minúty si ihneď získajú pozornosť precíznym remeselným prevedením a retro štylizáciou à la 80. roky (od rámovania záberov cez hudbu až po reminiscenciu temných konšpiračných thrillerov, dotýkajúcich sa závažných tém), no dejovo nastavenú latku dlho neudrží a očakávaniam nedostojí. Tam, kde štafetu z rúk dokonale ovládnutých technických kategórií a mrazivej atmosféry preberajú konvenčné modely rozprávania nastupuje klišé, rozpačité striedanie žánrových polôh, nerealisticky rýchle zvraty a skratkovité, umelo zostrihané scény. Režisérov audiovizuálne najpodmanivejší film si tak síce udržiava kompaktný vonkajší tvar, krásne pracuje s elipsovitými motívmi (zostup výťahu snímaný z výšky predpovedá hrdinov druhý zostup s potápačským zvonom) a prostredím, avšak podmorských scenérií je málo a vnútrajšok dejovej konštrukcie sa zrejme i vplyvom účasti piatich scenáristov chvíľami nepekne rozpadá. Na mieste je otázka, koľko z toho môžeme pričítať zjavným zásahom štúdia a skracovaniu materiálu do konečných 106 minút. Výsledok nie je zlý, no i vzhľadom na obsadenie (Hennie) nemôžem zatajiť sklamanie. 60% ()
Smůla. Mělo to velice zajímavej rozjezd spojenej z náhledem do atraktivního potápěčského prostředí. Úvodní dramatická sekvence pod vodou nemá chybu a navíc se tu na nic nečeká, takže hned na začátku potká naše hrdiny i pořádná osobní tragédie. Bohužel jaký má film rychlý start o to dříve mu dochází dech a to přesně ve chvíli kdy se změní v tuctový konspirační thriller o souboji kladného hlavního hrdiny který chce dokázat pravdu, proti nemilosrdné korporaci. Tempo klesá z každou další minutou a i když se ještě pod vodu v pár atraktivních záběrech vrátíme, tak už to prostě nefunguje tak dobře jako na začátku. Skoro bych byl pro to, aby jsme dostali jenom napínavé civilní drama o lidech vykonávajících životně nebezpečnou profesi než další agitku ve stylu Mirek Dušín Vs hrabiví kapitalisté. Takže promarněná příležitost. Víc netřeba dodávat.40% ()
Erik Skjoldbjærg je brilantní všude tam, kde může uplatnit svou schopnost přesně popsat určitou dějovou proceduru a vystihnout atmosféru prostředí - prvních dvacet minut je proto bezmála strhujících a i když se liší poněkud konzervativnějším přístupem od skvělého doku-thrilleru NOKAS, má v nich Pioneer přinejmenším stejný drive. Jenže pak přijde spletitá konspirace a perspektiva hlavní postavy s narušeným vnímáním (vzpomínka na Insomnii) a tady se v Pioneerovi dostává do konfliktu solidní subjektivní rovina (přeludy, paranoia) s konspiračním thrillerem, který trpí dost neobratným dávkováním informací a místy taky trochu kostrbatou režií (scéna s autem v tunelu vypadá hodně útržkovitě). Ambice je tu dost vysoká - morální kritika "norského ekonomického zázraku", který z pohledu filmu stojí na porušování základních lidských práv. Výsledek? Rozpačitý. Jako milovník podmořských sekvencí ale nutně přihazuju hvězdu nahoru. Tohle se muselo líbit i Cameronovi. ()
Byla jsem trochu zaskočená, že retro drama V hlubinách právě dění pod mořskou hladinou mnoho času nevěnuje, přesto necítím zklamání, že jsem tento film zhlédla. Jedná se o norský korupční příběh natočený podle skutečných událostí, který v podstatě ukazuje, jak je lidské plémě hamižné a čeho všeho jsou velké korporace i jednotlivci schopni, aby získali ekonomickou moc nad ostatními. Zarostlého Aksela Hennieho jsem zpočátku nemohla vůbec poznat, ovšem postupně se prozradil jednak svýma očima, tak řečí těla a nenapodobitelným hereckým projevem. (75%) ()
Pár krát ma počas sledovania filmu napadlo, že by som si radšej pozrel dobrodružný film o stavbe ropovodu na hladine mora, ako konšpiračný triler o stavbe ropovodu na dne mora. V hlbinách je fajnový old school triler, kde je jedinec sám proti všetkým, tí sa ho snažia zabiť, ale keďže je nesmierne chytrý, neúspešne. No a za druhé je komentárom k nórskej politike, americkej "pomoci" a samozrejmosťou je fakt, že nikomu z kruhov, kde sa točí ropovodným kohútikom , sa nedá veriť. Scenár bude skôr skutočnosťou inšpirovaný, akoby ju dejom kopíroval. 70%. Ako to dopadlo v tom Štrasburgu? ()
Galerie (24)
Photo © MRP Matila Röhr Productions
![V hlubinách - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/159/336/159336906_e47153.jpg)
Zajímavosti (1)
- Petter Jensen (Aksel Hennie) nosí hodinky značky Rolex GMT Master II. (dyfur)
Reklama