Reklama

Reklama

Samuraj

  • Francie Le Samouraï (více)
Trailer

Obsahy(1)

Jef Costello (Alain Delon) má odstranit bohatého a vlivného obchodníka, který má stejně tak bohaté a vlivné nepřátele. Vše jde přesně podle vypilovaného plánu, takže jej musí policejní superintendent (François Périer) propustit, přestože jeho policajtský nos tuší pravdu. Jenže zákazník, místo aby zaplatil dohodnutou sumu, zpanikaří a pokusí se Jefa zabít. A není nic horšího, než naštvaný nájemný vrah s policejním pitbulem v patách... (monolog)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (240)

JFL 

všechny recenze uživatele

V Melvillově vrcholném díle se perfektně snoubí režisérovo pojetí filmů. Své snímky totiž nikdy nekoncipoval jako obrazy reality, nýbrž jako sny. Tím spíš je pozoruhodné, že se v době, kdy se většina francouzské produkce točila ve studiích, uchyloval do reálných prostředí. V nich ale příznačně hledal zákoutí a prostory, které souzněly s jeho nadreálným a vrcholně estetickým viděním žánrových světů. Jeho osudová a melancholicky zastřená óda na filmové nájemné zabijáky se stejně jako její hrdina stává ideálem, který fascinuje svou vnější odtažitostí, vytříbenou stylovostí a účelnou řemeslností. "Samuraj" sice obsahuje minimum dialogů, ale zůstává dokonale srozumitelný a hlavně úžasně napínavý, protože svou výřečnost čerpá jednak ze síly filmového jazyka, ale také z kinematografie coby souboru děl a žánrových nosníků, které jsou divákům univerzálně srozumitelné. Není potom divu, že se "Samuraj" sám stal další esencí žánru, o kterou se adoračně opírali nadcházející velikáni jako John Woo, Jim Jarmusch či Johnnie To ve svých ódách na filmové zabijáky. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Dlho som váhal, či mám tomuto zvláštnemu filmu nadeliť obligátne tri hviezdičky alebo ísť s hodnotením vyššie. Bol to veľmi nezvyčajný film. Žiadna štandardná kriminálka francúzsko-talianskej školy. Úsporné dialógy, zošednuté farby, dobre zvolená hudba, nevábny byt, minimum akcie, komplikované úniky pred sledovaním, masové nasadenie polície a dobových sledovacích prostriedkov, kanárika a ritualizovaný koniec. To všetko do seba zapadalo a malo to vopred daný zmysel. Je to kriminálka, ktorá zaujme napriek pomerne jednoduchému deju a príliš zdĺhavému tempu. ()

Reklama

Chrustyn 

všechny recenze uživatele

Neskutečně zdlouhavý thriller o nemluvném, samotářském nájamném vrahovi, který se stal nepohodlným jak pro policii, tak pro své "zaměstnavatele". Umírněný Delonův výkon roli sedí ale film se táhne neuvěřitelným způsobem a část na policejní stanici snad ani nemohla být delší. Rozhodně film stojí za vidění ale divák si musí připravit kýbl trpělivosti. ()

Cimr 

všechny recenze uživatele

Režisér Melville prý hledal černobílou náladu v barevném filmu, a to se mu skutečně podařilo. Vizuálně působivý snímek, špinavě krásný, s magickou noir hudbou a povedeným koncem. Rozhodoval jsem se mezi 3 a 4 hvězdami, ale nakonec mi asi opravdu vadí všechny ty nelogičnosti, co už vypsal Monolog, a navrch tyto další: Jak policie dospěla k zadržení všech podezřelých mužů? To sebrali všechny muže v Paříži, co měli na sobě baloňák? A nestačilo by tedy, kdyby si Jef Costello baloňák prostě sundal? A dále - když je Jef a jeho milenka na křížovém výslechu, nestačilo by pár dobře mířených otázek (např. jakou barvu mělo spodní prádlo ženy), aby byl odhalen jejich komplot? Proč si u výslechu policie počíná tak amatérsky? Ano, chápu, že Samuraj nemá být posuzován jako klasická detektivka, ale spíš jako artová studie samoty. Přesto nelogičnosti v ději vadí, protože film činí nevěrohodným. A pokud ho bereme jako pouhou studii samoty, tak je to příliš dlouhé, monotónní, stále stejně chladné, bez náboje… Člověk si z toho nakonec vezme jen onen pár svítivě modrých očí. Což mi ale za dvě hodiny připadá trochu málo. ()

POMO 

všechny recenze uživatele

Tak úsporné, a pritom presné a uderné dialógy bez jediného zbytočného slova už dnes nikto nepíše (noc pred Samurajom som videl Cronenbergov Cosmopolis, ktorý je presným opakom). Vzhľadom k scénáristickej i filmárskej precíznosti, ktorá v prvej polovici filmu evokovala vzorovú európsku noir-kriminálku pre veľké plátno, ma ale neskôr prekvapili jej logické lapsusy (útek z walkalátoru, neutrenie stoličky po inštalácii odposluchu) a málo zdramatizované a nejasné finále - ako z filmu pre televíznu obrazovku. ()

Galerie (26)

Zajímavosti (22)

  • První scénář k filmu napsal Melville již v roce 1963 přímo pro Alaina Delona, který ale pro své povinnosti v Hollywoodu, a aniž by scénář viděl, tehdy nejprve odmítl. Teprve v roce 1967 se Delon, protože byl okouzlen snímkem Druhý dech (1966), zeptal Melvilla, zda by s ním nechtěl natočit nějaký film. (theSaint)
  • Díky filmu Samuraj je Alain Delon dodnes jedním z nejoblíbenějších západních filmových herců v Japonsku. Stále se tam dobře prodává jeho parfém jménem AD. (Zagros)
  • Inšpiráciou pre Melvillea bola postava Ravena z filmu This Gun for Hire (1942). Pretavil to v úsporný prejav hrdinu stvárneného Delonom, taktiež v oblečení v podobe baloniaku a klobúka. Raven mal v domácnosti parťáčku mačku, Costello zase kanárika. (Biopler)

Související novinky

Zemřel Alain Delon

Zemřel Alain Delon

18.08.2024

Přichází smutné zprávy z Francie. Ve svém domě ve městě Douchy zemřel v něděli 18. srpna legendární francouzský herec Alain Delon. Bylo mu obdivuhodných osmaosmdesát let. Zprávu potvrdili tiskové… (více)

Reklama

Reklama