Režie:
Christian-JaqueKamera:
Henri DecaëHudba:
Gérard CalviHrají:
Alain Delon, Virna Lisi, Dawn Addams, Akim Tamiroff, Adolfo Marsillach, George Rigaud, Laura Valenzuela, Yvan Chiffre, José Jaspe, Álvaro de Luna (více)Obsahy(1)
Píše se rok 1789, do pádu Bastily schází jen několik dní. Bohaté šlechtice však straší nejen vzrůstající nevole lidu, ale zároveň muž v masce, který po svých loupežích nechává za sebou známou vizitku – černý tulipán. Jediným úspěchem policie je to, že je postrach aristokratů poznamenán na tváři sečnou ranou. Velitel policie má své podezření a nyní jen čeká, že se mu přede všemi potvrdí. Netuší ovšem, že Guillaume de Saint-Preux má mladšího bratra, který jako by mu z oka vypadl. A tak na slavnost přichází „Guillaume“ s tváří a úsměvem nevinného chlapce… Slavný přepis neméně slavné literární předlohy Alexandra Dumase natočil s Alainem Delonem v titulní dvojroli režisér Christian-Jaque. (Česká televize)
(více)Recenze (173)
Mohu jen potvrdit, že Alain Delon byl nezapomenutelný a velmi okouzlující. Pořád se na film dobře kouká a pořád se u něho stejně dobře bavím. Neztratil nic z toho, co divákovi nabízel v době svého vzniku. Trošku dětinské a zároveň bláznivé mi přišlo, když Delon hrál se svým koněm na honěnou. Na druhou stranu to film zase o něco více odlehčovalo. Vždycky se na tehle film ráda podívám. Člověk se při něm může alespoň na pár chvil zasnít. ()
Jeden z dětských "superhrdinů" mnoha dnešních starších a pokročilých. Černý tulipán neoplývá žádným hutným příběhem, kromě důrazu na čest, vtipu, lehké romantiky a báječného lehkého dobrodružství nemá téměř žádnou přidanou hodnotu, nepočítáme-li tedy odkaz na ideály francouzské revoluce. Bonusem je pak dvojrole Alaina Delona, mimochodem skvěle trikově zvládnutá, a nádherná výprava. Nezbývá než si jen postesknout, že pro takové oddechovky už dnes není na stříbrném plátně místo. Čtyři spokojené, nostalgické. ()
Ten film si pamatuju z dětství, milovala jsem ho a jak jsem zjistila, některé repliky si pamatuju slovo od slova. Po tolika letech a stále je to skvělý oddechový film. Krásné lokace (netušíte někdo, kde je to náměstí?), mlaďoučký Delon hnedle dvakrát, prima hudba, svižný děj - co víc si přát. Včera jsem měla svátek, takže tímto děkuji ČT2 za milý dárek. ()
Romantické filmy mají vždy své kouzlo a pokud tam ještě hraje hlavní roli charismaticky muž - idol všech paní a dívek - nu pak je se na co koukat. Námět filmu je velice neotřelý a zajímavý. Jednovaječná dvojčata-chlapci- využiji této své výhody a potrestají "horlivého a zakomplexovaného" policejního komisaře a také vyděračského místokrále. V hlavní dvojroli kdo jiný - Alain DELON. No myslím, že i když má ten film na hrbu 43 křížků, tak se bude ještě dlouho líbit a nejen mladší generaci. Nevidím důvod, proč bych mu nedala 5*. ()
Francouzi prostě vážně umějí natočit nejen výborný historický film, ale i značně odlehčenou nadsázku zarámovanou do zásadních událostí vlastních dějin. Na rozdíl od jiných mě tady neruší to lehké nakročení k revoluci (ve stylu hlášek: "Vy hlupáku, kdyby nebylo Černého tulipána, nemusela padnout Bastila."). Alain Delon je tu ve vrcholné fyzické formě (jakože dobře vypadá), zatímco herecky jenom tak divně odstíní odlišné charaktery dvou bratrů. Podle mě byly nešťastně zvoleny i jeho (jejich) partnerky, dobově snad slavná Dawn Addams plus u nás prakticky neznámá španělská hvězda Laura Valenzuela. Jako v mnoha jiných filmech tu aristokracie a vedení armády vychází v hodně karikaturním provedení - Akim Tamiroff jako markýz de Vignolle, Robert Manuel coby princ de Grasillach, nijak na škodu to ale není. Páč je to dobrodružství, romantika, šermovačky, to vše v půvabných španělských exteriérech (proč vlastně španělských?) a jede to bez možnosti vydechnutí od začátku do konce. ()
Galerie (39)
Photo © Méditerranée Cinéma
Zajímavosti (6)
- Inteligentního koně jménem Voltaire hrál bělouš Sultán, kterého trénoval François Nadal (1924–2007), jenž připravoval koně pro mnoho známých nejen francouzských filmů včetně Fanfána Tulipána (1952) či Bena Hura (1959). Sultán se často objevoval v sedle s Jeanem Maraisem – uvádí se zpravidla osm filmů režiséra Andrého Hunebellea (například Hrbáč – 1959, Kapitán – 1960, Ve službách krále – 1961, Fantomas kontra Scotland Yard – 1967). V jezdeckém klubu v Neuilly, jehož koně hrály ve francouzských filmech, na něm jezdily děti, údajně aby se neunavil. (Korsak)
- I když film nemá nic společného se stejnojmenným románem Alexandra Dumase, je zde odkaz na jeho nejznámější dílo Tři mušketýři. V momentě, když Caroline ukazuje Julienovi trik s kordem, říká, že je to dědictví po jejím pradědečkovi, který byl mušketýr a jmenoval se Porthos. (Chevees)
- Snímek vyprodukovalo filmové studio v Nice, vzhledem ke španělské koprodukci ale velká část natáčení probíhala také ve Španělsku, mimo jiné ve starobylých městech Cáceres a Trujillo nedaleko portugalských hranic. (argenson)
Reklama