Režie:
Ivan SenScénář:
Ivan SenHrají:
Aaron Pedersen, Hugo Weaving, Jack Thompson, Ryan Kwanten, Tony Barry, David Field, Damian Walshe-Howling, Tasma Walton, Robert Mammone, Samara Weaving (více)Obsahy(1)
Detektív Jay Swann (Aaron Pedersen) sa po dlhom čase vracia do zapadákova, z ktorého pochádza; na miesto, kde slnko vysušuje okolitú zeleň, kde divoké psy dávajú dobrú noc a kde ľudia strkajú novorodencov do trúb od sporákov. Prišiel, aby tu dal veci do poriadku. Jeho snaha sa však nepozdáva miestnym usadlíkom a jeho kolegom z práce, ktorí mu to dávajú jasne najavo. Keď pri diaľnici za mestom nájdu zavraždené a zmrzačené telo mladej Jane Masonovej a Jay sa prípadom začne zaoberať, napätie v malom meste začína narastať... (sochoking)
(více)Videa (1)
Recenze (14)
Pomalejší a nudnější film jsem už dlouho neviděl. Skoro se tam nemluví, skoro to nemá soundtrack, skoro se tam nic neděje, nikdo skoro nic neví, nikdo skoro na nic neodpovídá a jediný, co je na tomhle filmu plnohodnotný, je obrovská nuda. Pomalý záběry, pomalá chůze, pomalá mluva... ježiši, tak divný to bylo, že už pomalu ani neumím napsat normální komentář k tomu. Ne, fakt mě to nebavilo, ani jsem se neztotožnil s postavama a je asi jenom málo věcí, který by se snad daly na tomhle snímku vyzdvihnout. ()
,,DÁVEJ BACHA NA TO, KAM POKLÁDÁŠ NOHY, JAY BOY. PROTOŽE TAKOVÉ ŠLÁPOTY TĚ MŮŽOU PŘIVÉST K PROBLÉMŮM.“… /// Jay má svůj první velkej případ – řízlou nezletilou pohozenou u dálnice. Australský maloměsto – samej bílej frajer, místo indiánů Aboridžinci, jejichž sociální stav je zoufalej a kovbojskej polda, vedoucí osamělý a pomalý pátrání. Novodobá kovbojka, ve který se thrillerově ani nekouká, a jejímž unylým tempem se dá pronudit k zabřednutí do sraček. Vona ta druhá hoďka už je totiž (naštěstí) poněkud zdravější. Navíc se dočkáme vše řešící dramatický přestřelky, která by (snad) mohla zahnat chmury z hloupýho závěru. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Bavěj mě příběhy z míst, kde rvou parchanty do mikrovlnek. 2.) Mám v Austrálii předky. 3.) Thx za titule ,,sizok“. /// PŘÍBĚH *** HUMOR ne AKCE * NAPĚTÍ ne ()
V pomalém tempu vyprávěná krimi podívaná z australského zapadákova začíná ve chvíli, kdy je nalezena mrtvola mladé domorodé dívky. Vyšetřování případu se ujímá lakonický detektiv Jay Swann, jenž se právě vrací do svého rodného kraje a zjišťuje, že se zde dějí i další věci neslučitelné se spravedlností. Svérázné postavičky města i členové policie aboriginskému detektivu ne/pomáhají s jeho pátráním; roli hrají též rasová problematika, prostituce, korupce, drogy... Děj snímku obsahuje také osobní rovinu, kdy je detektiv konfrontován s jeho dcerou a bývalou manželkou. ~ Mystery Road je další atmosférická pecka z Austrálie, tentokrát od Ivana Sena, jenž obstaral scénář, režii a stál i za kamerou. Dominuje jednoduchá vizuální stránka, daná mj. specifickou krajinou australského vnitrozemí, s typickými záběry na jedoucí detektivovo auto, které kamera snímá z ptačí perspektivy. ~ Jak zde někteří psali, Mystery Road může vzdáleně připomínat western, v němž americké prérie vystřídalo australské vnitrozemí, Indiány Aboriginci a koně auta... ()
Jak nevím, co mám vlastně napsat, tak něco není v pořádku, Tudíž to shrnu jen slovy, že ta pomalost, která působila místy až neúměrně staticky mně vůbec nevadila, spíš naopak. To, že jsem téměř od začátku věděla, kdo v tom jede až na jednu výjimku, to mě taky nechalo v klidu. Ovšem ten závěr byl nad moje chápání. Souhlasím s tím, že jsem ho takový i očekávala, ale přece jen Ivane Sene nepodceňuj divákovu inteligenci. SPOILER: že Jay bude neprůstřelný, když na něj střílelo x lidí, to mě hlava nebere KONEC SPOILERU. ()
Mystery Road odkazuje svou stavbou na klasické hollywoodské westerny, což ještě více potvrdí hlavní hrdina procházející se v kovbojských botách a v bílém kovbojském klobouku. Režisér a scénárista Ivan Sen ovšem zůstal věren svému tradičnímu námětovému rámci a koncept jeho detektivního filmu je postaven na půdorysu rasového napětí a známé sociální tématiky - vykořeněnosti původního aboriginského obyvatelstva. Po vzoru westernového modelu staví hlavního hrdinu, aboriginského detektiva, proti všem, kvůli své práci je outsiderem ve své vlastní komunitě a kvůli svému charakteru zase v policejním sboru. I když je celý příběh argumentem pozitivní diskriminace, nevyznívá nijak civilizačně progresívně, spíše naopak. Cosi ze silných existenciálních příběhů evropské a americké kultury...i když jen ve stopovém množství. A pak tu máme jeden zásadní klad - Ivan Sen je skvělý filmař. Po formální stránce dokonalý filmový jazyk, pozvolné vyprávění, výrazný vizuální styl, magicky působící celky snímané z ptačí perspektivy, precizní kamera, autenticky vyznívající mizanscéna. Tajemná cesta má zvláštní ráz, děj zvolna plyne v jakési magické pomalosti a zdánlivé bezčasí má až charakter knižního zážitku. S tím souvisí opět i westernové zaostření pozornosti na hlavního hrdinu a odosobnění postav zločinců. Proti kovbojovi nestojí jednotlivci, ale divoká banda. V tomhle kontextu je logické, že příběh nemůže skončit zatýkáním, ale divokou přestřelkou a smrtí. Ivan Sen natočil moderní ,,southern", ukázal divákům australskou krajinu jako svět blízký Americe divokých kovbojských dnů a vlastně i Americe dneška. Jako by Cormac McCarthy zabloudil v australském vnitrozemí. ()
Galerie (32)
Photo © Mystery Road Films
![Mystery Road - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/158/647/158647365_f7d6e6.png)
Reklama