Režie:
Peter WebberKamera:
Stuart DryburghHudba:
Alex HeffesHrají:
Matthew Fox, Tommy Lee Jones, Eriko Hacune, Masató Ibu, Kaori Momoi, Colin Moy, Isao Nacujagi, Masayoshi Haneda, Gareth Ruck, Jóko Narahaši, Takataró Kataoka (více)Obsahy(3)
Rozhodnutí o osudu národa závisí na jediném muži... Britský režisér Peter Webber (nar. 1968) zaujal už svojí prvotinou pro kina, historickým snímkem o malíři Vermeerovi a jeho služebné, která se stane předlohou jednoho z jeho obrazů, Dívka s perlou (2003). I ve svém druhém filmu Císař (2012) se obrací do historie, i když mnohem méně vzdálené. V tomto dramatu podle skutečných událostí líčí vyšetřování amerických úřadů, zda japonský císař Hirohito byl či nebyl válečným zločincem a má-li být jako takový souzen. Choulostivé rozhodnutí, které bude mít zásadní vliv na budoucí podobu Japonska, je v rukou velitele amerických okupačních sil, generála Douglase MacArthura (Tommy Lee Jones). Hlavním hrdinou snímku je ovšem jeho poradce, specialista na japonské záležitosti Bonner Fellers (Matthew Fox, známý především z televizního seriálu Ztraceni), který má svému nadřízenému připravit podklady pro konečný verdikt. Snímek je zajímavou sondou do historie poválečného Japonska i do mentality jeho obyvatel. Tvůrci se většinou drželi faktů, byť jednu zásadní změnu provedli. Fellersovi přidali do vínku romantický vztah s japonskou dívkou Ayou, aby jeho rozhodování učinili ještě těžším. Film vznikl v nezávislé americké produkci s vydatným přispěním japonské strany. Vedle hereckých výkonů hlavních představitelů mají na výsledném tvaru snímku lví podíl novozélandští výtvarníci scény a kostýmů Grant Major a Ngila Dicksonová, kteří oba prosluli spoluprací s Peterem Jacksonem na trilogii Pán prstenů a oba získali Oscary za její závěrečný díl. (Česká televize)
(více)Videa (4)
Recenze (85)
Film Emperor je hodně nevýrazný snímek o konci druhé světové války z pohledu Spojených států. Ve druhé světové válce jako poslední válčilo Japonsko a s jeho náturou (boj do absolutního konce a do smrti) by válčilo ještě dlouho. Bylo nutné přesvědčit japonského císaře, aby toho Japonsko nechalo. Film je právě o tom přesvědčování. :-) Bohužel ani zdaleka nevyužil potenciál námětu a sklouzl do šedého průměru. Místo pořádného politikaření a intrik, šli tvůrci naproti (americkému) divákovi a přidali tam romantiku. Slušné obsazení a herecké výkony, dobrá řemeslná stránka a vydařená výprava jsou plusy filmu. Nicméně ten krok vstříc romantice to stáhl do výše uvedeného průměru. Celý snímek postrádá napětí a naléhavost. Ač šlo o nesmírně důležité období a události ve světových dějinách, z filmu to bylo cítit jen velmi slabě… slabé tři hvězdy. ()
A zase druhá světová válka. Naštěstí tentokrát bez Němců. Příběh se totiž odehrává v Japonsku. Američané tu řeší (pokolikátéuž?) Japonce. Proč a Jak? CITÁT - Starý pán s vámi chce mluvit........ Vlastně jsem se na to díval jen díky Tommy Lee Jonesovi, mám toho herce rád a proto jsem si to nenechal ujít. Politicko-válečný snímek s romantickou vložkou se dá celkem rozumě sledovat. CITÁT - Je to národ se silným sebevražedným sklonem.......... ()
Velice zajímavý námět dávající spousty možností dramaticky jej rozvinout. Bohužel zůstaly trochu nevyužité. Vedení vyprávění ve dvou rovinách (vojenskopolitické a milostné) je nevyvážené, ona romantická linka je slabá a fakticky nezajímavá, takže hlavně zdržuje příběh viny a dalšího osudu japonského císaře a nejvyšších japonských vojenských a politických osobností odpovědných za napadení USA a vtažení Japonska do války. ()
Výtečný námět = výtečný film, skvělé pokoukání. Na kratičkém vzorku několika válečných let umožní divákovi vžít se do situace všech japonských císařů před Hirohitem. Kdo o dějinách Japonska a jeho kultuře něco málo ví, je si vědom toho, že císaře ani zdaleka nelze srovnávat s absolutními či konstitučními panovníky Evropy. jedná se více o náboženskou/morální/hodnotovou funkci, lze ji přirovnat k jakémusi národně omezenému Dalai Lámovi nebo papeži - tj. nemá absolutně žádnou politickou moc, na druhou stranu je ale jeho morální autorita u obyvatel mnohem vyšší, než o jaké by se nejvlivnějšímu absolutnímu vládci v Evropě kdy mohlo zdát. Film se pokouší o srozumitelné vysvětlení tohoto konfliktu a podařilo se mu to vskutku na výbornou. Osobně jsem pouze příliš neocenil rozvláčnost vykreslování historie generála Fellerse a jeho japonské přítelkyně; snahou ale bylo zjevně objasnění rozporů i v něm samém (vnitřní boj, jestli udělat správnou nebo užitečnou věc, vztek na neochotu a protokolární zkostnatělost japonského vedení, nedostatek času...). Každopádně po seriálu Shogun z 80. let jde o další vynikající (a ojedinělý) vhled do japonské mentality a byla by velká škoda nechat si tento snímek ujít. ()
Je velice těžké posuzovat mentalitu japonského národa z pozice anglosaského uvažování.Uvažovat nad mírou viny pro jednotlivé mocenské složky státního aparátu.Jsou tu nesporná fakta.Je jasné kde je agresor a kdo rozpoutal útočnou válku.A bylo by naivní domnívat se,že válka začala bez požehnání císaře.Tentýž konfrontován s jaderným infernem,které Američané seslali na japonská města rozhodl o kapitulaci.Ale opravdu rozhodl?Nebyl jen jako titulární hlava státu pouhou figurkou, která byla nucena cosi národu sdělit po hrozbou zničení dalších měst.........Rozhovor Mc Arthura s císařem je zajímavý a jeho prosba císaře o pomoc při snaze zase postavit Japonsko na nohy je skutečně pozoruhodná.Je dobré,že se neopakovaly chyby jako versailleská dohoda po I.světové válce.Tohle se týká i Německa.Nicméně ruka spravedlnosti dopadla na řadu ministrů japonské vlády a to bylo dobře.Slušný film. ()
Galerie (40)
Zajímavosti (3)
- Po bitke v bare, keď generál Fellers (Matthew Fox) ide zbitý a mokrý po ulici, si môžeme všimnúť, že mu krváca tvár na oboch stranách. Keď poslednýkrát odchádza od džípu, krv na ľavej strane tváre chýba. (Johnny.ARN)
- Okrem Japonska prebiehalo natáčanie snímky aj na viacerých miestach na Novom Zélande. (MikaelSVK)
- Ve filmu je několik odkazů na seriál Ztraceni (od r. 2004), kde ztvárnil Matthew Fox hlavní roli. Příkladem je pohled z okénka v letadle v úvodu filmu, nebo bambusový les, který sehrál v souvislosti s jeho postavou důležitou roli. (lost815)
Reklama