Režie:
John Michael McDonaghScénář:
John Michael McDonaghKamera:
Larry SmithHudba:
Patrick CassidyHrají:
Brendan Gleeson, Chris O'Dowd, Kelly Reilly, Aidan Gillen, Dylan Moran, Isaach De Bankolé, M. Emmet Walsh, Marie-Josée Croze, Domhnall Gleeson, David Wilmot (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Irské drama s prvky černého humoru pojednává o knězi, který je sužován zlomyslnými obyvateli svého městečka. Poté, co mu během zpovědi jeden z farníků vyhrožuje smrtí, se musí otec James pustit do boje s všudypřítomnými temnými silami. V hlavní roli irského dramatu prodchnutého černým humorem se představí Brendan Gleeson jako otec James, duchovní z místní venkovské farnosti. Ten se během nedělní zpovědi dozví, že se ho jeden z jeho farníků chystá zavraždit. Neví však, o koho se jedná. Jamesova smrt by pro nešťastného muže byla zadostiučiněním za zneužívání, kterého se na něm v dětství dopouštěl jiný katolický kněz. James, jemuž zbývá pouhých sedm dní na to, aby se v rámci svých příprav na smrt smířil se světem, se vydává na kalvárii napříč malým irským městečkem, setkává se s jeho obyvateli a přitom se snaží vypátrat potenciálního vraha. Na této pouti zjišťuje, že se instituce, které zasvětil svůj život, stává v dnešní době zastaralou, což v něm vzbuzuje pochybnosti o smyslu jeho víry. (Cinemax)
(více)Videa (19)
Recenze (262)
McDonagh po skončení filmu poznamenal, že chtěl natočit film o ryze kladné postavě, a za to, jakým stylem se mu to povedlo, mu musím jen zatleskat. Filmy o kladných hrdinech mají totiž tendence být docela nudné. Vysoký morální kodex zvyšuje značně předvídatelnost děje, a zatímco inteligentní záporáci jsou u diváků oblíbení pro svou komplexnost, nejednoznačnost a dynamiku (vezměte si třeba Shakespearova Richarda III. nebo Iaga z Othella), skutečně chytrých a zároveň zajímavých klaďasů se ve filmu a literatuře zas tolik neobjevuje. McDonagh se cestou kladné postavy, v tomto případě vesnického kněze, vydal a podařilo se mu kolem jeho charakteru vytvořit tak svěží černohumorné drama, že jsem si užívala každou scénu. Kalvárie je zkrátka jedním z těch filmů, ve kterých fungují všechny složky: mají perfektní obsazení, krásnou vizuální stránku a příběh, který je tak chytrý, zábavný a vícevrstevný, že si zaslouží být viděn více než jednou. Já sama už ostatně vím, že si Kalvárii časem jistě zopakuju. ()
Vystříhal bych aspoň 10 minut filosofování a změnil konec. Přiznám menší zklamání, protože námět a postupná krystalizace příběhu slibovaly hutnější atmosféru. Přelety přes zelené irské kopce, pobřeží a vlny jsou skvělou kulisou silného příběhu. Gleeson jako sarkastický a vtipný pozorovatel dění kolem své fary nemá ani jednoho sobě vyrovnaného hereckého partnera. ()
Sledovať Kalváriu pár dní po Troch bilboardoch za Ebbingom mi tak trochu pripadalo ako pozerať Top gun tesne po Blade runnerovi, ak sa dobre chápeme. Akože v pohode, ale predsa...John sa poriadne odviazal a priblížil bratovi až vo War on everyone, i keď možno melancholický štýl Kalvárie mu sedí viac. Film si voľne plynie, cítite sa pri ňom fajn, občas vás pohryzie, ale skončí (pre mňa) miernym sklamaním vďaka predvídateľnému koncu. 70% ()
Málokdy hlavní obsah (zde Cinemaxu) udeří hřebíček tak přesně na hlavičku. Tady se to přesně podařilo, takže nelze nic víc dodat. Fascinovaně jsem s otcem Jamesem procházel to irské městečko a navštěvoval jeho ovečky. Každý byl neuvěřitelný originál..Zbohatlík ztrativší důvod k žití, starý spisovatel, bitá manželka podvádějící svého muže, homosexuální kriminalista, cynický lékař nevěřící v boha.... Bylo jich mnohem více a každé zastavení a rozprava s kýmkoliv z nich mne velice bavila. Zde jde hlavně o dialogy a jejich moudrost. Otec James je vzdělaný muž a tak téměř pokaždé umí odpovědět na dotaz nebo poupravit nepřesně vyřčené někým jiným. Brilantnímu výkonu Brendana Gleesona se nezbývá než poklonit, ale ne jen jemu. Každý z farníků totiž svoji roli sehrál dokonale. Ačkoliv si možná říkáte, že téma faráře vás možná neosloví, nenechte se mýlit. Je to skvělý film! 5 nábojů do revolveru Webley. * * * * * ()
Vadil mi motiv eventuálního vraha. Chápu, že zneužívání dětí kněžími je problém, který je stále aktuální, ale tady mi to přišlo laciné. Vzhledem k průběhu filmu bych očekával nějaké sofistikovanější téma ačkoliv je fakt, že o zabijákovy pohnutky tu zase tolik nešlo. Spíš se jednalo o náhled za kulisy zdánlivě nudného irského městečka, kde má každý své hříchy a trápení, což je umocněno tím, že tam není nikdo tak úplně normální. I když normálnost je relativní pojem. Mezi tím vším se snaží bruslit místní kněz a zjistit, zda to všechno dává smysl. Calvary se občas táhne a místy až moc filosofuje a vzdor zápletce se nejedná o nic vypjatého a přes absurdní postavičky ani vtipného, ale přesto se na film příjemně dívá a v poklidném tempu rychle utíká. Brendan Gleeson podle očekávání dominoval a dost dobře nechápu, že si tenhle chlap ještě neodnesl žádné z renomovaných ocenění. Za Calvary by si ho určitě zasloužil. Nicméně nebylo to jen o Gleesonovi. Výborně zahráli všichni a z vedlejších postav nejvíce zaujala neznámá Orla O´Rourke. Spojení Gleeson-McDonagh opět zafungovalo a těším se na jejich další spolupráci. 75% ()
Galerie (30)
Zajímavosti (9)
- Rolu Freddyho Joyca stvárňuje Domhnall Gleeson, skutočný syn Brendana Gleesona (otec James). Vo filme sa spolu objavia iba v jednej scéne. (hanakonochi)
- Otec James (Brendan Gleeson) jazdí autom Saab 900 Convertible. (hanakonochi)
- John Michael McDonagh o příčině vzniku filmu uvedl následující: "Pravděpodobně jsou připravovány filmy o zneužívajících kněžích. Mým posláním je dělat opak toho, co ostatní a chci natočit film o dobrém knězi." (Kmotr76)
Reklama