Reklama

Reklama

Návrat idiota

  • Německo Die Rückkehr des Idioten (více)
Trailer

Obsahy(1)

V komorním příběhu ze současnosti, odehrávajícím se na malém městě mezi Vánocemi a Novým rokem, se mladík František po letech strávených v blázinci vrací ke svým vzdáleným příbuzným, k lidem, kteří by mu měli být blízcí. Postupně se však zaplétá do jejich složitých vztahů, ocitá se v trapných, komických i dusivých situacích, je vystaven milostným, sourozeneckým a rodičovským konfliktům. Všechno, s čím se setkává, se ho dotýká, se všemi soucítí, a tak působí trochu jako idiot. Ale právě proto, že dosud nic nepoznal a nezažil, je schopen vnímat lidské vztahy ve své čistotě a opravdovosti správně... Ve svém druhém celovečerním filmu se režisér a scenárista Saša Gedeon soustřeďuje na tragikomický labyrint citového zmatení mladých lidí. Inspiroval se titulním hrdinou knížete Myškina z románu F. M. Dostojevského "Idiot". (Česká televize)

(více)

Videa (3)

Trailer

Recenze (380)

Xeelee 

všechny recenze uživatele

Scéna, kdy Gedeon zabírá vláčky okýnkem domečku pro panenky, které se koukají na televizi, je úchvatná. Dalším velkým pozitivem pro mě jsou jsou Františkovy surreálné sny, kde občas vůbec není jasné, jestli se jedná o sen nebo je to realita. Nejlepší byl podle mě sen ve vlaku (na který později odkazovala právě ta scéna s panenkami) a potom plovoucí nafukovací lehátko v pokoji. Liška byl vynikající idiot a po shlédnutí jeho návratu se definitivně dostal mezi mé oblíbené české herce (předtím jsem viděl Šílení a Venkovského učitele). Postavu jednoduššího člověka, který nikdy nic nezažil a ze všeho má jen první dojmy, jsem mu naprosto a bezvýhradně věřil v každé scéně a u každé jeho grimasy. Prý už by nemělo smysl vyhýbat se životu. ()

Legas 

všechny recenze uživatele

Spousta moc pěkných scén, trefné obsazení Pavla Lišky, ze kterého je ovšem cítit divadelní prkno. To si podle mého názoru měl Saša Gedeon ohlídat. A Liška v tom není sám. I Tatiana Vilhelmová občas "ujede". Také je ve filmu několik okamžiků, kdy jsem nepochopil, co na daném místě postavy pohledávají (přechod přes ledovou plochu, náhlý střih do nějakých tanečních apod.). Jinak báječný zážitek, jeden z mála skutečně kvalitních českých filmů. ()

Reklama

viperblade 

všechny recenze uživatele

Koukám, že tady začala móda obsazovat Aňu, Táňu a Macháčka prakticky do každého pozdějšího českého filmu :-) Návrat idiota je zpočátku zvláštní film, který se postupně přetransformuje do krásně zvláštního filmu. A to je… vše. Nemám, co bych k tomu více napsal - krásně zvláštní film. Druhé zhlédnutí napoví víc. 80 %. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Velice povedený český film, ve kterém se objevují ti nejlepší herci tehdejší doby, a bohužel i té současné, v čemž tkví problém dnešní herecké generace, ale o tom netřeba zde mluvit, spolu s Pavlem Liškou, který právě zahrál onoho idiota, aby se z něj stal jeden z nejlepších herců české země současnosti. Vážně postavené téma je dobře zahrané snad každým, kdo se ve filmu objeví a všem ve směs, tak nějak fandím. Jiří Langmajer hraje opět idiota, Aňa Geislerová uťáplou holku, Tatiana Vilhelmová potvoru a Jiří Macháček překvapivě a relativně normálního člověka. Všechno je to takové normální, ale díky silnému příběhu to stojí za to vidět. Český Lev si s Návratem Idiota vyhrál opravdu zručně, škoda jen, že Pavel Liška nedostal ocenění za nejlepšího herce. Ukázal v sobě potenciál, který nyní výborně využívá. ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Jedna z mála příležitostí, při které si lze ověřit, že při dostatečně nápaditém a na úrovni zpracovaném scénáři, který režie ještě dále rozvine a povznese, může vzniknout film, který dá vzpomenout na nejlepší chvíle formování generace tvůrců šedesátých let. Ještě větším potěšením je výběr a kvalita výkonů herců nejmladší generace. Nelítostná konfrontace relativního rozhraní mezi psychickou normalitou a nenormalitou za ne normálních poměrů znesnadňuje jejich rozlišení. Děj položený do několika dnů kolem vánočních svátků a Nového roku postihuje mělkost charakterů, nestálost a povrchnost jejich citů a naznačuje východisko z tohoto marasmu na vývoji citů a názorů těch nejméně uspořádaných. Podobenství doby, která je opravdu až nezdravě vymknuta z kloubů a v níž nejblíž k lidství mají ti, kteří mu mají být ve své nesporné zmatenosti a neurčitosti nejvíce vzdáleni, zachycuje Gedeon s až překvapivou zralostí a jistotou. Pavel Liška hned při svém debutu dosáhl na vrcholnou úroveň; od té doby čeká na příležitost, která by ho k tomuto vrcholu alespoň přiblížila. Souhlasím s těmi, kteří považují toto dílo za zvlášť vysoko položenou laťku, na kterou se v české polistopadové a poprosincové produkci hned tak nedosáhne. Výčet nečetných výjimek, které na tuto úroveň dokázaly dosáhnout, toto pravidlo jednoznačně potvrzuje. ()

Galerie (21)

Zajímavosti (10)

  • Ve scéně, kdy František (Pavel Liška) vystupuje z vlaku za Annou (Anna Geislerová), má jazyk pravé boty přes kalhoty. V jednom z dalších záběru v chodbě pod nástupištěm má však jazyk boty přes kalhoty na opačné straně. (ACE 2007)
  • Scéna v Trutnově, kdy František (Pavel Liška) telefonuje z budky Anně (Anna Geislerová), se natáčela na podzim. Sníh na okolních keřích je proto umělý, vytvořený z nadrceného papíru. (ledofredo)

Související novinky

Evropské filmové ceny

Evropské filmové ceny

10.05.2017

Od roku 1988 uděluje evropská filmová akademie filmové ceny pro evropskou kinematografii. Původně se ocenění jmenovalo Cena Felix a od roku 1997 bylo přejmenováno na Evropské filmové ceny. Udílení… (více)

Reklama

Reklama