Režie:
Saša GedeonScénář:
Saša GedeonKamera:
Štěpán KučeraHudba:
Vladimír GodárHrají:
Pavel Liška, Tatiana Dyková, Aňa Geislerová, Jiří Langmajer, Jiří Macháček, Zdena Hadrbolcová, Jitka Smutná, Pavel Marek, Anna Polívková, Petra Kolářová (více)Obsahy(1)
V komorním příběhu ze současnosti, odehrávajícím se na malém městě mezi Vánocemi a Novým rokem, se mladík František po letech strávených v blázinci vrací ke svým vzdáleným příbuzným, k lidem, kteří by mu měli být blízcí. Postupně se však zaplétá do jejich složitých vztahů, ocitá se v trapných, komických i dusivých situacích, je vystaven milostným, sourozeneckým a rodičovským konfliktům. Všechno, s čím se setkává, se ho dotýká, se všemi soucítí, a tak působí trochu jako idiot. Ale právě proto, že dosud nic nepoznal a nezažil, je schopen vnímat lidské vztahy ve své čistotě a opravdovosti správně... Ve svém druhém celovečerním filmu se režisér a scenárista Saša Gedeon soustřeďuje na tragikomický labyrint citového zmatení mladých lidí. Inspiroval se titulním hrdinou knížete Myškina z románu F. M. Dostojevského "Idiot". (Česká televize)
(více)Videa (3)
Recenze (380)
Návrat idiota je tím typem filmu, který má všechny ty herecké, technické a všelijaké jiné nadstandardní kvality. Bohužel je celý snímek dost umělým konstruktem, ve kterém všichni spí se všemi (jak typické pro český film) a František, jenž strávil většinu života odtržený od společnosti, disponuje sociální inteligencí, jakou by mu záviděl nejeden akademický vzdělanec. ()
Idiot jako lakmusový papírek vztahů „normálních“ lidí (tedy pokud jsou takovéto vztahy mezi sourozenci normální). Výborný Pavel Liška, kterého tehdy skoro nikdo neznal, takže si o něm mnozí mysleli, že je to vážně nějaký idiot. A stejně výborní jsou i ostatní herci v dalších šesti hlavních rolích. Ale hlavní strůjce úspěchu filmu Saša Gedeon se od té doby odmlčel, a stále mlčí, což mi přijde škoda. ()
Nejemotivnější film ze zlatých devadesátých. Pure gold na konci nejdivočejší dekády českého kina. Snad poprvé jsem docenila Dostojevského hrdinu, protože tento přesazen cele do nového kontextu je stále týž, ale o to nesmrtelnější. Možná, že díky Gedeonovi docením časem i Kurosawu a klasickou inscenaci s Javorským z prken Stavovského. Nu, zrající zážitky jsou to. ()
Komorní, spíše divadelní než filmová záležitost, kterou mám moc rád. Jeden z nejlepších snímků české tvorby a rozhodně dojemná záležitost. Pavel Liška jako idiot působí daleko normálněji než ve většině svých pozdějších rolí, jen škoda, že mu tahle stylizace pomalejšího, komicky dojemného idiota zůstala a prosákla do většiny jeho dalších rolí. Velice přesvědčivé výkony podává i zbylá čtveřice hlavních představitelů, ze kterých mi utkvěla v paměti role půvabné Táni Vilhelmové. Tahle smutně krásná postava ji ohromně slušela. Bezvadné, nemám větších výhrad. 90% ()
Saša Gedeon nám představil novou mladou generaci herců, v čele s Pavlem Liškou, který hrál Františka. František byl vhozen do jámy lvové, do vztahového propletence. Dostával tady jen samé otázky, v podstatě jako při výslechu. Neustále se ho někdo na něco ptal a on odpovídal, jak dokázal nejlepé a co nejupřimněji. Díky filmu u mě Pavel Liška získal nálepku blázna. Na vždy si ho spojuju právě s tímto filmem. ()
Galerie (21)
Zajímavosti (10)
- Při scéně v kině je promítán český film Lidé na kře (1937). (selfesteem)
- Do českých kin na film přišlo 266,8 tisíc diváků, kteří v pokladnách nechali 15,3 milionu Kč. (NIRO)
- První slovo ve filmu padne až po osmi minutách. (hendrich6)
Reklama