Režie:
Anthony MinghellaScénář:
Anthony MinghellaKamera:
John SealeHudba:
Gabriel YaredHrají:
Jude Law, Nicole Kidman, Renée Zellweger, Eileen Atkins, Brendan Gleeson, Philip Seymour Hoffman, Natalie Portman, Giovanni Ribisi, Donald Sutherland (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Ada Monroevá se se svým otcem přestěhovala z města do obce Cold Mountain, kde se okamžitě zamilovala do muže jménem Inman, který se zase okamžitě zamiloval do ní. Dvojice spolu zažila pár pěkných momentů, ale oba byli velmi zdrženliví, a než mohl jejich vztah přerůst do další fáze, přišla občanská válka. Inman narukoval do jižanské armády. Dvojice si před Inmanovým odjezdem dala polibek a slíbili si, že na sebe počkají. Inman bojoval ve válce statečně a díky němu a mužům z Cold Mountain vyhráli mnoho bitev. Jednoho dne se je seveřané pokusili vyhodit do vzduchu, ale nakonec dostali sami sebe do pasti. V té bitvě zemřelo hodně mužů, ale seveřané byli poraženi. Inman a jeho muži dostali za úkol v noci postřílet přeživší nepřátelé, ale akce se nepovedla a Inman byl vážně postřelen. Inman byl převezen do nemocnice, kam se mu po delší době dostal do ruky dopis od Ady. Ada si mezitím prošla peklem. Válka převrátila její život vzhůru nohama. Otcovo zdraví se horšilo, museli propustit všechny otroky a farma nebyla udržována. Jednoho dne otec Ady zemřel a ona byla odkázána na milodary místních. Adě nejvíc pomáhala Sally, jejíž synové odešli taky do války. Ada byla zoufalá, a proto Inmanovi napsala, aby za ní okamžitě vyrazil. Inman ten dopis dostal v nemocnici a hned, jak mohl, tak z nemocnice utekl. Tehdy už bylo jasné, že jižanská armáda prohraje, ale i tak byli zběhové zabíjeni. Inman měl před sebou velmi dlouhou cestu. Nejprve se seznámil s reverendem Veaseym, kterého přistihl, když chtěl utopit černošku, se kterou čekal parchanta. Inman ho zastavil, ženu zachránil a reverenda přivázal ke stromu, aby se každý o jeho činu dozvěděl. Později se tito dva opět setkali, reverend byl z města vyhnán a nyní je na útěku před domobranou. Dvojice byla na cestě spolu, dlouho si pomáhali a pak jednoho dne narazili na muže, kterému umřel býk v potoce a on ho nyní musí dostat z vody, protože ji zdechlina znečišťuje. Muž se dvojici odvděčil dobrým jídlem a pitím, a když byli oba opilí, přivedl muž domobranu a dvojice byla zatčena. Před smrtí zachránila Inamana skupina seveřanů, na kterou narazili. Vojáci všechny postříleli a Inman hrál taky mrtvého. Inman se pokusil od mrtvých kolegů osvobodit, ale neměl dost sil, nakonec mu pomohla jedna stařenka. Tato stařenka odvedla Inmana k sobě domů, kde mu dala najíst a vyléčila ho. Po nějaké době se vydal Inman opět na cestu, až jednoho dne narazil na dům patřící jedné vdově s miminkem. Sara nabídla Inmanovi jídlo, přístřeší a oblečení. Jeho blízkost v ní vyvolávala vzpomínky na jejího mrtvého muže. Dvojice spolu nic neměla. Ráno je překvapila trojice seveřanských vojáků, ale Inman je zlikvidoval, a tím Saře zachránil život. Pak už se vydal na cestu domů, která byla ještě dlouhá... (TV Prima)
(více)Videa (1)
Recenze (606)
Byl bych s návratem do Cold Mountain neměl problém, kdyby zůstal filmem o návratu vojáka z dosud neskončené občanské války v USA domů, o teroru domobrany či potížích opuštěné ženy s hospodařením. Co by mně přišlo dosti, možná by jiným přišlo málo a tak bylo nutné film nějak ošperkovat a jelikož bižuterie je levnější a na první pohled i vypadá lépe, použil Minghella právě ji. Všeliké postavy tak vymýšlejí nepřirozená (ale originální a zdánlivě hluboká) pacifistická hesla, mají plno romantických řečí, když jim jde o kejhák a vůbec žvaní jako romantik, kterého někdo prvně vzal na pivo. Nejlepší (a kolikrát opravdu dobré) jsou ty scény, kde postavy mluví minimálně, případně se alespoň netváří, že říkají něco objevného... Nejstrašnější, bohužel převelice přítomný motiv je Láska. Láska, kterou voják ke své milé chová po pár dnech známosti a letech odloučení. Láska, z které čerpá sílu pokaždé, když mu dochází. Láska rozhýbává jeho nohy. Každý moment, který mohl nějak způsobně vyznít se obrací v hluboké vzdechy: "Ach, oni se tak milují." Když se Láska objeví, veškerá reflexe jde vniveč. Odyssea, ve které v každé sloce Oddyseus vzývá Penelopé zatímco ta maká na poli se stachanovcem s prořízlou hubou v sukních a na oplátku vzývá Odyssea, pro mě prostě a jednoduše není. Silné **. ()
Feministické filmy z přelomu století představují výrazné oživení dosavadního vnímání velkých dějinných událostí. Válka Severu proti Jihu, konflikt Unie a Konfederace, tato druhá americká revoluce krvavostí svého průběhu i krajní bezohledností sváděných bojů musela být dotvořena zhruba dvacetiletým obdobím tzv. rekonstrukce, bez níž by obnova mírového života v USA nebyla vůbec představitelnou. Válčení mužů burcovalo sílu a vůli žen v zázemí. Mateřský motiv, vůdčí myšlenka pozoruhodného díla, je scelujícím, ale i syžet prorůstajícím a integrujícím prvkem. Je v něm i vášeň lásky, i propojenost dvou individuálně strádajících, ale ve svém propojení až ořekvapivě silných žen. Romantický kolorit, další výrazný rys kompozice Minghellova díla, umocňuje krajinně i v detailech silná kamera a strhující výkony obou protagonistek - Kidmanové a Zellwegerové. Silná a přesvědčující je i kresba prostředí amerického maloměsta třetí čtvrtiny 19. století. Feministický pohled - pro někoho snad až překvapivě - neobohacuje "jen" muže, ale určitě paralelně bystří a rozvíjí i vlastní ženskou sebereflexi. A to i v případě díla, které vysoce přesahuje kvalitativní hladinu danou působením perifernějších subžánrů světové kinematografie hraného filmu. ()
Cold Mountain jsem shodou okolností shlédnul teprve až dnes 20. března 2008, dva dny po Minghellově nešťastné smrti. Do jisté míry tak mohu brát svou premiérovou projekci jako pietní akt (bohužel). U tohoto snímku se sešel (ne)skutečně talentovaný ansábl (výteční herci, citlivý skladatel, sám režisér, kameraman...) a stvořili nádherné a poetické dílo o lásce a válce, aniž by se dopustili levného sentimentu. Mít tak klobouku ke smeknutí, který by nahradil všechna ta slova, jichž se mi nedostává... ()
Ani ne tak romance jako spíše historické drama a především obraz války, která poznamenává všechny lidské bytosti bez rozdílu. Film je postaven na výborných výkonech všech herců, i těch v malých rolích. Snad každá postava v tomto filmu je zajímavá a dočkáte se mnoha emotivních působivých scén ( Inmanovo setkání s Natalií Portmanovou, Renée versus otec ). Anthony Mingella pořád umí! P.S. - Storme, Renée je fakt super - "Nesnáším výbojný kohouty." ()
Silná, omamně romantická káva. Nikdo z herců (jak ústředního trojlístku, tak ostatních) se za svůj výkon rozhodně nemusí stydět, za což mohou poděkovat taky Minghellovi a jeho scénáři, který se šikovně vyhýbá nejkřiklavějším klišé žánru a přitom je co se týká emocí pevný v kramflecích. Je toho ještě hodně co bych měl pochválit, zdůrazním však jen špičkovou hudbu a dechberoucí kameru. Bravo! 90% ()
Galerie (84)
Zajímavosti (25)
- Film byl sestříhán pomocí softwaru Final Cut Pro 3.0.2 společnosti Apple. (HellFire)
- Natalie Portman (Sara) se původně ucházela o roli Ady (Nicole Kidman). Právě pro tuto postavu tvůrci zvažovali obsazení Julie Roberts nebo Cate Blanchett, pro Ruby (Renée Zellweger) zase Rachel Weisz. (novoten)
- Kandidáty na roli charismatického Inmana (Jude Law) byla řada hollywoodských hvězd, například Brad Pitt, Matt Damon, Tom Hanks, Tom Cruise či Daniel Day-Lewis. (EMMY)
Reklama