Režie:
Anthony MinghellaScénář:
Anthony MinghellaKamera:
John SealeHudba:
Gabriel YaredHrají:
Jude Law, Nicole Kidman, Renée Zellweger, Eileen Atkins, Brendan Gleeson, Philip Seymour Hoffman, Natalie Portman, Giovanni Ribisi, Donald Sutherland (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Ada Monroevá se se svým otcem přestěhovala z města do obce Cold Mountain, kde se okamžitě zamilovala do muže jménem Inman, který se zase okamžitě zamiloval do ní. Dvojice spolu zažila pár pěkných momentů, ale oba byli velmi zdrženliví, a než mohl jejich vztah přerůst do další fáze, přišla občanská válka. Inman narukoval do jižanské armády. Dvojice si před Inmanovým odjezdem dala polibek a slíbili si, že na sebe počkají. Inman bojoval ve válce statečně a díky němu a mužům z Cold Mountain vyhráli mnoho bitev. Jednoho dne se je seveřané pokusili vyhodit do vzduchu, ale nakonec dostali sami sebe do pasti. V té bitvě zemřelo hodně mužů, ale seveřané byli poraženi. Inman a jeho muži dostali za úkol v noci postřílet přeživší nepřátelé, ale akce se nepovedla a Inman byl vážně postřelen. Inman byl převezen do nemocnice, kam se mu po delší době dostal do ruky dopis od Ady. Ada si mezitím prošla peklem. Válka převrátila její život vzhůru nohama. Otcovo zdraví se horšilo, museli propustit všechny otroky a farma nebyla udržována. Jednoho dne otec Ady zemřel a ona byla odkázána na milodary místních. Adě nejvíc pomáhala Sally, jejíž synové odešli taky do války. Ada byla zoufalá, a proto Inmanovi napsala, aby za ní okamžitě vyrazil. Inman ten dopis dostal v nemocnici a hned, jak mohl, tak z nemocnice utekl. Tehdy už bylo jasné, že jižanská armáda prohraje, ale i tak byli zběhové zabíjeni. Inman měl před sebou velmi dlouhou cestu. Nejprve se seznámil s reverendem Veaseym, kterého přistihl, když chtěl utopit černošku, se kterou čekal parchanta. Inman ho zastavil, ženu zachránil a reverenda přivázal ke stromu, aby se každý o jeho činu dozvěděl. Později se tito dva opět setkali, reverend byl z města vyhnán a nyní je na útěku před domobranou. Dvojice byla na cestě spolu, dlouho si pomáhali a pak jednoho dne narazili na muže, kterému umřel býk v potoce a on ho nyní musí dostat z vody, protože ji zdechlina znečišťuje. Muž se dvojici odvděčil dobrým jídlem a pitím, a když byli oba opilí, přivedl muž domobranu a dvojice byla zatčena. Před smrtí zachránila Inamana skupina seveřanů, na kterou narazili. Vojáci všechny postříleli a Inman hrál taky mrtvého. Inman se pokusil od mrtvých kolegů osvobodit, ale neměl dost sil, nakonec mu pomohla jedna stařenka. Tato stařenka odvedla Inmana k sobě domů, kde mu dala najíst a vyléčila ho. Po nějaké době se vydal Inman opět na cestu, až jednoho dne narazil na dům patřící jedné vdově s miminkem. Sara nabídla Inmanovi jídlo, přístřeší a oblečení. Jeho blízkost v ní vyvolávala vzpomínky na jejího mrtvého muže. Dvojice spolu nic neměla. Ráno je překvapila trojice seveřanských vojáků, ale Inman je zlikvidoval, a tím Saře zachránil život. Pak už se vydal na cestu domů, která byla ještě dlouhá... (TV Prima)
(více)Videa (1)
Recenze (609)
Zas jednou jeden klasický hollywoodský velkofilm se všemi očekávanými atributy, tedy výtečnou formální stránkou, dobrými hereckými výkony známých stars a lehce předvídatelným a sladce zakončeným dějem. Rozjezd filmu je fantastický, ať už se čelist snáší na padáku díky skvělé Nicol Kidman nebo vizuálně brilantním scénám z válečného pole; nicméně po několika minutách, kdy už se film definitivně štěpí na dvě samostatné linie, je již dojem o pár chloupků horší. Inmanovo putování je až příliš epizodkovité a situace se vesměs opakují jako na kolovrátku; životní strasti jeho milé jsou zase utláčeny do pozadí živelnou Renée Zellweger, která této příběhové lince zcela dominuje a ne zrovna šťastně vnáší do dění jistý komediální nádech. Snad si Minghella své přešlapy uvědomuje a dovede se jich ve svých příštích filmech vyvarovat, protože tenhle režisér má před sebou ještě slibnou budoucnost. ()
Feministické filmy z přelomu století představují výrazné oživení dosavadního vnímání velkých dějinných událostí. Válka Severu proti Jihu, konflikt Unie a Konfederace, tato druhá americká revoluce krvavostí svého průběhu i krajní bezohledností sváděných bojů musela být dotvořena zhruba dvacetiletým obdobím tzv. rekonstrukce, bez níž by obnova mírového života v USA nebyla vůbec představitelnou. Válčení mužů burcovalo sílu a vůli žen v zázemí. Mateřský motiv, vůdčí myšlenka pozoruhodného díla, je scelujícím, ale i syžet prorůstajícím a integrujícím prvkem. Je v něm i vášeň lásky, i propojenost dvou individuálně strádajících, ale ve svém propojení až ořekvapivě silných žen. Romantický kolorit, další výrazný rys kompozice Minghellova díla, umocňuje krajinně i v detailech silná kamera a strhující výkony obou protagonistek - Kidmanové a Zellwegerové. Silná a přesvědčující je i kresba prostředí amerického maloměsta třetí čtvrtiny 19. století. Feministický pohled - pro někoho snad až překvapivě - neobohacuje "jen" muže, ale určitě paralelně bystří a rozvíjí i vlastní ženskou sebereflexi. A to i v případě díla, které vysoce přesahuje kvalitativní hladinu danou působením perifernějších subžánrů světové kinematografie hraného filmu. ()
Cold Mountain jsem shodou okolností shlédnul teprve až dnes 20. března 2008, dva dny po Minghellově nešťastné smrti. Do jisté míry tak mohu brát svou premiérovou projekci jako pietní akt (bohužel). U tohoto snímku se sešel (ne)skutečně talentovaný ansábl (výteční herci, citlivý skladatel, sám režisér, kameraman...) a stvořili nádherné a poetické dílo o lásce a válce, aniž by se dopustili levného sentimentu. Mít tak klobouku ke smeknutí, který by nahradil všechna ta slova, jichž se mi nedostává... ()
„A očakávam, že si po sebe každá vynesie nočník.“ Americký veľkolepý epos, plný všetkého, čo má správny americký veľkolepý epos mať. Teda masové bojové výjavy (šaty v sekunde strhnuté z tela tlakovou vlnou, „kotol masakry“), bombastické herecké obsadenie (oscarová Zellwegerová, hnoj kydajúca Austrálčanka Kidmanová, mužne tajomný Law, dominantne otcovský Sutherland, svinský domobranca Teague v podaní Raya Winstonea), prekrásna divočina, silný scenár á la Odyseus o nezmyselnosti násilia a k tomu láska a smrť, smrť nesmie chýbať. Zaujímavé je, že podporné postavičky sú ešte zaujímavejšie, ako ústredné trio: Philip Seymour Hoffman ako chlipný kňaz, Giovanni Ribisi ako judášsky Junior, Natalie Portmanová ako osamelá vdova a Brendan Gleeson ako potulný muzikant. ()
Dlouho jsem vahal mezi 3 a 4 hvezdickama, protoze to je tak mezi, ale nakonec davam 3. Film je to v pohode, vykon Zellweger byl vybornej, takze se nedivim, ze dostala oscara, ale vykon Kidman a Lawa stoji za prd. Law jeste obcas neco predvede, ale Kidman jen tupe cumi. Prosredi tu je vyborne, valkou znicena priroda je fajn, ale kdyz na to cumite 2 a pul hodiny, z kterych se mi vybavuje jen vybuch na zacatku, a pak nalezeni synu domobranou a jejich likvidace, tak je zbytek pekna nuda. Prislo mi, jako by to bylo slozene z jednotlivych scenek - Law nekam dojde, odehraje se scenka a de dal, pak je na rade Kidman, ktera neco resi, pak zase Law a tak furt dokola. Krome zacatku, kde je jak se Law a Kidman seznami a pusobi to jako spatna romanticka komedie - Kidman se furt stydi a Law blbe cumi. Cekal jsem, ze to bude nejaky poradny valecny drama, ale pribeh se silene vlece, zadny vetsi napeti a jak uz jsem psal - desna nuda. ()
Galerie (84)
Zajímavosti (25)
- Americká historická freska je nakrútená podľa bestselleru Charlesa Fraziera "Chladná hora", vyznamenaného okrem iného americkou Národnou knižnou cenou. (ash99)
- Pro režiséra Anthonyho Minghellu byla zásadní úvodní scéna bitvy u Petersburgu, což byla první válečná scéna jeho kariéry: "Přehrával jsem si ji jak v hlavě, tak v kanceláři, kde jsem si nechal postavit obrovský model kráteru. Měřil asi čtráct stop, se spoustou malých vojáčků... Pořád jsem ho obcházel, obhlížel a přemýšlel, kam umístím kamery, jak to budeme točit. Měl jsem hrozný strach, že to bude katastrofa, už proto, že jsem chtěl dosáhnout něčeho velmi zvláštního: Chtěl jsem z té bitvy udělat osobní moment - nestál jsem o objektivitu, nechtěl jsem, aby to kamera pozorovala, ale prožívala. (...) Když jsme ten kráter postavili na place, šel jsem se na něj podívat. Ocitl jsem se na jeho dně a díval se nahoru, kde postával nějaký technik či kdo, už nevím - a najednou si uvědomil, že si nehrajeme, že skutečně byla chvíle, kdy nad kráterem stáli muži a jiní se v něm tísnili jako sardinky v konzervě, že nebylo kam utéct a všude kolem někdo umíral. V té chvíli nebylo kam utéct a všude kolem někdo umíral. V té chvíli jsem zažil velmi intenzivní pocit kolektivní paměti a řekl jsem si: 'Bože, takdy zacházím s něčím, co je skutečné. Musím být velmi opatrný.' No, nakonec jsme bitvu točili jako úplně první věc, a přestože jsem po podobné scéně nikdy netoužil, musím říct, že jsem šťastný, že ji ve filmu mám, protože to byla vlemi těžká, ale také neobyčejně vzrušující a intenzivní záležitost." (NIRO)
- O roli Sary (Natalie Portman) se ucházela zpěvačka Faith Hill. (HellFire)
Reklama