Režie:
Anthony MinghellaScénář:
Anthony MinghellaKamera:
John SealeHudba:
Gabriel YaredHrají:
Jude Law, Nicole Kidman, Renée Zellweger, Eileen Atkins, Brendan Gleeson, Philip Seymour Hoffman, Natalie Portman, Giovanni Ribisi, Donald Sutherland (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Ada Monroevá se se svým otcem přestěhovala z města do obce Cold Mountain, kde se okamžitě zamilovala do muže jménem Inman, který se zase okamžitě zamiloval do ní. Dvojice spolu zažila pár pěkných momentů, ale oba byli velmi zdrženliví, a než mohl jejich vztah přerůst do další fáze, přišla občanská válka. Inman narukoval do jižanské armády. Dvojice si před Inmanovým odjezdem dala polibek a slíbili si, že na sebe počkají. Inman bojoval ve válce statečně a díky němu a mužům z Cold Mountain vyhráli mnoho bitev. Jednoho dne se je seveřané pokusili vyhodit do vzduchu, ale nakonec dostali sami sebe do pasti. V té bitvě zemřelo hodně mužů, ale seveřané byli poraženi. Inman a jeho muži dostali za úkol v noci postřílet přeživší nepřátelé, ale akce se nepovedla a Inman byl vážně postřelen. Inman byl převezen do nemocnice, kam se mu po delší době dostal do ruky dopis od Ady. Ada si mezitím prošla peklem. Válka převrátila její život vzhůru nohama. Otcovo zdraví se horšilo, museli propustit všechny otroky a farma nebyla udržována. Jednoho dne otec Ady zemřel a ona byla odkázána na milodary místních. Adě nejvíc pomáhala Sally, jejíž synové odešli taky do války. Ada byla zoufalá, a proto Inmanovi napsala, aby za ní okamžitě vyrazil. Inman ten dopis dostal v nemocnici a hned, jak mohl, tak z nemocnice utekl. Tehdy už bylo jasné, že jižanská armáda prohraje, ale i tak byli zběhové zabíjeni. Inman měl před sebou velmi dlouhou cestu. Nejprve se seznámil s reverendem Veaseym, kterého přistihl, když chtěl utopit černošku, se kterou čekal parchanta. Inman ho zastavil, ženu zachránil a reverenda přivázal ke stromu, aby se každý o jeho činu dozvěděl. Později se tito dva opět setkali, reverend byl z města vyhnán a nyní je na útěku před domobranou. Dvojice byla na cestě spolu, dlouho si pomáhali a pak jednoho dne narazili na muže, kterému umřel býk v potoce a on ho nyní musí dostat z vody, protože ji zdechlina znečišťuje. Muž se dvojici odvděčil dobrým jídlem a pitím, a když byli oba opilí, přivedl muž domobranu a dvojice byla zatčena. Před smrtí zachránila Inamana skupina seveřanů, na kterou narazili. Vojáci všechny postříleli a Inman hrál taky mrtvého. Inman se pokusil od mrtvých kolegů osvobodit, ale neměl dost sil, nakonec mu pomohla jedna stařenka. Tato stařenka odvedla Inmana k sobě domů, kde mu dala najíst a vyléčila ho. Po nějaké době se vydal Inman opět na cestu, až jednoho dne narazil na dům patřící jedné vdově s miminkem. Sara nabídla Inmanovi jídlo, přístřeší a oblečení. Jeho blízkost v ní vyvolávala vzpomínky na jejího mrtvého muže. Dvojice spolu nic neměla. Ráno je překvapila trojice seveřanských vojáků, ale Inman je zlikvidoval, a tím Saře zachránil život. Pak už se vydal na cestu domů, která byla ještě dlouhá... (TV Prima)
(více)Videa (1)
Recenze (609)
Feministické filmy z přelomu století představují výrazné oživení dosavadního vnímání velkých dějinných událostí. Válka Severu proti Jihu, konflikt Unie a Konfederace, tato druhá americká revoluce krvavostí svého průběhu i krajní bezohledností sváděných bojů musela být dotvořena zhruba dvacetiletým obdobím tzv. rekonstrukce, bez níž by obnova mírového života v USA nebyla vůbec představitelnou. Válčení mužů burcovalo sílu a vůli žen v zázemí. Mateřský motiv, vůdčí myšlenka pozoruhodného díla, je scelujícím, ale i syžet prorůstajícím a integrujícím prvkem. Je v něm i vášeň lásky, i propojenost dvou individuálně strádajících, ale ve svém propojení až ořekvapivě silných žen. Romantický kolorit, další výrazný rys kompozice Minghellova díla, umocňuje krajinně i v detailech silná kamera a strhující výkony obou protagonistek - Kidmanové a Zellwegerové. Silná a přesvědčující je i kresba prostředí amerického maloměsta třetí čtvrtiny 19. století. Feministický pohled - pro někoho snad až překvapivě - neobohacuje "jen" muže, ale určitě paralelně bystří a rozvíjí i vlastní ženskou sebereflexi. A to i v případě díla, které vysoce přesahuje kvalitativní hladinu danou působením perifernějších subžánrů světové kinematografie hraného filmu. ()
Kdyby ve filmu šlo jen o společenství žen, které za války hospodaří na farmě a učí se jak okopávat brambory, tak bych se dozajista unudil k smrti, ale film naštěstí sleduje vedle toho také návrat jednoho vojáka domů a jaké útrapy jej po cestě čekají. Cold Mountain považuji za trošku nadhodnocený film. Jasně romantika tady tryská odevšad, ale Jude Law nebyl zase až taková výhra. Renée sice méně otravná než jindy, ale i tak tady bohužel hraje. Nicole Kidman naštěstí nebyla nikdy předtím ani potom krásnější. Co mě dokáže spolehlivě bavit kdykoliv je parádní albínek, který by si zasloužil pomalu snad vlastní samostatný film. Ten jeho efektní seskok z koně jen těžko vyženu z hlavy. 75% ()
Anthony Minghella svoj talent nezaprie. Cold Mountain mi pripomenulo Anglického pacienta. Odveký námet boja dobra proti zlu, putovania a lásky dosahuje kvalitatívne vrcholy v citlivých rukách výnimočného režiséra. No a obsadenie takisto výborné. V trivii na IMDb je veľmi zaujímavé prečítať si, kto všetko kandidoval na hlavné úlohy. Napríklad uvažovať o Tomovi Hanksovi do role Inmana znie skôr ako zlý vtip. V každom prípade som veľmi rada, že ani Tom Cruise to nakoniec nevzal - jeho drevený ksicht by mi to potešenie pokazil minimálne na 4* :-) ()
Narozdíl od Renée, která byla předlohou tak nadšená, že ji chtěla sama koupit ke zfilmování, jsem já na knihu brzy po přečtení zapomněla a bojím se, že to tak bude i u filmu přes jeho nevyvratitelné kvality. Postava Ruby s Renée získala další rozměr, naopak u Nicole nechápu ty ovace nad jejím výkonem. Jestli tam bylo překvapení v podobě hereckého výkonu, tak u Natalie Portman. Film ctil předlohu, oko i ucho si přišlo na své, nicméně poslední třetinu už jsem se vrtěla. ()
Čas války je jako stav alkoholového opojení - dokonale obnažuje lidské charaktery... Inmanova odysea by mohla stát zcela samostatně, ale bez farmářské nouze, co naučila ctnosti, by nebyla úplná. Minghella akademiky poškrábal na zádech, foukl jim do ouška, povískal je ve vlasech, to vše způsobem hraničícím se zištností, nicméně o dokonalé kameře Johna Sealea a festivalu královsky zahraných vedlejších rolí nemůže být pochyb. No, vlastně vyjma Renée, ta byla zralá na zacpání úst kukuřičným klasem, ale nakonec paradoxně Oscar goes to.. ()
Galerie (84)
Zajímavosti (25)
- Pro režiséra Anthonyho Minghellu byla zásadní úvodní scéna bitvy u Petersburgu, což byla první válečná scéna jeho kariéry: "Přehrával jsem si ji jak v hlavě, tak v kanceláři, kde jsem si nechal postavit obrovský model kráteru. Měřil asi čtráct stop, se spoustou malých vojáčků... Pořád jsem ho obcházel, obhlížel a přemýšlel, kam umístím kamery, jak to budeme točit. Měl jsem hrozný strach, že to bude katastrofa, už proto, že jsem chtěl dosáhnout něčeho velmi zvláštního: Chtěl jsem z té bitvy udělat osobní moment - nestál jsem o objektivitu, nechtěl jsem, aby to kamera pozorovala, ale prožívala. (...) Když jsme ten kráter postavili na place, šel jsem se na něj podívat. Ocitl jsem se na jeho dně a díval se nahoru, kde postával nějaký technik či kdo, už nevím - a najednou si uvědomil, že si nehrajeme, že skutečně byla chvíle, kdy nad kráterem stáli muži a jiní se v něm tísnili jako sardinky v konzervě, že nebylo kam utéct a všude kolem někdo umíral. V té chvíli nebylo kam utéct a všude kolem někdo umíral. V té chvíli jsem zažil velmi intenzivní pocit kolektivní paměti a řekl jsem si: 'Bože, takdy zacházím s něčím, co je skutečné. Musím být velmi opatrný.' No, nakonec jsme bitvu točili jako úplně první věc, a přestože jsem po podobné scéně nikdy netoužil, musím říct, že jsem šťastný, že ji ve filmu mám, protože to byla vlemi těžká, ale také neobyčejně vzrušující a intenzivní záležitost." (NIRO)
- Nicole Kidman při hře na piáno nikdo nezastupoval. Stejně tak se nenechal zastoupit Brendan Gleeson při hře na housle. (HellFire)
- Horské scény se natáčely v rumunských Karpatech. (EMMY)
Reklama