Reklama

Reklama

Star Wars: Poslední z Jediů

  • Česko Star Wars: Epizoda VIII - Poslední z Jediů (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Ve filmu Star Wars: Poslední z Jediů od studia Lucasfilm pokračuje sága rodu Skywalkerů. Postavy předchozího filmu Star Wars: Síla se probouzí spolu s legendárními hrdiny galaxie prožívají strhující dobrodružství, během kterých odhalí prastará tajemství Síly a šokující události z minulosti. (Falcon)

Videa (18)

Trailer 1

Recenze (1 666)

Marigold 

všechny recenze uživatele

Než se zas rozjede neplodná na debata "Disney kurví Star Wars", ruku na srdce, i Lucas se často při klíčových rozhodnutích projevoval jako rozený obchodník spíš než oddaný a neposkvrněný autor kosmického díla. Roztomilé plyšáky a galaktické dostihy tím pádem dávám stranou. Pokud někdo vytýkal Abramsovi, že neměl odvahu, těžko může to samé použít proti Rianu Johnsonovi. Ten totiž rozepsal nejkošatější partituru ve třech hlasech, z nichž každý klene trochu jiný oblouk. Máme tu klasickou vesmírnou bitvu, bitvu mezi světlem a temnotou (která zuří uvnitř hrdinů) a také vedlejší "heist" linii, která má oběma dramatickým větvím dodat lehkost. Nejvíc problémů je nakonec s ní, protože jako nakopávač úplně nefachá (spustí se trochu překotně, akce Dubrovnik v něčem evokuje zatěžkané časy Lucasových prequelů, celé to nakopne až excelentní nástup Benicia Del Tora do kánonu). O nějaké kódy a infiltrace tu nejde. Jde tu o Sílu, rodová prokletí, samotu a překvapivé pouto napříč stranami. Film táhne Adam Driver, nejkomplexnější padouch na scéně, kterého si Johnson ještě vymazlil. A samozřejmě Mark Hamill. Sedmička byla sólem pro Sola, osmička je poctou Lukeovi i odvážnou rozpravou o idejích rytířů Jedi. Rian Johnson má oproti Abramsovi šťastnější ruku na ikonické momenty, umí vymalovat plátna, které se fandům SW vyleptají do sítnice. Má i neobyčejným talent pracovat s původními SW jako svatým Písmem, jehož jednotlivým částem dodává nové a překvapivé akcenty. Poslední z Jediů je film utkaný z několika průměrných, celé řady dobrých a několika výjimečných scén a plně zúročuje předchozí výkop směrem k nové generaci hrdinů a příběhů. Kdyby za mnou teď někdo přišel a řekl mi, že jsem právě viděl nejlepší SW od Impéria... nehádal bych se s ním. A počkal si na další projekce. Je totiž sakra co objevovat! P. S. Zároveň jde o nejlepší biopic Slavoje Žižka v této i přihlehlých galaxiích. ()

Rimsy 

všechny recenze uživatele

150 minut stopáže je trochu úmorných a některé části by bylo možno bez větší újmy vypustit, ale nuda naštěstí nehrozí. Zamrzí spíše zkratkovitost, s níž je tu a tam děj posouván kupředu, ale o to ve Hvězdných válkách nikdy nešlo (avšak zároveň proto si je nedokážu čistě fanouškovsky vychutnat, ale to sem nepatří). Osudovost, která ve staré trilogii byla neustále cítit, v sedmičce trochu zklamala a v Rogue One byla směšná, je na několika místech zpátky, a tak musím vyjádřit spokojenost. Není to dokonalé, ale Johnson to zvládl velmi dobře. ()

Reklama

Morien 

všechny recenze uživatele

No jéje, brečela jsem v průběhu filmu sedmkrát, a poprvé ještě u plazícího se textu, protože naposledy jsem byla na nějakých Star Wars v kině v roce 2005 a všichni víme, jak to tehdá dopadlo, no a teď mě ty jásavé fanfáry nějak sentimentálně sebraly. Poslední z Jediů rozhodně není bez chyb, ale řekla bych, že s tím, co Rian Johnson zdědil po svém předchůdci (hlavně Rey a Finn, ty postavy si mě ani teď nedokázaly získat, a taky i proto, že jejich herečtí představitelé jsou zcela marní), tak že s tím tedy Rian udělal to nejlepší, co mohl. Z mého úhlu pohledu je největším zločinem filmu to, že v sobě má až moc "obsahu" a není tak dost času ukázat některé věci pořádně. Vlastně to na mě tou nahuštěností trochu působilo, jako by události Impéria vracejícího úder a Návratu Jediho byly vměstnány do jednoho filmu. Ale jenom tou přemírou děje, ne jako když byla Síla se probouzí Nová naděje přes kopírák. Ach, kdyby se tak prostě tady jenom věnovali budování vztahů a vesmírnému skypování a ty střílečky si nechali někdy na potom. Nechci moc spoilerovat a tak nebudu vyjmenovávat mé oblíbené věci, ale Snokovi červení ninjové, panečku, ti byli skvělí. --- Po druhém shlédnutí (skoro po roce od prvního, protože jsem se bála, co na to řeknu s odstupem) říkám, že Rian asi neumí pracovat s Williamsovou hudbou a nebo že Williams už jede na tak repetitivní vlně, že se s tím nedá nic moc udělat, protože mě úplně neskutečně rušilo její použití. Velmi podivné dávkování a těžce pokažená míra intenzity skoro v každé zásadní scéně, jako příklad uvedu dvojici, kde mě to rušilo úplně nejvíc - když jde Luke dojit modré mléko z těch mořských krav a potom si loví rybu, tak je obojí podkresleno velmi epickým a hrdinsky znějícím motivem, ačkoliv jsou to obě dost wtf scény, které plynutí filmu jenom narušují a dle mého ve filmu neměly vůbec být, natož aby nás hudba během nich takto emocionálně natahovala, a jako doplněk k tomuhle mě zmátla sekvence po zničení můstku vlajkové lodě rebelů, kdy se Leia probudí a navrátí zpátky na loď. Tahle scéna je podle mě naopak velmi důležitá a je to jedna z těch, u kterých jsem brečela pod tíhou toho, co znamenají, ale kromě toho, že mi přijde trochu nedostatečně nasnímaná (velký detail na natahující se ruku a otevírající se oči je super, ale chtěla bych ještě víc takových záběrů i v porovnání s vesmírem a zkázou kolem, aby vynikla unikátnost toho, čemu je divák svědkem a čím si postava prochází), mi hlavně připadala podivně ozvučená a hudebně podkreslená. Chvíli předtím Rian skvěle používá ticho a vyšumění všeho nepodstatného hluku do prázdna, když se telepaticky oťukávají matka se synem, ale té scéně po výbuchu je dodán pocit nedůležitosti a nepropracovanosti použitím nezajímavého a nevýrazného hudebního motivu spolu s tím, že i kamera už se potom hned soustředí na další postavy a připravuje si další dějové linie, místo aby se věnovala situaci "teď a tady" a dodala právě se stanuvšímu zázraku potřebný rytmus. Nevím, jestli i tohle je součástí toho konceptu, kterým se řídí filmaři, že jakékoliv očekávání je odměněno naprostým opakem, který je mi sympatický a který podporuji (subverze forever), ale pokud ano, tak v případě hudby (složené Johnem Williamsem) to rozhodně nefunguje. Na to by rejža potřeboval inteligentnějšího (oproti srdcařství staré školy), chameleonštějšího a zákeřnějšího skladatele - něco ve stylu hudby, kterou napsala Mica Levi pro Under The Skin, nebo trochu konvenčněji tíživý depres Jóhanna Jóhannssona, budiž mu země lehká. Prostě někdo, kdo doopravdy umí jít proti srsti, a ne někdo, kdo jenom mechanicky přehazuje věci z jedné hromádky na druhou. A nebo, kdyby mu netvor jménem Disney prostě dovolil spolupracovat znovu se svým bratrem skladatelem jako při všech ostatních filmech, protože to jim očividně jde. A to je podle mě ostatně i původce všech těch věcí, které diváci tomuto filmu vyčítají. Za prvé je tedy vidět, že je to strašně uspěchaný projekt a že na to neměli sdostatek času, a za druhé že si korporace najala zajímavého a svojského režiséra, ale vytrhla ho z jeho prostředí a dala mu jenom miniaturní prostor být zajímavý a svojský. Film je tak rozklížený sám uvnitř sebe a už to stačí na pořádné zmatení smyslů, pokusit se ho pak ještě vnímat v kontextu toho, že je to vlastně jedna epizoda v sérii dalších epizod, je potom dost sebevražedná mise. Ale i když jsem si tohle všechno teď pro sebe pojmenovala, tak bych pořád určitě byla raději, kdyby se to vyvíjelo tímhle směrem než bezduchostí a dětinskostí J. J. Abramse. (Ale nejlépe se s odkazem minulosti samozřejmě vyrovnal Gareth Edwards v Rogue One, ten si v rámci frančízou nastavených mantinelů dokázal vyrobit film, který je na první pohled jeho, má hlavu i patu a ještě je to zábava se na něj dívat.) () (méně) (více)

JFL 

všechny recenze uživatele

V dílčích prvcích dobré, až výtečné, v konceptu a ambicích v rámci ságy velmi progresivní, ale jako celek nevyvážené, uspěchané a nedotažené. Jestliže epizoda 5 ukázala, jak má vypadat přeskakování mezi plány a při tom budování jedné zastřešující atmosféry, tak právě v tomhle epizoda 8, která pětku co do stylu a motivů vehementně plundruje, selhává nejvíc. A je to škoda, protože zdejší linie demytizující hrdinství i samotný kánon série v čele s rytíři Jedi mají velkou sílu. Jenže je film nikdy nenechá plně vyznít, protože se musí překotně vrátit k nějaké jiné linii či si vzpomene, že jako disneyácká dojná kráva má rychle odlehčit atmosféru nějakým frkem. K tomu je tu paradoxně řada zbytečných nedotažeností, které vytrhávají z diváckého pohroužení a pobízejí zpochybňování či přímo výsměch, takže spíš než soudržné dílo z filmu dělají skvělou živnou půdu pro parodie a fanfikce (byť i to může být způsob práce s publikem a značkou). Zatímco předchozí Síla se probouzí byla precizně vysoustruženou horskou dráhou, tak Poslední z Jediů je sice větší kolos, ale o to víc při jízdě hází, rachtá a padají z něj šroubky. Paradoxně v předchozím filmu měly mnohem větší prostor nové postavy a lépe se zaryly pod kůži divákům, zatímco osmička, byť v mnohém tyto postavy rozvádí a nechává je kráčet novým vlastním směrem, přesto je nakonec staví do ještě většího stínu ikonických figur série. Přes všechna pozitiva a nové věci osmičky tak nezbývá než vyhlížet devítku, kde by se třeba série už konečně mohla vydat vyloženě novým směrem, když už osmička vybrakovala motivy a ikonické sety pětky a šestky dohromady. ()

Lavran 

všechny recenze uživatele

Stejně jako epizody předešlé lze i nový díl milované kosmické ságy jistě (a v jistém směru zcela po právu) odsoudit jen jako další z řady opulentních a dokonale vycizelovaných produktů hollywoodské filmové mašinérie, jehož jediným záměrem a smyslem je vykřesat co možno nejvíce z dmoucích se diváckých portmonek a udržovat tak v chodu drtivé soukolí nezřízené žravosti a plýtvavosti. Osobně jej ale vnímám (nebo jsem jej tak alespoň v tomto rozjímavém adventním čase napoprvé prožil; a to bez sebemenší špetky ironie) jako mimořádně krásný duchovní film o vznešenosti a výši lidské oběti, odpovědnosti za minulá selhání i nynější postoje a skutky, obrozující jiskře naděje a víry, zhoubném vlivu tantalovské zpupnosti a konečně o zázračné moci malých a nesobeckých skutků lásky, porozumění a dobroty (film v zásadě říká, že i ta nejdrobnější soucitná gesta, nejednou vykonaná jen tak mimochodem na cestě za podstatně důležitějšími a naléhavějšími cíli - jako ono zdánlivě nepodstatné osvobození týraných fathierů z dostihových stájí ve městě Canto Bight -, mohou roznítit plamen, jehož světlem vposledku zaplane celá galaxie). Duchovnost filmu přitom nevyvěrá ani tak z všudypřítomné mystiky unikavě tajuplné a všeprostupující Síly, nýbrž z neutuchajícího napětí a střetávání mezi pustošivým a bezohledným mužským (jangovým) principem, jehož jediným cílem je touha ovládat druhé a bez milosti potírat vše, co mu stojí v cestě, a pečujícím, soucitným a k druhým obráceným (a otevřeným) principem ženským (jinovým), pokoušejícím se toliko chránit to, co je mu drahé. Právě nejedno setkání s mlčenlivou a skromnou velikostí onoho křísivého, láskyplnně konejšivého přístupu ke světu, jemuž v nouzi nejvyšší nečiní potíž obětovat vlastní pohodlí a život, jen aby jiskra mohla plát a nadále probouzet naději na lepší zítřky, a který je zároveň schopen spatřovat dobro a svit i v těch, které jiní mají za beznadějně zbloudilé v temnotách, je nejen tou nejdůležitější lekcí pro mnoho zdejších (především mužských) postav, ale i zdrojem těch zdaleka nejsilnějších a nejdojemnějších okamžiků v celém filmu. ()

Galerie (117)

Zajímavosti (56)

  • Mark Hamill (Luke) povedal režisérovi Rianu Johnsonovi po prečítaní scenára filmu, že v podstate nesúhlasí s ničím čo sa okolo jeho postavy deje, ale zároveň je profesionál a urobí maximum pre naplnenie jeho vízie. (WalterIK7)
  • Natáčanie snímkov Rogue One: A Star Wars Story (2016) a Poslední Jediovia malo prebiehať aj v Mexico City, kde si výrobný tím ešte v decembri 2015 prezeral štvrte Iztapalapa a Tlahuacno. Lenže pre problémy s miestnou vládou z nápadu zišlo. (WalterIK7)
  • Film měl pracovní název „Space Bear“ (Vesmírný medvěd). (MasterMagic)

Související novinky

Dvojka Na nože nabírá Davea Bautistu

Dvojka Na nože nabírá Davea Bautistu

11.05.2021

Tak se zdá, že si dvojce herců ze Spectre Daniel Craig a Dave Bautista zopakují svoji spolupráci. Bautista se totiž čerstvě upsal pokračování detektivky Na nože Riana Johnsona od Netflixu. Režisér… (více)

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů

02.01.2021

Nejoblíbenější uživatelé ČSFD se tradičně svěřují s osobními topkami 3 filmů (a seriálů), uvedenými v našich končinách (nebo kdekoliv jinde) v uplynulém roce, a od letoška jejich řady rozšiřují taky… (více)

Vrátí se mladý Han Solo?

Vrátí se mladý Han Solo?

20.07.2020

Asi jste zaznamenali, že film Solo: Star Wars Story nebyl moc úspěšný. Půlroční mezera mezi Solem a fanoušky odsuzovaným Posledním z Jediů způsobila, že v létě na nový díl Star Wars prakticky nikdo… (více)

Reklama

Reklama