Reklama

Reklama

Milenci ze severního pólu

  • Česko Milenci z polárního kruhu (festivalový název) (více)

Může-li existovat věčný sníh, proč by nemohla existovat věčná láska? Film s poněkud záhadným názvem Milenci ze severního pólu natočil španělský režisér Julio Medem v roce 1998. Příběh vášnivé a tajné lásky Any a Otta začal jednoho odpoledne roku 1980, kdy bylo oběma osm let. Potkali se ve škole a zamilovali se. Od té chvíle byl jejich osud doslova zpečetěn. Cokoliv je potkalo a jakkoliv je rodinné i vnější důvody rozdělovaly, jejich společná láska byla jedinou skutečnou jistotou v jejich životech.
Námět by se mohl zdát poměrně banální. To, co z něj však činí filmové dílo mimořádné hodnoty, je způsob, jakým jej talentovaný scenárista a režisér vypráví. Jak kdosi velmi trefně poznamenal: „...tento film je z těch, o kterých se dá těžko mluvit. Ten se prostě musí vidět!"
Magickou atmosféru vyprávění dotvářejí impresivní záběry Medemova kameramana Gonzala Berridiho, stejně jako působivá hudba dalšího Medemova stálého spolupracovníka, Alberta Iglesiase. Film byl nominován na národní cenu Goya za nejlepší původní scénář, na MFF v Benátkách 1998 byl uveden v hlavní soutěži. (Česká televize)

(více)

Recenze (164)

Radko 

všechny recenze uživatele

Séria náhod, snov, osudových míňaní, zviazania minulosti s prítomnosťou a časopriestorových skokov umne skĺbená do tvaru, ktorý neruší ústrednú dejovú líniu romanticko-baladického príbehu lásky. Otto (Otto -el piloto) a Ana sa stretávajú zvláštnou súhrou okolností už ako deti a následná séria náhod ich priblíži tak tesne ako sa len dá - stanú sa nevlastnými súrodencami a načas i milencami. Zdanlivo nerozlučné putá sa ale čoskoro prerušia vplyvom tragickej udalosti. Kruh lásky do ktorého vpisujeme meno milovanej osoby sa nikdy úplne neuzavrie. Film, v ktorom je veľmi dobre prevedený (aj keď sa o žiadnu adaptáciu nejedná) literárny magický realizmus celoživotných lások do plnokrvného príbehu, kde si jednotlivé udalosti dostávajú zmysel až po uchopení celku. Prílišné tlačenie na pílu v podobe nečakaných vysvetlení z minulosti a ich prepojení s prítomným tvorí jedinú slabinu na výnimočnom filme. Inak ide o priezračné osvieženie v prevažne stojatých vodách európskej romantickej milostnej drámy. 90% ()

Mahalik 

všechny recenze uživatele

Po půlnoci už přeci jen člověk nedává tolik pozor, aby zaznemanel tu nádheru, kterou sleduje. Možná proto na mě neměli Milenci takový dopad. Přesto mě udivovala snaha Medema o originalitu. Když překousnete možný rodinný incest (heh) a kulhající poslední čtvrthodinku, budete rozhodně nadšeni. Otto-Ana...no moje jméno by k nim neštýmovalo vzhledem k tomu, že není palindromem ani co se na nehet vejde.... :), takže raději jen Otto+ Ana ()

Reklama

kleopatra 

všechny recenze uživatele

Sex a Lucía bylo moje první setkání s Julio Medemem. Byl to zážitek, který si stavíte na piedestal, a o jehož síle a účincích máte potřebu předsvědčovat i ty, kteří ho tam stavět nebudou, jenže je to taková přesila pocitů a k tomu TAK jiná. Přesto jsem s Milenci ze severního pólu znovu vstoupila do téže řeky, do Medemovi řeky, řeky snů, návratů v čase, symbolů, kruhů, náhod, nehod .... A pak, že to dvakrát nejde. ()

-bad-mad-wolf- 

všechny recenze uživatele

On a ona. Vyprávění, které se pohybuje na pomezí standartní dějové linie a flashbacků, umně namíchaných do jediného plynulého celku. Souvislosti mezi vším, na každém kroku. Otto a Ana se stávají sourozenci poté, co Ottův otec pojme za ženu Aninu matku. Mezi nimi je ale něco jiného. Nikdo to neví, protože v jejich rodině se příliš otevřenosti nenosí (Otto neví, kde pracuje jeho otec; později otec neví, kde pracuje Otto). Otto je fixovaný na matku, ale citovou náplastí se mu stává Ana, která v něm vidí reinkarnaci zemřelého otce. Když matka umírá, odchází ode všeho pryč. Stává se pilotem, neboli tím, co měl od dětství nejvíce fixované ke svému jménu; létá daleko na sever. Ana prchá za polární kruh, který se jim stal určitým středobodem existence. Ve vzduchu visí setkání dvou lidí, jejichž citový život nikdy nebude normální. Tvůrci využívají bizarních situací a absurdních rozhodnutí postav k zrcadlení nesmyslnosti a osudovosti těch vztahů, které člověka pohlcují, ale nedovolují mu pro vlastní odlišnost pokračovat běžnou cestou. Otto s Anou tak putují na sever, očekávajíc toho druhého, aniž by museli cokoliv svým blízkým přiznávat. Stačí jim dostatek vzájemné podobnosti. Některá dějová odhalení se zdají být zbytečná, přesto se z nich těšíte - viz celá linie s německým pilotem a rodinnými souvislostmi. Scénář je jedním velkým řetězcem drobných překvapení, setkání i míjení se, uzavírajících se kruhů, přičemž poetika "beze slov" se k závěru stává jedním velkým tragikomickým kolotočem. Film mi slzy v očích nezanechal, ani mě nijak zvlášť emocionálně nedrtil, přesto pro svůj obsah i zpracování zůstává velkým zážitkem. Jo - scéna v prodejně s kupováním srdce je dokonalá. ()

jojinecko 

všechny recenze uživatele

Tento film je poriadne ...ako to nazvať... ÉTERICKÝ!!! Vznáša sa nad ním jemná aura tajomnosti, opojenia, sexuality a milostnej alchýmie. Dvaja hlavný predstavitelia zacyklený v kruhu života so všetkými strasťami a slasťami, zakázaným aj povoleným. Tragické, krásne...osudové! Podporené nádhernou prenádhernou formálnou stránkou aj zaujímavým prostredím(prostredie okolo fínskej chaty..ach!)...Medem hrá poriadne na city ale ani ja si neviem racionálne zdôvodniť, prečo už druhý krát po tak výbornom filme (pred tým Sex a Lucia) nedávam plný počet!!! ()

Galerie (18)

Reklama

Reklama