Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Barbar Kull, bývalý otrok, zabije v bitvě tyranského krále Valusie, tím se sám stává králem jeho říše – umírající vladař mu z posledních sil předá svou korunu a jmenuje ho svým následníkem. Čestný Kull, který je odhodlán provést zásadní změny – odstranit náboženský útlak i další zákony tížící prostý lid, a především k nelibosti aristokracie zrušit otroctví, však velmi záhy zjistí, že mít velkou moc neznamená jen velkou odpovědnost, ale také mocné nepřátele, takové, jako je velitel královské stráže Taligaro. Ten zosnoval spiknutí, jehož cílem je zavraždit Kulla a zmocnit se trůnu. S pomocí čaroděje Enarose oživí před 3000 lety mumifikovanou královnu Acheronu Akivashu, aby obnovila starý řád a vládu zlých démonů. Zastavit ji může jenom ledový dech spravedlivého krále Valka... (TV Prima)

(více)

Recenze (157)

Ombak▼Penari 

všechny recenze uživatele

Sice poněkud koukatelnější než Dračí doupě, ale pokud jde o srovnání se stařičkým Conanem (oběma díly), tak těm to nesahá ani po kotníky. A to je co říct, protože Conan je sice jeden z praotců filmové fantasy, ale nijak oslnivé dílo to není. Kull ale působí tak neuvěřitelně levně a neuměle, že mě to v dnešní době až zaráží. Škoda, Kevin Sorbo není v hlavní roli zas takové dřevo, aby ten film musel dopadnout takhle. ()

Z0oMb3E 

všechny recenze uživatele

Všetko to čo ostalo po Herkulesovi: kulisy, kostými, kulisy, Sorbo sa zužitkovalo v Kullovi. To že je to béčko najhrubšieho zrna vám bude jasné hneď po pár minútach. Do filmu som šiel pre jedinú vec a tou bola sexi Tia. Bohužiaľ to je jediné čo vo filme dokázala. Film sa tiež môže popýšiť hádam najhoršie vybraným soundtrackom aký som vo filme kedy počul. Tvrdú muziku mám síce veľmi rád, no pri bojových scénach vyznela až smiešne. Efekty tak isto nestoja ani za zmienku a interiéry vyzerajú až nechutne štúdiovo. To, že sa snímok natáčal na Slovensku je asi jediná kladná vec, ktorá sa dá na ňom nájsť. Na Herculesovi sa dalo aspoň zasmiať, Babar Conan mal svoj odér no Kull je strašná slabota. Míňať na to ďalšie slová je zbytočné, ako celé sledovanie. ()

Reklama

eraserhead666 

všechny recenze uživatele

Tak nový Conan se nekonal, ale docela si dokážu představit, že takhle nějak vypadá ten remake Conana, na který se mi ani nechce dívat. Sorbovi možná sedl Hercules, prtoože byl docela zábavný a komický, ale ve vážné verzi mu "barbarský svalovec" nesedí, na to je, na rozdíl od Schwarzeneggera málo hovadsky tupý. A vlastně celé je to jaksi levně hloupoučké, suché, vlastně i nezáživné. A nezachrání to ani Tia Carrerre, a to už je co říct. ()

MilesTeg 

všechny recenze uživatele

Na počátku nebylo nic. Pak vznikla Země a na ní království démonů Acherón. Lidé trpěli pod terorem královny démonů Akivashi, ale tu povstal bůh Valka a svrhl peklo do útrob Země. Ponechal jen jediný plamen, aby připomínal prvotní zlo. Osvobození lidé založili království, z nichž nejmocnější byla Valusie. V dobách, kdy Atlantida byla jen územím barbarů, se jeden z nich, Kull, stal králem civilizované Valusie, když v souboji zabil krále Bornu. Měl však mnoho nepřátel, kteří proti němu zosnovali spiknutí, a jedním z nich byla znovuvzkříšená Akivasha, která využila situace a stala se královnou. Pokud by vládla do zatmění Měsíce, Acherón znovu povstane. Je tu však ještě Kull a jeho věrní, aby zastavili peklo na Zemi. /------------/ Kull - předobraz Conana /*/ Když Robert Ervin Howard psal své příběhy o Kullovi, jeho mladšího a slavnějšího „bratra“ Conana ještě nosil v hlavě. Povídku „Touto sekerou vládnu já“, která tvoří základní rámec filmu Kull Dobyvatel, Howard o pár let později přepracoval na první a úspěšnější povídku o Conanovi „Meč s fénixem“. Kull i Conan jsou barbaři, ale v případě Kulla o tom možná čtenáři a vydavatelé nebyli zcela přesvědčeni, protože Atlantidu má každý z nás zafixovanou jako bájnou kolébku lidské civilizace, nikoliv vzor barbarství. Kulla povýšil Howard na krále příliš brzy a pak už nevěděl, co si s ním počít, u Conana tuto chybu už neudělal a nechal ho jako zloděje a žoldnéře poflakovat se po vymyšleném světě mnohem déle. Oba hrdinové mají společné rysy - maximálně vyvinuté svalstvo, velkou až nadlidskou sílu, mrštnost a výdrž a schopnost bojovat různými zbraněmi. /---------/ Image hlavního hrdiny /*/ Ve světě filmu však platí image ze všeho nejvíc - a tady jednoznačně vítězí Conan, jemuž vtiskl svou tvář a tělo Arnold Schwarzenegger, kterému jeho první úspěšný film Barbar Conan předurčil další kariéru. Představitel Kulla Kevin Sorbo však svou slávu založil nikoliv filmem, ale seriálem - antický hrdina a polobůh Herkules se stal jeho životní úlohou a to nemůžeme opomenout ani tehdy, když se díváme na jeho Kulla. Jako Herkules byl obdařen silou magickou a nepotřeboval tak tolik svalů, abychom uvěřili, že může každého přeprat. Jenže jako Kull je jenom člověk a se stejnými parametry už nepůsobí tak důvěryhodně. Navíc ve filmu nevypadá jako barbar, ale spíš jako herec v přestrojení za barbara. Můžete sice namítnout, že on přece herec je, ale jaký je to rozdíl v porovnání s Arnoldem, který si celá léta pěstoval k image svalovce navíc pověst primitiva a to tak důkladně, že si jeho inteligence všimli až tehdy, kdy se skvěle přiženil do klanu Shriverů a Kennedyů. Nemusel pak Conana hrát, ale pouze popustit uzdu své povaze. /---------/ Předloha kontra scénář /*/ Vzorem scénáře - nikoliv námětem - se stala povídka „Touto sekerou vládnu já“, kde se král Kull brání spiknutí a za pomoci šlechtice a otrokyně, kteří se milují, ale nemohou se vzít kvůli prastarému zákonu Valusie, porazí a zabije své nepřátele a nakonec úderem sekery rozbíjí kamennou tabulku s nesmyslným zákonem (částečně z vděčnosti za pomoc, ale hlavně proto, že i jeho samého zkostnatělé zákony omezují). Svou sekeru povyšuje na žezlo a symbol své vlády, nyní absolutní. Scénář k filmu končí podobně, ale zde rozbíjí Kull kamenné desky se zákony také proto, že se on sám hodlá oženit s otrokyní Zaretou, která mu pomohla proti Akivashe. V původní povídce sice nic jako Acherón nebo Akivasha nevystupuje, ale do Howardem vymyšleného světa patří, jeho zařazení do příběhu lze akceptovat, v tomto bodě odvedl scénárista Charles E. Pogue (scénárista Dračího srdce) dobrou práci. Ovšem začátek filmu - Kullův nástup na trůn - postrádá jakoukoliv logiku. Kull je v souboji na meče poražen valusijským generálem Taligarem a je mu jako Atlantiďanovi odepřen vstup do královského vojska, ale v následující scéně v paláci, kde král Borna zabije všechny své syny v domnění, že mu usilovali o život, se Kull zjeví jak deus ex machina a plete se do následnických sporů. Nakonec je přinucen v souboji krále Bornu smrtelně zranit a ten mu v posledním záchvatu černého humoru předává královskou korunu, o kterou Kull nestál. Oč logičtější je Kullova cesta k trůnu v předloze, kde se Kull dostává k vojsku jako řadový žoldák a svou odvahou a schopnostmi postupuje až na post velitele valusijské armády, kde využije příležitosti a zabíjí nenáviděného tyrana, veden hlavně touhou zmocnit se trůnu. /-----------/ Další postavy /*/ Jména jako Tü, Enaros nebo Ducalon najdeme jak v povídce tak i ve filmu, ale kromě eunucha a jakéhosi ministerského předsedy Kullovy vlády Tüa mají jiné role. Věrný šlechtic a otrokyně se vyskytují, ale ze šlechtice je Valkův mnich Ascalante, z pouhé otrokyně je navíc věštkyně Zareta a z jejich lásky se stává láska bratra k sestře, nejspíš proto, aby si Kull mohl chvíli zažárlit a pak během filmu dostat zaslouženou odměnu. V souvislosti s milostnou scénou Kulla a Zarety se objevuje jeden z nechtěných vtipů filmu, když Zareta později klečí nahá před Valkovým dechem a říká, že sice už není čistá panna, ale její srdce je čisté. Jiná panna už v dohledu nebyla a tak Valka vzal za vděk i touhle pokleslejší formou panny. Kullův pirátský překupník Juba je typickou komickou figurkou, která nechybí snad v žádném v americkém filmu (Harvey Fierstein si podobnou roli zahrál ve Dni nezávislosti). Všechny tyto důležité vedlejší postavy hrají druhořadí béčkoví herci (i když Karina Lombard jako Zareta není žádné béčko, což dokázala po boku Bruce Willise ve filmu Poslední zůstává), ale roli Kullovy hlavní protivnice Akivashi dostala Tia Carrere, protřelá harcovnice akčních filmů a seriálů (připomeňme jen Pravdivé lži, Vycházející slunce nebo její vlastní seriál Lovec pokladů, napodobující filmové Tomb Raider nebo Indiana Jonese). Různé otroky a kompars všeobecně si zahráli bezejmenní Slováci, jelikož se tento film částečně natáčel u našich východních bratří. /------------/ Efekty, kostýmy a souboje /*/ Výpravou a kulisami tento film vyznívá jako televizní projekt, ale částečně je to způsobeno seriálovým hlavním hrdinou. Vzhledem k tomu, že jde o fantasy, mohli kostyméři popustit uzdu fantazii a nemuseli se ohlížet na historické záznamy a popisy, snad jen na ty v Howardově předloze. Královský palác a jeho blízké okolí je postaveno standardně, ale ani omylem nevzbuzuje dojem, že se nacházíme v hlavním městě nejmocnější říše tehdejšího věku, spíš vypadá jako hrad řadového šlechtice s několika desítkami venkovanů a trhovců. Docela hrozný je pohled na Ledový ostrov, kde se nachází Valkův dech - vypadá jako polystyrenová kulisa, plovoucí na vodě. Možná je to proto, že tím opravdu je. Co se týče choreografie soubojů, nikterak nevybočila z kašírovaných herkulovských a xenoidních eskapád včetně dopadajících úderů pěstí, znějících jako rozplácávané pytlíky od buráků, povinné zpestření stylem kung-fu zajišťoval mnich Ascalante s holemi či kadidlem a nechutí zabíjet bližní padouchy. Zajímavé byly jen okamžiky, kdy Kull úspěšně používal svou dvoubřitou sekeru zároveň jako sečnou a bodnou zbraň, štít a páčidlo proti mužům s mečem. Jediným pořádným speciálním efektem byla démonka Akivasha v době, kdy se vznášela v plameni Acherónu a pomalu se měnila ze sexy ženy do okřídleného vetřelce - a jedna z mála zajímavě nechutných scén pochází z francouzského polibku Kulla a oslizlé démonky. /--------/ Známá jména ve štábu /*/ Producentkou filmu byla Raffaela de Laurentis, která produkovala například oba filmové Conany, Dračí srdce nebo Lynchovu Dunu. Speciálním technickým poradcem filmu byl L. Sprague de Camp, úspěšný spisovatel fantasy a jeden z nejlepších Howardových pokračovatelů v románech o Conanovi. Technického poradce dělal samozřejmě i u obou Conanů. /-----------/ Sečteno a podtrženo /*/ Robert E. Howard se postavě Kulla moc nevěnoval, opustil ji a předělal na zajímavějšího Conana. Ale to, co napsal, je slušná heroická fantasy a Kull si nezasloužil tento pokus o film. Je to v podstatě zbytečný počin, kterému by bylo líp v hlavách fanoušků. Ti by se pak mohli celá léta dohadovat a toužit po jistě skvělém zpracování a nadávat na nevděčné producenty a filmaře vůbec. Tento film rozhodně není jejich splněným snem. () (méně) (více)

tron 

všechny recenze uživatele

R.E. Howard síce napísal okrem Conana, či Solomona Kanea (a prekvapivo veľkého množstva hororov) aj Kulla, no aj tak film Kull zo všetkého najviac vyzerá ako nerealizovaný scenár ku Conanovi 3, ktorý bol ale taký zlý, že sa Arnold odmietol zúčastniť (hoc po Conanovi Ničiteľovi a Červenej Sonji by s amohlo zdať, ež si na kvalitu zas až tak nepotrpí) a tak sa to prepísalo a z Conana z Cimerie sa stal Kull z Atlantídy. V dobe vzniku to bol brutálne očakávaný (veľko)film. Najmä u nás, keďže sa nakrúcal na Slovensku. Ani diváci vo "zvyšku" sveta si však nechceli nechať ujsť novú fantasy z pera otca kultového barbara. Výsledok bol, žiaľ, katastrofálny; pri rozpočte 30 miliónov to v amerických kinách zarobilo tak žalostne málo, že u nás to šlo rovno na video. Pritom zo začiatku to vyzeralo skvele. Scenárista mal na konte Cronenbergovu Muchu (a Psycho 3, ehm). Napísal aj Dračie srdce, tiež natáčané na Slovensku. Zdalo sa, že parádnou náhradou za Arnolda sa stal Kevin Sorbo, čo dnes môže znieť smiešne a neuveriteľne, ale vtedy bol televízny Herkules neskutočnou hviezdou. Bol sympatický, mal výbornú kondičku, bol fotogenický a, prepáč Arnold, teoreticky vedel lepšie hrať. Dokonca ho na pľac Arnie prišiel pozrieť a psychicky podporiť. Pýtam sa: je náhoda, že vedľajšiu rolu dostal jeho kamoš Sven-Ole Thorsen? Producenti si boli istí úspechom a ešte pred premiérou hovorili, že si zmluvne Sorbu zaistili na plno sequelov. Chyba sa stala však už na začiatku. Film bol finančne podvyživený. Nedostal taký vysoký rozpočet, aký potreboval na kvalitne zhmotnenie presvedčivého rozprávkového sveta. Po vizuálnej stránke ide o podpriemerný TV film, v nemalom pripomínajúci práve Herkula. Zle a nepresvedčivo pôsobí béčkarský kasting. Čo o to, Kevin je akceptovateľný a fajn. Jeho kolegovia v čele s Tiou Carrere sú ale príšerní. K tomu lacný, nenápaditý scenár, otrasné akčné scény (už ten šialený spôsob, akým sa z Kulla stane kráľ), mizerné efekty a davové scény typické pre malé produkcie, v ktorých v umelohmotných kulisách huláka 17 čudne oblečených týpkov, ktorí sem-tam pozrú do kamery a režisér si to nevšimol alebo (to skôr) mu to bolo jedno, čo tiež o mnohom vypovedá. Vskutku lacná, biedna fantasy "vízia". Neviem, akej hlave pomazanej napadlo na réžiu tohto klenotu najať nudného tvorcu béčkarskej, dávno zabudnutej série s Russellom Wongom Stratený syn, ale myslím, že to oľutoval už po prvej klapke (John Nicolella rok po premiére zomrel). Áno, Sorbo snáď má určitý stupeň charizmy a kombinácia akčných scén s elektronickou hudbou je (v dobrom) vtipná, ale problém bol asi aj v tom, že diváci v tom čase nechápali, prečo majú platiť za vstupné do kina za niečo, čo mali zadarmo v televízii. Ono je to od samého začiatku fakt strašne zlé a žalostné; slovo priemer je až nepochopiteľne jemné. ()

Galerie (9)

Zajímavosti (9)

  • Počas nácviku bojových scén sa Kevin Sorbo porezal. Na jeho žiadosť boli skutočné meče nahradené replikami. (m.a.t.o.)
  • Scenár, z ktorého film vychádza, bol pôvodne napísaný ako pokračovanie ságy o Conanovi a niesol názov "Conan dobyvateľ". Arnold Schwarzenegger však neprejavil záujem o natáčanie ďalšieho Conana, a tak ho scenáristi mohli premenovať na Kull dobyvateľ a prispôsobiť Kevinovi Sorbovi. (m.a.t.o.)
  • Že byl film původně připravený pro Arnolda Scharzeneggera jako třetí část o Conanovi je obecně známé. Ale již méně se ví, že postava Kulla pochází také z pera stejného spisovatele Roberta E. Howarda. První byl Kull a z něj se Conan zrodil po odmítnutí a přepsání původní verze povídky o Kullovi. Paradoxně Kullův úhlavní literární nepřítel je Thulsa Doom (v češtině Thulsa Soudce), který se ovšem na plátně objevil jako protivník Conana ve filmu Barbar Conan (1982). (Stejšn)

Související novinky

Další fantasy geroj chystá návrat

Další fantasy geroj chystá návrat

24.11.2009

Údajně povedený /233940/>Solomon Kane si pořád ještě nenašel amerického (a světového) distributora, nového Conana začne Marcus Nispel natáčet až na jaře v Bulharsku, ale už jsou tu plány na… (více)

Konkurence pro Van Helsinga

Konkurence pro Van Helsinga

01.04.2007

Solomon Kane je jméno dobrodruha, šermíře a lovce démonů, který v 17. století putuje neprozkoumanými končinami světa a válčí tam s nadpřirozeným zlem. A zároveň je to název britsko-francouzsko-české… (více)

Reklama

Reklama