Kamera:
John Ashlee PratHudba:
Dario MarianelliHrají:
Ben Kingsley, Isaac Hempstead-Wright, Elle Fanning, Dee Bradley Baker, Steve Blum, Toni Collette, Jared Harris, Nick Frost, Richard Ayoade, Tracy Morgan (více)VOD (1)
Obsahy(2)
V Sýrečkově není radno vycházet po setmění. Z podzemních doupat vylézají podivní tvorové zvaní Škatuláci, kteří kradou vše, co jim přijde do rukou. Jednou prý dokonce ukradli malého kluka! A právě tenhle ukradený klučina vám v dobrodružném a zábavném vyprávění prozradí, že to všechno jsou jen bohapusté lži a kecy v kleci. Tvůrci filmů Koralína a svět za tajnými dveřmi a Norman a duchové zase jednou popustili uzdu své vizuální fantazii a stvořili svět, do kterého se rád vydá každý. Každý, s výjimkou pana Chňapala. Tenhle nerudný chlap s alergií na sýr má se Škatuláky nevyřízené účty, a proto jim ani na chvíli nedá pokoj. Když je zrovna neloví, tak je aspoň pomlouvá. Tihle krabicoidní tvorové, nosící místo oblečení krabice od všeho možného, jsou ale velice plaší, a kdyby nepotřebovali kovové součástky pro svá udělátka, nikdy by své podzemní království neopouštěli. Lidí se bojí a drží se od nich co nejdál. Jedinou výjimkou je kluk jménem Vejce. Toho však za člověka nepovažují, protože ho jako mimino našli s krabicí naraženou na hrudníku, takže to logicky musel být taky Škatulák. Protože kořeny se zapřít nedají, podniká Vejce víc a víc dobrodružných výprav do světa lidí. Na jedné se seznámí s ďábelským plánem pana Chňapala, kterému představitelé Sýrečkova za pochytání všech Škatuláků přislíbili bílý klobouk jakožto symbol nejvyšší prestiže. Škatuláci potřebují pomoc. A ta přijde ze zcela nečekané strany. Jen aby nebylo pozdě. (Cinemart)
(více)Videa (26)
Recenze (161)
Boxtrolls/škatuláci jsou nejen po technické stránce vyjimečný počin. Výborná kombinace klasické/moderní loutkové animace a moderních vfx postprodukčních postupů. Skvělá hudba a atmosféra. Tento velmi povedený stopmotion animák má dvě roviny. V první dětské rovině je tu úžasně stylizovaný svět obývaný ošklivými a zároveň roztomilými hrdiny. Pohádka, která není tak prvoplnávaně vyžehlená a prosluněná, aby divací neustále propadali v dojetí a rozněžnění z roztomilosti a nadutosti vtipů, tak jak tomu bývá pravidelné u jiných animáků (Oslík z Shreka, Veverka z IceAge, Minionové z Padoucha,...). V druhé rovině je tu inteligentní přesah a zamyšlení, které tak často chybí u dnešní tvorby. Svět v kterém tyto roztomilé a zároveň odpudivé postavičky žijí není totiž zdaleka dokonalý. Obyvatelé města, kde se příběh odehrává, jsou paralizováni a ovládáni strachem z neznámého. Strach je předáván z rodičů na děti a podporován účinnou propagandou, kdy se lidé dobrovolně zbavují svých svobod. Zneuznaný strůjce tohoto všeho není motivován ničím jiným než sebeprosazením a touhou po uznání a moci. Právě děti jsou ale schopni prohlédnout vratké nohy tohoto "boje proti zlu". Není totiž vše, jak by se zdálo. "Dospěláci" mají ale příliš "starostí" než aby poslouchali své ratolesti a nastavený systém jim vyhovuje. Vyřešení problému tedy zůstává na dětech... Protože, jak film říká : "Můžeme se změnit". Podobně kvalitní počin s přesahem určený nejen pro děti je pro mne například animovaný film Nocturna - Ztracená hvězda ()
„ŠKATULÁCI JSOU TADY! UKOUŠOU MI KONEČKY PRSTŮ A UDĚLAJ SI Z NICH NÁHRDELNÍK!…" /// Parádní ruční animace bude na konci bohužel to jediný, co zůstane v paměti. Příběh je totiž obyčejnej a předvídatelnej a proti světu pod zemí, kterej září originalitou (a pobaví i děti), ničím nepřekvapí. Víc než obsah zaujme způsob vyprávění, ale to dobrej scénář nenahradí. Škatuláci nejsou filmem pro nejmenší parchantíky. Sice se před projekcí nerozsvítí nepřístupná hvězda, ale už vidím, jak jim budete vysvětlovat vraždu či všeobecný veselí při veřejný popravě. Navíc ten černej humor… na druhou stranu, přestože divnej humor vyhledávám, předávkování smíchem mi nehrozilo. Jestli už máte dost všech hravejch a kýčovitejch pohádek, hledáte jinej styl vyprávění, divnej svět a roztomilou ošklivost malejch potvůrek, dá se Škatulákama docela dobře zabít víc jak hodina a půl. /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Knížku „Here be Monsters!“, kterou v roce 2005 napsal Alan Snow, neznám. 2.) Zdrhl mi krabiček! 3.) Thx za titule ,,Shejmi“ a „Spider“. /// PŘÍBĚH ** HUMOR * AKCE * NAPĚTÍ ne ()
Studio Laika umí vytvářet a animovat nádherné postavy i kreatury v ještě nádhernějších kulisách, ale po dějové, potažmo scenáristické stránce to už lehce pokulhává. Většina těch postav je totiž charakterově plochá (v tomto případě veskrze prohnilá, případně pitomá) nebo jednoduše nezajímavá. Dítko se u toho samo sebou baví, o tom žádná, ale vnímavému dospělákovi v tom naprosto úžasném vizuálu přeci jen chybí nějaký ten vřelejší kousíček tvůrčího srdíčka. ()
Nemůžu říci, že by Boxtrolls prospěla sázka na netradiční formu animace. Nejméně u mě tato snaha celkový dojem pokazila, jelikož se nestydím říci, že povětšinu času byla tato animace odpudivá. Boxtrolls se ani trošku nedotýkají působivosti a především dospělosti Koralíny. Bojím se, že dětem se nebudou líbit a pro dospělé budou Boxtrolls příliš dětinské. Hold opět britská snaha dělat věci trošku jinak, který je spíše kontraproduktivní. Rozhodně nejde o tuctovou záležitost, ale znovu už bych do toho nešel. ()
První film studia Laika,se kterým jsem měl problém vůbec jej dokoukat.Animačně jde o "laikovský" nadstandard a určitě bych se i kochal nebýt toho,že jsem se neskutečně nudil.Vzhledem k tomu,že takovéto filmy a obzvláště detailní Stop motion animáky studia Laika jsou z technického hlediska náročné a vznik trvá mnohem déle než u CGI animovaných filmů,nechápu proč si tvůrci vybrali tenhle námět.Nevím jak moc se liší scénář od knižní předlohy.Tudíž nevím zda je tak špatná už ta kniha nebo to nezvládli scénáristé.Velké zklamání.40%. ()
Galerie (63)
Photo © Universal Pictures
Zajímavosti (14)
- Pro vytvoření mimiky jednotlivých loutek vzniklo více než 47 000 obličejů. K nim je nutné připočítat ještě 53 000 jednotlivých obličejových částí, z nichž 15 000 patřilo hlavnímu hrdinovi. (Janzic999)
- Celá scéna byla osvětlována LED diodami, které podle hlavního kameramana dodávají domům i ulici lepší a reálnější světlo. Toto osvětlení je lepší i pro samotné loutky, u kterých nezpůsobuje odlesk a dokáže udržet plet'ové odstíny. (ČSFD)
Reklama