Režie:
Ridley ScottKamera:
Dariusz WolskiHudba:
Alberto IglesiasHrají:
Christian Bale, Joel Edgerton, John Turturro, Aaron Paul, Ben Mendelsohn, María Valverde, Sigourney Weaver, Ben Kingsley, Hiam Abbass, Ewen Bremner (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Ve starověkém Egyptě se vládce rovnal Bohu a jinak tomu nebylo ani v případě Ramsese (Joel Edgerton). Mocný vládce měl jediného přítele, Mojžíše (Christian Bale), který s ním vyrůstal od dětství, když se ho coby židovského nalezence ujala královská rodina. Z přítele se však stal úhlavní nepřítel, když se Mojžíšovi zjevil „jiný" Bůh a pověřil ho nelehkým úkolem – vysvobodit svůj lid z egyptského otroctví, přivést jej do zaslíbené země. Být jeho vůdcem i prorokem. Mojžíš tento úkol přijme. Než se však bude moci v čele zástupu 600 tisíc židovských otroků vydat na strastiplnou cestu do jejich nové domoviny, zažije deset egyptských ran, kterými rozezlený Bůh sešle na Egypt nesmírné útrapy, krupobití, zkázu ohněm, děsivé epidemie a smrt. Nic z toho však faraónu Ramsesovi nezabrání ve snaze Mojžíše a jeho lid za každou cestu zastavit a zničit. (Cinemart)
(více)Videa (28)
Recenze (850)
Ridleymu hlavně v půlce filmu často dochází dech, ale já přesně tyhle velké filmu miluju! Proto chodím do kina, abych mohl žasnout nad krvavým Nilem, kobylkami nebo tím jak prostě má všechny masivní scenérie Ridley v malíku. Příběh o Mojžíšovi mě opravdu dokázal bez problému zaujmout a určitě musím pochválit minimálně Christiana Baleho. Bohužel se jedná i tak o Ridleyho nejslabší historický kousek. 60% ()
Vzhledem k mé adoraci posledních Scottových snímků až překvapivě líný film. Ve všech ohledech je Exodus průměrný: Zaillianův scénář jen tupě interpretuje už stokrát viděné, herci i přes své nepopiratelné kvality nemají moc co hrát, Wolski má k dispozici úchvatné scenérie, ale komponuje a svítí je často příliš fádně... Sám Scott pak celý příběh vede během 150 minut prazvláštně uspěchaně a nemotivovaně. Takový Princ Egyptský dokázal podobnou narací uhranout během témět polovičního času a například Darren Aronofsky letos ukázal, že biblický příběh se dá adaptovat i mnohem odvážněji a osobněji. ()
Ridley se znovu vrací na historickou půdu, tentokrát do Egypta, což dopadlo trochu lépe, než-li výprava za anglickými lapky (Robin Hood), spíš rovno bojům v gladiátorské aréně (asi jsem jedinej, kdo ten film považuje pouze za dobrej), ale rozhodně nedosahující kvalit příhod elfího piráta ve svaté zemi (tak schválně, dostane Mojžíš taky rozšířenou edici?). Egypt je tu vskutku impozantní kulisa, ve které se rozehraje výborné drama (první půl hodina je nejlepší z filmu), kterou bohužel sráží nedomrlost scénáře, z kterého například ze začátku vůbec není jasné, zdali faraon ví, či neví o tom, jaký je Mojžíšův původ, který je pak vysvětlen neskutečně blbě (proč navíc, do komoně, jako jedinej člen faraonova dvora není nalíčen a oblečen jako bohatý egypťan?!), nicméně je Hebrew Bale natolik dobrej herec, že to nijak zvlášť nevadí. Pak přijde část, které by docela pomohlo více prostříhat, neb je příliš dlouhá a cesta k deseti ranám egyptským (vivat žáby!) je příliš zdlouhavá. Ale žádná z výtek co jsem tu vyblábolil není tak závažná, aby zabránila Exodu být dobrým historickým velkofilmem (a biblické motivy jsou tu navíc spáchány velmi povedeně). ()
Zilionkrát převyprávění biblický příběh... nyní v novém podání Ridleye Scotta. Mno, netušit, že Joel Edgerton je tak extrémně flexibilní herec (těch odlišných masek, práce s tělem, přízvukem), řekla bych, že to celé stojí na Baleovi. Ale Edgerton je tím skutečným hrdinou Exodu. Nicméně celkově nadšená nejsem, ale asi je dobré na některé hollywoodské klasiky nezapomínat. Leč za ideální ze všech zpracování považuju animák Princ Egyptský. ()
Exodus je povrchní vyprávěnka plná hezkých obrázků, ale bez jakékoli práce s postavami. Chybou scénáristy zřejmě bylo, že přespříliš spoléhal na inspiraci Biblí, což ale nestačí, protože několikastránkový biblický příběh plný plytkých postav vydá maximálně na dobrý námět, nikoli však na dobrý scénář. A to platí dvojnásob zejména v případě, kdy se scénárista vzdá klasické interpretace Mojžíšova příběhu. Například Mojžíšově proměně jsem nevěřil ani za mák. Rovněž Ramsesovo záporáctví bylo až kýčovitě schématické. Oceňuji snahu o racionální vysvětlení Mojžíšovy komunikace s bohem, egyptských ran nebo zázraku rozestoupení Rudého moře. Ale proč si, sakra, dává scénárista tolik práce s racionalizací některých zázraků a Mojžíšovy motivace, když se jindy zase pouští do vysvětlení čistě nadpřirozených? ()
Galerie (89)
Photo © Kerry Brown / TM and Twentieth Century Fox Film Corporation
Zajímavosti (27)
- Hudební motiv při prvních dvou setkáních Mojžíše (Christian Bale) s Bohem je inspirován předehrou k opeře Rýnské zlato od Richarda Wagnera. (L_O_U_S)
- Režisér Ridley Scott snímek věnoval památce svého nedávno zemřelého bratra Tonyho Scotta. (Yardak)
- Film pôvodne niesol len jednoduchý názov Exodus a až neskôr mu bol pridaný podtitul Gods and Kings, pretože 20th Century Fox nezískalo práva na názov Exodus od štúdia MGM, kedže takto už bol nazvaný film pod ich produkciou z roku 1960. (scattered)
Reklama