Režie:
Mike CahillScénář:
Mike CahillKamera:
Markus FördererHrají:
Michael Pitt, Àstrid Bergès-Frisbey, Brit Marling, Steven Yeun, Archie Panjabi, Cara Seymour, William Mapother, Charles W. Gray, Rhonda Ayers (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Oční duhovka je jedinečným znakem každého člověka, je nezaměnitelná a nepřenositelná, stejně jako otisk prstu. Existují systémy, které umí pomocí dvanáctimístných kódů rozpoznávat tuto jedinečnost a využívají se při identifikaci jednotlivých osob. Na letištích, v porodnicích ... Ale co když je to jinak? Film Výchozí bod vypráví příběh Dr. Iana Graye (Michael Pitt), molekulárního biologa, jehož životním tématem je studium evoluce oka. Jeho práce jej zcela pohlcuje až do okamžiku, kdy se na večírku setká s krásnou tajemnou dívkou Sofi (Astrid Berges-Frisbey) a požádá ji, aby si mohl vyfotografovat její nádherné oči. Oproti vědecky racionálnímu a profesionálně skeptickému Ianovi je Sofi tvorem divokým a nespoutaným. Jejich protiklady je k sobě přitahují, jejich vztah je intenzivní a pro Iana i nečekaně vášnivý. Bohužel však končí tragicky. Po drsné životní ráně se Ian ještě více ponoří do své práce. Ta jej plně zaměstnává až do okamžiku, kdy se svou kolegyní Karen (Brit Marling) učiní nečekaný objev, který zpochybní jeho dosud neotřesitelnou víru ve vědu a změní jeho skeptický postoj vůči mystickým a spirituálním silám. Potvrdit či vyvrátit novou teorii, která by postavila na hlavu vše, v co lidstvo doposud věřilo, může jen cesta na druhý konec světa. Ian se rozhodne riskovat vědeckou reputaci a vlastní racionalitu a vydá se na šílenou misi, jež má jen mizivou naději na úspěch. (Cinemart)
(více)Videa (7)
Recenze (720)
Asi takto: za mňa film roka 2014, ktorý ma kompletne dostal!!! Btw: tematiku a polemiku medzi ráciom vs. "niečím, čo nás presahuje" geniálne a neprekonateľne vykreslil Kieslowski v prvej časti svojho Dekalógu. Tento film sa tejto nedostihnuteľnej méte aspoň "na dostrel" priblížil (myslené ako veľká pocta:) ()
Ve městě je nový šerif a jmenuje se Mike Cahill. Autor s velkým A, který má co říct a umí to říct tak, jako jen pár lidí, co dneska točí. Je celkem jedno, kolik váhy budete přikládat tomu, o čem film pojednává, zásadní tezi to neubere nic na závažnosti - tj. vzájemně propojených osudů vědy a něčeho, co můžeme nazvat spiritualitou (viz. Dalajlámova odpověď). Ne, že by byl snímek jen o tom, samozřejmě. U finální (tj. druhé) výtahové scény jsem si tiše slzel do vousů, což se mi u filmu nestalo ani nepamatuju. Na oba Cahillovi filmy by se daly napsat obsáhlé traktáty o figurativním chápání světa/filmu a jestli se ještě nepíšou, možná se do toho někdy výhledově pustím sám. 100% P.S.: Nenechejte si ujít zajímavý, potenciálně strašidelný epilog po závěrečných titulcích. ()
Podle názvu jsem čekal spíš nějakou eroťárnu, no ale neva, na géčko já se mrknu jindy. Místo toho jsem čučel na tolik očí pokupě, až jsem na konci ani nevěděl, které že jsou vlastně ty moje. Zřejmě nám tu vznikl nový žánr, já osobně ovšem proti tomuhle melodramatickému sci-fi z bezcelní zóny artu a mainstreamu nic nemám. I proto, že moje léty vycvičené tyčinky s čípky úzce propojené s pánskou verzí dámského záhadného bodu si tu díky povedenému castingu ženské části družstva přišly na své. ()
Nesporně originální námětem i zpracováním, ale tu a tam se Cahill dopouští trestuhodných přešlapů (v čele se závěrečnou "pedofilní" desetiminutovkou "potřebuji uzavřít minulost, tak pojď se mnou na pokoj na jahůdky, lásko má bývalá"; opravdu to nemohlo být třeba o osmnáct let později a nikoli o osm?), které však nemají nic společného s tím, zda se to zrovna drží v (i)racionální vědecké/spirituální rovině, protože v obou z nich je to zajímavé, jakkoli ne vždy i dobře p(r)odané divákovi. ()
Kdyby se to v prvních dvaceti minutách tak hrozně netáhlo, bylo by to luxusní sci-fi z blízké budoucnosti. Takhle to chvíli trvalo, než se rozjela ona zajímavá teorie očí, nad kterou jsem po shlédnutí filmu nejen přemýšlel, ale ještě mi přišla hodně originální. Ve výsledku jsem na nic kloudného nepřišel, ale utvrdilo mě to, že podobné filmy ve stylu Dokonalého smyslu, mě nesmírně baví. Lehce poupraví dnešní fungující svět o nějakou dosud neobjevenou skutečnost a nechají to působit. Zajímavé, originální a to se ve filmech počítá. ()
Galerie (29)
Zajímavosti (13)
- Roli Salominy ztvárnila indická dívka jménem Kashish. Režisér Mike Cahill si ji do role vybral v indickém sirotčinci v Díllí, neboť u dívek indicko-amerického původu postrádal autenticitu. Cahill veřejnost ujistil, že je v sirotčinci o Kashish dobře postaráno, zčásti díky finančním prostředkům, které sirotčinci věnoval produkční tým. (Ayush)
- Fotka skutečné indické dívky, jejíž příběh volně inspiroval tento film, je vidět v scéně kdy Iana Graye (Michael Pitt) čeká v kavárně, kde hledá Sofi (Astrid Bergès-Frisbey). (Brodyman)
- Do roly Sofi bolo hľadané dievča s heterochromiou, teda očami s viacfarebnou dúhovkou. Takéto oči našli u Astrid Berges Frisbey. (Robby6)
Reklama