Reklama

Reklama

Osamělost přespolního běžce

  • Velká Británie The Loneliness of the Long Distance Runner (více)

VOD (1)

Obsahy(1)

Tvorba mladého rozhněvaného muže Alana Sillitoea oslovila tvůrce nově se formujícího hnutí Free cinema hned dvakrát. V nezávislé produkční společnosti Woodfall vznikl v režii Karla Reisze nejprve přepis románu V sobotu večer, v neděli ráno a posléze byl zfilmován další titul Osamělost přespolního běžce. Hlavní hrdina dospívající mladík Colin Smith (ztvárnil ho o několik let starší, ale dostatečně věrohodný Tom Courtenay) se za krádež dostane do nápravného zařízení, kde ředitel pokládá za nejlepší výchovný prostředek sport. Když zjistí, že je Colin nadaný běžec, umožní mu dobré podmínky k tréninku. Colinův životní příběh se objasňuje v retrospektivách během závodu v přespolním běhu, ve kterém se střetávají chovanci ústavu se studenty elitního gymnázia. V jednotlivých výjevech se postupně dozvídáme o Colinově rodinném zázemí (smrt otce a jeho vztah k matce), ale i o jeho sporech s ředitelem. Přestože je mladík jasným favoritem závodu, vzbouří se a nechá vyhrát jiného běžce. Colin je typický antihrdina, který se ve své mladosti a romantickém postoji konfrontuje s autoritami společnosti, se světem instituce. Jeho vzpoura nemá konkrétní program, je spíše instinktivní. Richardson záměrně volí dokumentární styl zachycení příběhu, k čemuž také značně napomohl dvorní kameraman hnutí Free cinema Walter Lassally, stejně jako celá řada nových neokoukaných hereckých tváří z regionálních divadel. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (52)

nascendi 

všechny recenze uživatele

Dodnes mám v knižnici útlu brožúrku od Alana Sillitoa, dodnes si pamätám námahou skrútenú tvár Toma Courtenaya, ale pamätať si po 50 rokoch na samotný film nemám šancu. Dnes som si spomienky obnovil. Je to zaujímavý film zo vzdialenej doby a prostredia, v ktorom sa prelínajú dva hlavné motívy. Tony Richardson v ňom dokázal vyjadriť filmovou rečou aj to, čo by inak znamenalo dialógy naviac. Je možné, že dnes má film už iba historický význam, lebo dokumentuje tvorbu mladých rozhnevaných mužov, ale rebelantstvo neskrotného mladíka proti systému pôsobí nadčasovo. ()

andrii 

všechny recenze uživatele

Nedá se doběhnout. Startuje na kolenou, do cíle se vztyčenou hlavou. Vytrvalým útěkem, dálavou. Z lopoty, potoků potu kapka medu. Na povrchu, kde "cáká" prach. Před sladkým finále zůstal jako přilepený stát. Jiskru dodal podrážkám. Spoután za odcizení platidel, nechycen však do pravidel, levá - pravá, u chodidel. ()

Reklama

ORIN 

všechny recenze uživatele

"Hey, Col, what's the first thing you'd do if you won 75,000 quid?" - "Count it." Tvorba britského hnutí Free cinema sahá již do počátků 50. let, úzký okruh tvůrců (Anderson, Clayton, Reisz, Richardson, Schlesinger) se na britskou scénu etabloval dokumentárními, levicově zaměřenými filmy, které často zobrazovaly mládež dělnické třídy v realitě všedního dne, což bylo s podivem, protože většina představitelů Free cinema pocházela z vyšších vrstev britské společnosti. Později, koncem 50. a začátkem 60. let, se pustili do tvorby celovečerních filmů, často na základě literárních předloh Rozhněvaných mladých mužů (britská "obdoba" beatníků). A právě Osamělost přespolního běžce je jedním ze základních kamenů hnutí. Téměř vzorový příklad filmu, ve kterém dospívající jedinec (rebelující Colin Smith) statečně vzdoruje systému. Colin je za krádež umístěn do převýchovného ústavu, kde se záhy zjistí, že je velmi talentovaný běžec. Colin se od ostatních chovanců značně odlišuje, většina si chce svůj trest v klidu "odkroutit" a znovu se začlenit do společnosti, hlavní postava se ale odmítá podřídit tvrdému režimu, nicméně mu jsou ředitelem ústavu (vkládá do něj veškeré naděje na vítězství v přespolním běhu) udělena určitá privilegia. Závěrečný běžecký závod zachytí Colina v totální rozpolcenosti, v průběhu závodu je divák svědkem Colinových myšlenkových pochodů (Richardson zde aplikuje důmyslnou střihovou montáž), jež přesně vystihují vnitřní rozervanost hlavního (anti)hrdiny. ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Znuděnost zpohodlnělého diváka. Sociální linka nikoli nezajímavá, ale zdlouhavá a úmorná. Nápravně běhací naopak výtečná, ale poněkud v ústraní. Ten pocit, když překonáte bolest, tuhnutí nohou i sebe sama, vyčistíte mysl, rozběhnete se nad své momentální možnosti a začnete si to patřičně užívat... Je tam, ne že ne, ale je zruinován hudebním podkresem. Jazz se k tomu hodí asi jako cimbálovka k Bayově blockbusteru. Finále a především Tom Courtenay ovšem dojmy mohutně vylepšují čili ve výsledku spíše (mírná) spokojenost. ()

RHK 

všechny recenze uživatele

Rozhněvaný mladý zloděj se bouří v pasťáku tím, že nedoběhne do cíle přeboru škol v přespolním běhu. A na koho je tak rozezlen? Na matku, že si našla přítele po otcově úmrtí, na poldy, že ho zavřeli za krádež a na všechny šéfy, že ho poučují. Dost slabý námět na avantgardní film. A k tomu pomalu se vlekoucí děj, bez emocí a bez zvratů. Takže tenhle fim už podruhé nemusím. Ukázka: http://www.youtube.com/watch?v=q0FJdzPnUjw&feature=PlayList&p=4782E6A6C2BB8177&playnext=1&playnext_from=PL&index=22 ()

Galerie (29)

Zajímavosti (2)

  • V malé (a své vůbec první filmové) roli běžce z Ranleighské školy se zde objevil Edward Fox. V titulcích nebyl uveden. (KM Phoenix)

Reklama

Reklama