Reklama

Reklama

Cirkus řvoucích motorů a vůně benzínu dodnes přitahuje milióny příznivců. Nebylo tomu jinak ani ve zlatém věku Formule 1, kdy největší a nejslavnější závodníci byli zahrnuti takovou přízní a poctami, že se prakticky vyrovnali nejoblíbenějším rockovým hvězdám. Náš film s pomocí málokdy promítaných archívních záběrů přenese diváky do této průkopnické minulosti, o které nám povypráví nejen Bernie Ecclestone a Max Mosley, ale také dvanáct, ano, čtete dobře, dvanáct někdejších světových šampionů. (TV Spektrum)

(více)

Recenze (84)

kulyk 

všechny recenze uživatele

Je milé zjistit, že Mou-zlý s Ekl-stounem předtím, než si celou ef jedničku zprivatizovali a nadělali si z ní mega dojnou kravku a zdroj, díky němuž mají přístup k neomezenému množství kurviček (které dnes o francouzských holích a se sveřepými výrazy pronásledují byty sto plus jedna se svými seschlými plži v artritických dlaních), provedli alespoň něco solidního. Tedy podstatnou měrou přispěli ku zlepšení bezpečnosti jezdců, diváků a traťových pobíhačů. Je jedno, zda kvůli byznysu, nebo z čistého altruismu. Hlavně, když kape. Dokument je trošku útržkovitý, důraz klade především na tragičnost sportu, méně známá jména padlých opomíjí. Toliko k výtkám, jinak jde totiž o fešně zpracované téma. A jeden se nemůže ubránit dojmu, že staré páky, jejichž názorů zazní přehršle, na ty dnešní přetechnizované jezdílky hledí tak trošku s despektem. Ono bylo kouda rozdíl vstupovat do sezóny s tím, že z vás pětina nepřežije... a když jste takto začínali třeba již ročník sedmý, nervy musely být skutečně ocelové. ()

Dudek 

všechny recenze uživatele

Další z řady áčkových formulových snímků v letošním roce. A opět ne zcela vyvážený pohled na tuto královnu motorsportu. Jako dokument o vývoji bezpečnosti je to příliš dlouhé a odbíhá k zbytečným detailům a situacím, a jako dokument věnující se formování této disciplíny je zase příliš povrchní a málo informativní. Vzhledem k nostalgii, s níž 1 vykresluje 60. A 70. léta, lze předpokládám, že se nejedná o dokument určený masám a občasným formulovým divákům, ale dlouhodobým fanouškům. Jenže u těch lze pravděpodobně očekávat alespoň minimální obeznámenost. 1 se věnuje jen nejznámějším, a trochu morbidně řečeno, divácky nejvděčnějším nehodám, přičemž většinu času ztratí ve výše zmíněných dvou dekádách. O úmrtních Petera Revensona, Helmutha Koinigga, ba dokonce Gillese Villeneuvea či Ratzenbergera zmiňuje jen ledabyle. Přitom i ony měly zásadní vliv na formování politiky bezpečnosti ve formuli 1. Zajímavé je též určité vymezení k dokumentu o Sennovi a celovečerního snímku Rivalové. Zatím Kaspadiův příspěvek bere jako oporu, a tématu Senny věnuje jen minimum prostoru, neboť většina již byla řečena, k Rivalům se staví kritičtěji. Úmyslně se věnuje Laudovi a Huntovi, přičemž klade důraz na momenty, kdy je skutečnost v rozporu s dějem Howardova filmu (ať je to závod ve Fuji, Huntovo oblékání v McLarenu vs. jeho „Pro vás budu nosit klidně kravatu.“ atp). Vzhledem k blízkosti premiér obou filmů se může jednat o náhodu, nicméně i tak se jedná opět o pasáž, která se odklání od zaměření dokumentu. Z audiovizuálního hlediska je 1 velmi zdařilým dokumentem, pohrává se s dobovými záběry, doplňuje je o hudbu a snaží se tak dotvářet i atmosféru právě probíhaných let, čímž parádně dokresluje onu nostalgii po starých časech. Výsledný dojem z řemeslné stránky ale shazuje Michael Fassbender, který opravdu zní jakoby jej zrovna vytáhli z postele. ()

Reklama

Ještěřák 

všechny recenze uživatele

Grande Monza 1970. Kdo chce opravdu pomýšlet na vítězství, zadní křídlo jeho auta musí dolů. Má to ale jeden takový háček, nejde je pak skoro řídit. Daň za vítězství? Těžko říct... Jochen Rindt si to v posledních vteřinách svého života nejspíš nemyslel. _____ "Celou noc strávili v garáži, aby pak auto ve druhém kole rozbili. Pokud chcete být dobrou manželkou pilota Formule 1, musíte svého muže velmi milovat." _____ Silverstone 1973. Po chybě Jodyho Schecktera koliduje na startovní rovince 11 vozů. Všude je bordel, mizerní pořadatelé uskakují před kusy vzduchem rotujících plechů za úplně stejně mizerné barikády. Dvě manželky pilotů společně pláčou. Jako zázrakem se nikdo nezabil. V dalším závodě v Zantvoortu, v jedné z organizačně nejdiletantštějších, dnes už historických kulis F1, je ale se zázraky všechno jinak. Zaživa uhořel Roger Williamson, protože nikdo neměl po ruce pořádný hasák. Tak ho tam nechali doutnat i s vrakem do konce závodu - mimochodem nepřerušeného. _____ "Ronnie Peterson byl u mého prvního závodu Formule 1. Ostatní se ztratili. Budťo zemřeli, nebo skončili. Se smrtí Petersona skončila moje dětská éra Formule 1." _____ Můj fotr měl "Peteršuna" taky rád... _____ "Lidé o něm okamžitě mluvili v minulém čase. Byli jsme si jisti, že se v ranních zprávách dozvíme, že Lauda je mrtvý... Postavte vedle sebe dvě auta - jedno bezpečné a druhé nebezpečné, ale o 2 sekundy na kolo rychlejší. Všichni závodníci by bezmyšlenkovitě nastoupili do toho druhého auta." ()

TeeAge 

všechny recenze uživatele

Konečne dokument o F1, ktorý má hlavu a pätu, skvelý strih, a epický hlas Fassbendera. Dokument nás sprevádza od roku 1929 až do 2012, a vyberá tie najklúčovejšie momenty a zvraty histórie letiaceho cirkusu. Detailnejšie pojatie vyžaduje aspoň základú orientáciu v tomto športe, ale i pre laikov to môže byť nadpriemerný zážitok. Pre mňa, ako fanušíka, výnimočná záležitosť, ktorá mi vedela odkryť pár ďalších lahôdok z F1, a nešetrila ani emotívnimi pasážami. 99% | Blu-Ray, THX, EN DTS | ()

Marek1991 

všechny recenze uživatele

Prakticky je to dielo o 70. rokoch a pretekaní vtedy, lebo ostatné sa dosť rýchlo prebehne. Je to taktiež zamerané na nešťastia a vývoj bezpečnosti závodov počas chodu. Kvôli posadnutosti pretekaním sa, súťažením, rýchlosťou napriek nedostatkom v bezpečnosti, prišli o život mnohí ľudia a práve preto sa mi nepáčili tie konštatovania, že s peniazmi prišla aj bezpečnosť. Keď sme dokázali cestovať do vesmíru, mohli pár rokov počkať, testovať, vyvinúť bezpečné vozidlá, keď už boli takí maniaci a potom sa do toho pustiť. Nesúhlasím s tvrdeniami, že motošport pomáha bežnej doprave, je síce pravda, že vývoj tam sa odzrkadľuje aj v tej ostatnej, no ide to aj bez závodov, pretože tie sú o inom. Bezpečnosť si nevážime v bežnej doprave aj tak, stále sme za súčasnými možnosťami a to len často kvôli chamtivosti a tvrdohlavosti vidieť a riešiť problém. Taktiež z ekologického hľadiska, či finančného je to plytvanie, proste je to šou, zábava pre ľudí, akýsi priam životný štýl a proste viac pohľadov na vec mi tu chýbalo, nehovoriac, že tú históriu to chronologicky dobre nerozobralo, najmä pre mňa zaujímavé obdobia z úplných začiatkov, či z období dominancie Sennu a Schumachera. Čakal som viac než len pár rozhovorov a zaujímavý vizuál. ()

Galerie (8)

Zajímavosti (3)

  • Na konci dokumentu hraje „Open Your Eyes“ od Snow Patrol. (Duoscop)
  • V dokumentu autoři uvádějí, že od smrti Ayrtona Senny v roce 1994 se už nestala žádná fatální nehoda. To už bohužel není pravda. 5. října 2014 zahynul na okruhu v Suzuce závodník týmu Marrusia Jules Bianchi. (p3tris)
  • Na začátku dokumentu jsou použity záběry bojujících letadel z krátkometrážního filmu The German (2008). (p3tris)

Reklama

Reklama