Reklama

Reklama

Život a doba soudce A. K.

(seriál)
  • angličtina The Life and Time of Judge A.K.
Trailer
Česko, (2014–2017), 24 h 11 min (Minutáž: 52–57 min)

Scénář:

Zdeněk Zapletal

Hrají:

David Švehlík, Daniela Kolářová, Jitka Čvančarová, Jiří Bartoška, Marek Daniel, Andrea Buršová, Igor Bareš, Ivana Uhlířová, Jaroslav Plesl, Jan Novotný (více)
(další profese)

Série(2) / Epizody(26)

Obsahy(1)

Soudce je člověk, před kterého předstupují lidé se svými problémy a od kterého očekávají jejich řešení. Soudce je člověk, kterému soudní spory vstupují do soukromí a stávají se součástí jeho života, vědomí, konání i snů. Není lehké žít s cizími záležitostmi a den za dnem hledat unikající pravdu, nezbytnou pro spravedlivé rozhodnutí. I soudce má soukromí a snaží se v něm žít podle vlastních představ, ale ani tady pojmy jako láska, čest nebo pravda nelze jednoznačně definovat. Soudce Adam Klos se snaží pochopit nejen své případy, ale i sám sebe. Třináctidílný seriál o životě a době soudce A. K. vypráví současný, reálný a vnitřně dramatický příběh mladého muže, složitě se prodírajícího civilními soudními spory, charakteristickými pro současnou společnost. Každý z nich se musí snažit pochopit a ukončit svým rozsudkem, svou představou o spravedlnosti. A musí nést nikdy nekončící odpovědnost za to, že se jeho verdikt dotýká bolavých míst našich obyčejných životů. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (219)

Tom_Lachtan 

všechny recenze uživatele

NU, za mě zatím spokojenost, mladej Švehlík má dost charismatu a soudce a jeho postavu celkově mu nemám nejmenší problém uvěřit a pokud soudce A.K. scénář zbytečně neutopí v bezbřehém bloudění v hávu terapeutických sezení a staniolového filosofování, bude to jen dobře. Některé momentky z osobního života jsou sice nudnější, ale lehce cynické glosování ze soudní síně má své podvratné kouzlo, bude záležet na tom, jak bude v příštích dílech poskládána mozaika z dílků "případ episody," "sezení se sexy terapeutkou", "doma" a "jé, mám vlastního stalkera." Pročež je hodnocení po prvním díle ještě větší hovadina, než obvykle, právo útrpné na vás, hyml klatě. ()

Spooner

všechny recenze uživatele

Po 2 dílech: Tak z téhle právnické sondy se žádný divácký hit nejspíš neurodí. I tak se ale dosud jedná o jeden z nejzajímavějších tuzemských počinů posledních let. Tvůrci nám tedy již od prvních sekund dávají najevo, že tady nás žádná veselá a přeslazená šaškárna opravdu nečeká. Místo toho můžeme očekávat realisticky se tvářící sondu do života titulního soudce a napínavých kauz, jež mají být dle tvůrců charakteristické pro naší současnou společnost. A obzvláště v soudních sporech se máme evidentně stále nač těšit. V soudcově osobní linii ale scénář dosud malinko pokulhává a hrdinův voice-over mi do stylu seriálu stále ne a ne zapadnout. David Švehlík svoji velkou hereckou příležitost ale využívá na sto procent a potenciál do budoucna je obrovský. 70% ()

Reklama

Marigold 

všechny recenze uživatele

Pilot působil trochu jako režijní skládanka. Amputované scény, které se sebou moc nekomunikují, hodně kostrbaté tři roviny zalátaná neekonomickým a místy do otupení didaktizujícím voiceoverem. Druhý díl nicméně působil dojmem, že si to trochu sedá, Švehlík by mohl být víc než jen podmračený chcípák potácející se životem a občansko-právní rovina by skutečně mohla začít cosi vypovídat o době... ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Podobně jako tvůrci Cirkusu Bukowsky, ani autoři Života a doby soudce A. K. neodhadli hranici, za kterou maskulinní cynismus (jimž zde hrdina maskuje neznámo co) začíná působit strojeně, až směšně. Nemám problém akceptovat kvalitní dialogy (aneb Na počátku i na konci bylo slovo a mezi tím spousta dalších slov) jako náhražku vyšších produkčních hodnot (malou výpravnost mají zřejmě zachraňovat nadbytečné letecké scény, které zde působí jako švejkovská odpověď na americkou kinematografii atrakcí). Jenomže Zapletal zaměňuje kvalitu s předstíranou důležitostí. Drsnost staré detektivní školy, patrná v knižním voice-overu, však vůbec nesedí k tématu. Seriál by naopak potřeboval větší lehkost. Životní krize mladého soudce je vsazena do rámce takřka biblické tragédie (oko za oko, zub za zub). Nadhodnocené vnímání dění, které skutečnou hloubku a tragičnost postrádá, by mohla ospravedlnit vypravěčská perspektiva sebestředného protagonisty. Seriál nicméně ohýbání faktů tak, aby zapadaly do Klosovy sebeprojekce, nepřiznává a nereflektuje a veledůležitě se „tváří“ i tehdy, nepromlouvá-li k nám přímo hlavní hrdina. Tuctovost figury pěkné, ale naivní sekretářky (Tereza), která se domnívá, že Kate Winslet hrála v Deníku Bridget Jonesové (nebo si to myslí pan scenárista?) pak tak jako tak s Klosovým úhlem pohledu nijak nesouvisí a jde pouze o další projev ledabylosti českých tvůrců při psaní ženských postav, které mívají blíže k „ženským“ než k ženám. I kdyby se seriál chtěl od tuzemské televizní produkce odlišit pomalým tempem a zadumaným tónem, nedokáže tyto kvality obhájit dramaturgicky. Dlouhé scény ze soudní síně jsou umrtvující, jednotlivé roviny (soudní, rodinná, „cvokařská“) spolu možná i kvůli třem různým režisérům moc nekomunikují a nebýt nucené podzápletky s vyděračem, úplně chybí důvod, proč ve sledování něčeho námětem i postavami tak obehraného pokračovat. Jistý potenciál téhle nezáživné, křečovité a pseudo-důležité sondy do života takového obyčejného českého chcípáka vidím zatím akorát v naznačeném zájmu reagovat na aktuální kauzy (odposlechy, autorská práva). ___ Kdyby šlo o audioknihu, rád si ji poslechnu. Jako audiovizuální počin Život a doba vinou potřeby verbalizovat každičkou myšlenku (jako špatný vtip působí hrdinův voice-over během psychoterapie) selhává. Kvalita scénáře totiž neodpovídá sázce na statický „sit-and-deliver“ formát. Obyčejnost protagonistova života a zemitá poloha kámošských dialogů („Jsem ti dones lahváč, vole“) nejde dohromady s těžkopádným knižním komentářem. Ten by možná zapadnul do poválečného filmu noir nebo do testosteronové osmdesátkové akce, ale vysokoškolákovi z 21. století a z dobré rodiny květnaté chlapácké výrazy nevěřím. Z voice overu se přitom nedozvídáme informace, které by byly podstatné, případně informace, které bychom neodtušili z viděného. Užití poněkud vyčpělého vypravěčského nástroje tak vnímám hlavně jako alibistický způsob, jak do scénáře vpravit přímočarý komentář české malosti. Nevěřím, že by to nešlo udělat obratněji. Rozšířený a přepracovaný komentář zde. 60% () (méně) (více)

jh666 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Rozhodně jeden z těch povedenějších seriálů posledních let. Švehlík hlavní postavu zvládá s přehledem a jeho cynické vnitřní komentáře k jednotlivým případům skutečně nepřestávají bavit. Je fakt, že formát je trochu opakující se (případ-rodiče-případ-proč mě Laura opustila-případ-kamarád policajt-případ-stalker-případ-psycholožka-nový případ, případně s trochu upraveným pořadím). Člověk si na to ale zvykne a jednotlivé případy jsou víceméně každý jiný a docela dobře odráží dnešní společnost. Dokonalé to není, mj. po posledním dílu (který končí naprosto dementně a člověk se u půlky věcí nedozví, jak skončily (snad to druhá série napraví)) budete ve spoustě případů našeho soudce považovat za totálního pablba. Ale tohle vyvažuje jeho kamarád policajt. Marek Daniel je jako Igor lepší než jako Tonda Blaník. 75 % ()

Galerie (666)

Zajímavosti (43)

  • Psycholožka (Jitka Čvančarová) cituje Dr. Freuda, ale nepřesně, správně zní citát takto: „Kde se dotýkáte duše, léčíte tím, čím jste, ne tím, co znáte.“ (sator)

Reklama

Reklama