Režie:
Petr NikolaevScénář:
Miroslav OščatkaKamera:
David PloyharHrají:
Roman Zach, Ondřej Novák, Milan Bahúl, Jan Jankovský, Josef Abrhám, Vladimír Javorský, Kajetán Písařovic, Bohumír Starý, Petr Štěpán, Marian Roden (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Příběh z 9. století ve strhujících obrazech líčí počátky šíření křesťanství na Velké Moravě a v našich zemích. Hlavními postavami filmu jsou věrozvěsti Konstantin (později známý jako Cyril) a jeho bratr Metoděj, kteří byli prohlášeni za svaté a jsou označováni jako Apoštolové Slovanů. (Hollywood Classic Entertainment (H.C.E.))
Videa (1)
Recenze (61)
Bez atmosféry, bez dobových reálií, s nepřehledným příběhem a kýčovitými záběry. To je děs, jak se Nikolaev pokouší navodit ducha 9. století pomocí hrozných triků a amatérských hereckých výkonů. Hudba Chlumeckého a Pavlici je jeden obrovský kýč. Tenhle nicneříkající paskvil je naprosto zbytečným pokusem oživit český historický film. Na to už zde nejsou žádní tvůrci. Dovedu si představit toto téma zrežírované Františkem Vláčilem za pomoci hudebního skladatele Zdeňka Lišky. Ale to už bohužel nejde. ()
Cyril a Metoděj – Apoštolové Slovanů, aneb kterak se lež na Moravu dostala. Film podobného typu, který by pocházel z českých luhů a hájů jsem dosud neviděl, nebo jsem na něj zapomněl, takže jsem se rozhodl rozšířit si obzory. Na rovinu se přiznám, že to byla chyba. Národ ateistů se rozhodl udělat film o víře. Ono to ani dobře dopadnout nemohl. Když jsem zahlédl spousty tváří, které jsem spíše zvyklý tu a tam zahlédnout v doktorském mundúru v obleku knížat, tak to není pohled příliš hezký. On by to tedy nebyl pohled hezký, ať by si zvolili oblečení libovolné, neboť to nejsou herci příliš šikovní, dle mého úsudku. Příběh mě absolutně nezajímal, takže jsem jeho druhé polovině nevěnoval ani trošičku ze své pozornosti. Velmi jsem se nudil. Jestli tohle má být vážně best of ze stejnojmenného seriálu, tak to potěš pánbůh. ()
Film je příliš zkratkovitý, na seriál už však nemám chuť se podívat. Co mi opravdu vadí jsou dialogy a vůbec celá mluva, příliš divadelní přednes a místy zase až moc moderní, nedalo se to poslouchat. Jinak mám radost z každého historického filmu, který u nás vznikne na úkor sociálních dramat a přiblblých komedií... ()
Ach jo.. možná umíme líp točit, ale neuhrajeme to. Dialogy a jejich přednes, to je něco neuvěřitelného. To není ani divadelní herectví, to je naprostý trapas. Milan Bahúl je jediný, který pochopil, že to musí hrát civilně a přirozeně. Ostatní, to je rádoby herectví a kéžby historický přednes, který nudí, otravuje a odcizuje. To jsme si mohli rovnou přečíst učebnici, hoši. ()
Jedna z najvýznamnejších epoch našich dejín zobrazená vo veľmi komornom prostredí, mnohokrát som mal pocit, že pozerám Mahulienu zlatú pannu spred tridsiatich rokov. Tvorcovia si mohli viac záležať na kvalitnejšom spracovaní, mohli z toho urobiť na naše pomery veľkofilm. Práve na Svätoplukovej zrade a Rastislavovom osude sa dalo ešte viac stavať. Asi nepustil rozpočet alebo chýbala myšlienka. Ale historicky je to presné, škoda že sa to vtesnalo len do 80 minút, no neverím, že seriál je lepší. ()
Galerie (18)
Photo © Hollywood Classic Entertainment
![Cyril a Metoděj – Apoštolové Slovanů - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/158/144/158144163_fbe0d9.jpg)
Zajímavosti (3)
- Posledních pět dnů měsíce února a první tři březnové dny měli tvůrci filmu vyhrazeny pro natáčení scén v místech, kudy kráčely dějiny Velké Moravy, a to v Archeoskanzenu Modrá a v jejím velehradském extravilánu. (cezero)
- Film byl natočen k výročí 1150 let od příchodu Cyrila a Metoděje na území dnešní Moravy. (Terva)
- Konstatinova obhajoba v Benátkách se skládá ze tří částí - veršů z Bible. První zní: "Protože on dává svému slunci svítit na zlé i dobré a déšť posílá na spravedlivé i nespravedlivé," který pochází z evangelia Matouš, 5. kapitoly, verše 45. Dále: „Jděte do celého světa a kažte evangelium všemu stvoření," jež má původ v evangeliu Marek, 16. kapitole, verši 14. Poslední verš: "Ve shromáždění však – abych poučil i druhé – raději řeknu pět slov srozumitelně než tisíce slov ve vytržení," má svůj původ v 1. listě Korintským, 14. kapitole, verši 19. Ve filmu se pak vyskytuje více jak 12 biblických veršů. (Kuny27)
Reklama