Reklama

Reklama

Kes

Trailer

VOD (1)

Drama režiséra Kena Loache s názvem Kes, které Britský filmový institut zařadil mezi deset nejlepších britských filmů dvacátého století, je výstižným portrétem dělnické třídy severní Anglie. Billy (v podání úžasně přirozeného Davida Bradleyho) je patnáctiletý syn yorkshirského horníka. Jediný únik z bezvýchodného života mu skýtá přátelství s divokou poštolkou. Snímek Kes vnesl na plátna kin společensko-politická témata, v nichž se Loach začal angažovat při své práci pro BBC. Britskému filmu s poetikou "rozhněvaných mladých mužů" z šedesátých let minulého století dodal nový punc autenticity prostřednictvím natáčení v reálných lokacích a s neprofesionálními herci. Loachovo dojemné drama o dospívání zůstává nejmilovanějším a nejvlivnějším filmem dnes už legendárního režiséra. (Cinemax)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (80)

Jossie 

všechny recenze uživatele

Působivé sociální drama o chlapci z velmi chudé rodiny, jehož jediným opravdovým přítelem a životním zájmem je jeho poštolka. Billy neví co chce, ví jen co opravdu nechce, pracovat v dolech jako jeho bratr (mimochodem pěkně hloupý a zlý parchant), mlčky trpí a snáší svoje životní podmínky a jedinkrát z něj vyletí jeho upřímné rozhořčení, když si postěžuje svému učiteli. Mám vždycky z takových filmů docela slušnou depresi, protože situace těch lidí mi přijde naprosto beznadějná a zoufalá. ()

curunir 

všechny recenze uživatele

,,...DÚFAM, ŽE TOHO VTÁKA BUDEM MAŤ DNES PRED SEBOU. A BEZ PERIA!" __ Nielen silná sociálna dráma, ale i hlboko ľudský príbeh. Ak sa vraví o psovi ako o najlepšom priateľovi človeka, tak v tomto filme to určite neplatí. Dnes by Kes zrejme svojim baníckym prostredím v ktorom sa odohráva určite pripomenula Billyho Elliota (čo bol aj môj prípad), pričom sa však tématicky jedná o značne odlišné snímky. Čím ma zaujal predovšetkým bolo, že i keď sa jedná o pomerne jednoduchý dej, bol mnohovrstvovo vystavaný. Sú tu ťažké životné podmienky biednych baníkov, rodinné vzťahy, nájde sa tu však ale i šikana alebo nepochopené búrenie beatovej generácie. Samotný príbeh cvičenia poštôľky je to dosť v úzadí a tieto scény by sa dali spočítať na prstoch jednej ruky. Sú však o to pôsobivejšie. Záver filmu sa dá trocha predpokladať, aj tak bol však zdrvujúci. ()

Reklama

asLoeReed 

všechny recenze uživatele

Některé filmy (ale nejen filmy, Kes je Loachovým zpracováním knihy Barryho Hinese, takže i texty, dramata, obrazy apod.) nestárnou, protože jejich témata jsou univerzální. Realita ukázaná ve filmu se navíc nijak v dohledné době měnit nebude, proto je triumfem autorů (kolektivu produkční skupiny Woodfall), že snímek starý dvě generace působí silně a čile dnes, stejně jako určitě zapůsobí za dvě, tři generace příští. Tato kinematografie si vždy s ohledem na humanismus svých motivů a raison d'être najde místo. K ocenění jsou též kromě režie (i hudební stránky) fascinující herecké výkony dětí i dospělých, i poštolky. ()

Krt.Ek 

všechny recenze uživatele

Obligátní pochvala na úvod: Kes (1969), jeden z deseti nejlepších britských filmů dvacátého století (zcela právem!) dle Britského filmového institutu a zde na čsfd k prosinci 2022 nejlépe hodnocený film nestora britského sociálního filmu Kena Loache, cením mimo jiné pro suverénní herecký výkon Davida Bradleyho v roli dospívajícího Billyho (blížence a soujmenovce dalšího velkého malého Billyho britského filmu – Billyho Elliota). Není to vůbec samozřejmost, že vám dítě (nic ve zlém – s přirozenými sklony k přehrávání a nedisciplinovanosti a nevyzrálým rozumem pro složitosti dospěláckého světa) zahraje tyhle těžké party spolehlivě, a když už se to povede, dotýkáte se filmového nebe, jelikož nic není tak obdivuhodné jako dítě hrající jako bůh! Jinak je pro mě Kes of course důležitým filmem pro svá bolavá témata, podána nevtíravě, bez patosu a (sebe)dojímání. A co že jsou ona témata a jaká že je podoba jejich podání? a) Dozrávání pro svět, který citlivému, vitálnímu jedinci skrze pražádnou podporu rodiny (absentující matka a sadistický starší bratr) a školy (viz níže) nenabízí budoucnost, kterou by si pro svůj zápal, pro nadšení, jež dokáže vyvinout, zasloužil (vychovat ho kupř. pro chovatelství, při troše štěstí třeba i pro veterinární lékařství), resp. tento svět tomuto jedinci nenabízí dokonce žádnou budoucnost (leda ubíjející práci v dole). Přesto však – (a)nebo možná právě – nelze tento předstupeň dospělosti brát za nešťastné období, vnímat ho apokalypticky (po jistém momentě už nezbude nic, než pohyb z práce do práce s občasnými přestávkami ke spánku a k utápěni žalu ve flašce, případně hospodské či domácí agresi), ba naopak, pro vztah k poštolce Kes se zdá, že se Billymu, onomu citlivému a energickému chlapci, podařilo najít místo, v němž se člověk plně stává člověkem, místo, skrze nějž člověk jakožto živočišná bytost nejen hovadsky přežívá, ale plně realizuje své lidství (i naprostý chudák či bezperspektivní jedinec může zakoušet všem otevřenou zázračnost – či méně religiózně – krásu stvoření/bytí). Kéž by to mohlo trvat věčně! b) Druhým tématem, které mě maximálně oslovilo je role vzdělávacích ústavů v životě lidském. Loach přichází s negativistickým pohledem (ne tak netypickému pro britský film, viz kupř. film L. Andersona If...), blížícímu se teoretickému náhledu francouzského marxisticky orientovaného filosofa Louise Althussera (Ideology and Ideological State Apparatuses). Jako by úkolem školy bylo vychovat poslušného, nemyslícího, nebouřícího se ovčana (sic!), hrdého, že svůj čas tráví v práci, která ho nebaví, pod bičem reprodukčního rozkazu přivést na svět další nešťastnou bytost, a hlavně vzorně platícího složenky a daně! Až na výjimky (Mr. Farthing) zde nenarazíte na pedagogy, které byste zajímali jakožto bytosti s individuálními vlohy a individuálními problémy, kteří by to s vámi mysleli skutečně dobře, naopak, většina z učitelů si na vás bude léčit své komplexy (tělocvikář Mr. Sugden; památná sekvence z hodiny tělesné výchovy a sprch; jak se říká – a v tomto filmu se to neoddiskutovatelně stává pravdou – kdo nic neumí, učí, kdo neumí učit, učí tělocvik) nebo vás budou předsudečně, ideologicky nenávidět (ředitel Mr. Gryce, který je schopen – v další památné scéně – SPOILER rákoskou potrestat dokonce chlapce, který mu pouze přinesl vzkaz SPOILER). Nelze se nedivit záškolákům aneb Všechno, co potřebuju znát, mě naučilo sokolnictví! [22.2.2022, 12.12.2022] () (méně) (více)

kaylin 

všechny recenze uživatele

Vyrůstat v tomhle prostředí a v tomhle vzdělávacím systému, tak člověku prostě jebne. Když vidím podobné filmy, tak si vždycky říkám, jaké jsem měl štěstí, že jsem měl vždycky rodiče, kteří mi dávali lásku a kteří se o mě starali. Hlavní hrdina tohle má, ale ve velmi pokroucené podobě. A pak má ještě tragický osud, u kterého si jen můžete domýšlet, jak se zvrtne. Drsné, bohužel jen proto, že se lidé chovají jako hovada. ()

Galerie (28)

Zajímavosti (23)

  • 4. novembra 2021 bola pred nákupným centrom Alahambra, Cheapside, Barnsley odhalená bronzová socha Billyho Caspera na pamiatku autora Barryho Hinesa, ktorý žil v Barnsley. Na ceremónii sa zúčastnili aj David Bradley a Ken Loach. (Bilkiz)
  • Ken Loach v rozhovore z roku 2013 povedal, že skupina amerických producentov, ktorí film premietali pri jeho uvedení, odpovedala, že maďarčine rozumejú lepšie ako dialektu vo filme. (Bilkiz)
  • Film aj kniha poskytujú portrét života v banských oblastiach Yorkshire tej doby; údajne boli baníci v tejto oblasti vtedy najslabšie zarábajúcimi pracovníkmi v akejkoľvek rozvinutej krajine. Film bol vydaný v období, keď britský uhoľný priemysel upadal. V októbri 1969, krátko pred uvedením filmu, sa uhoľné pole v Yorkshire zastavilo neoficiálnym štrajkom, ktorý prinútil vládu zvýšiť mzdy. (Bilkiz)

Související novinky

52. MFF Karlovy Vary

52. MFF Karlovy Vary

08.07.2017

52. ročník Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech před chvílí vyhlásil vítěze cen. A tak nezbývá než se ohlédnout za již proběhnutým festivalem, který navštívilo přes 13 a půl tisíce… (více)

Reklama

Reklama