VOD (1)
Série(5) / Epizody(58)
Obsahy(1)
Gomora, seriálová adaptace úspěšného románu Roberta Saviana, nás zavádí do temných a nebezpečných uliček Neapole, kde se nachází centrum zločinecké organizace Camorry. Poté co je Pietro Savastano, jeden z největších a nejobávanějších kmotrů neapolské mafie, zajat a poslán za mříže, jeho prává ruka, třicetiletý Ciro Di Marzio, spatřuje svou příležitost v tom, že se konečně stane novým vůdcem. Jeho čas však ještě nedozrál. Zatímco je Pietro ve vězení, velení zpočátku přebírá jeho manželka Imma, protože jejich syn Genny - Pietrův právoplatný dědic - se v Hondurasu zaučuje v "řemesle". Soupeřící klan vedený Salvatorem Contem mezitím spřádá plány, jak zneškodnit Savastanovy jednou provždy. Válka o převzetí kontroly nad "systémem" právě vypukla, a to na území, které stále bojuje, aby nadvládě zločinu a bezpráví nepodlehlo. (Cinemax)
(více)Videa (2)
Recenze (156)
Divíte se, proč mám v desítce právě Gomoru? Tahle bezútěšná, fascinující sonda do neapolského podsvětí uštědří bláhovým milovníkům corleoneovské romantity ránu mezi oči a nechá je válet mezi stříkačkami na místní skládce. Má ovšem sílu shakespearovké tragédie v tom nejsyrovějším podání. Chvílemi mi přišlo, jako bych se ocitla zpátky na rodném chomutovském sídlišti v 90. letech, včetně onoho ústředního drugdealerského paneláku (verzi od nás se říká Experimenťák). Akorát ta náboženská procesí se tam teda nedržela. Ale vážně, bez debat jeden z nejlepších a nejostřejších evropských seriálů. Pokud jste se mu zatím vyhýbali, zatněte zuby a jděte do toho. ()
Přiznám se, že původní stejnojmenný film z roku 2008 jsem kdysi se značným zklamáním nedokoukal do konce (možná to v budoucnu napravím). Tento seriál je však úplně jinačí kafe! Ti, kteří očekávají stoprocentně věrnou sondu do fungování Camorry a životě v dnešní Neapoli, budou možná malinko rozčarovaní. Seriál totiž v mnoha ohledech až příliš tlačí na pilu co se týče akce a dějových zvratů. Já to přičítám hlavně tomu, že není možné nacpat komplexní dílo do pouhých 12 padesátiminutových dílů (pokud toužíte po detailně propracovaném mafiánském seriálu, musím vás odkázat na geniální a ničím nedostižitelné The Sopranos - je však nutné počítat s 86 částmi). Gomorra stojí na napětí, syrovém zpracování, soundtracku a hlavně hereckých výkonech. Proměna Salvatoreho Esposita z obtloustlého, rozmazleného, ufňukaného a naprosto nemafiánského blbečka v ještě více nesympatického, za to však tvrdého a nekompromisního sviňáka, zasluhuje velké uznání. Konec dvanáctého dílu slibuje velmi slibnou druhou sérii, na kterou už teď netrpělivě čekám. P. S. Parádnější MILFku, než Mariu Piu Calzone, asi na obrazovce dlouho neuvidím :-D ()
Talianska odpoveď na akúsi hibernáciu žánru naberá rozmer dráždivého sociálneho komentára, nakoľko s pokojom Angličana a s určitou dávkou zveličenia až cynickým odstupom nepredpojatého pozorovateľa ilustruje život organizovaného zločinu pod sopkou Vezuv, kde si kriminálne živly hľadajú šťastie v skratkách násilia a nelegálnej činnosti. Špinavou a surovou autenticitou kovaný seriál nevkladá dej do politických súvislostí ani nenaštrbuje verejnú dôveru v inštitút polície, reflektujúci pohľad vrhá na celé panoptikum fiktívnych postáv vo väzbe na realistické prostredie (viď sídlisko Scampia – najväčší trh drog v Európe), kde tieto (predovšetkým) morálne skorodované charaktery kríži naprieč prehľadnou sieťou intríg a mocenských záujmov. Skupina tvorcov okolo režiséra Stefana Sollimu príliš neplytvá kyslíkom na slová a namiesto verbálneho stavia v rámci narácie do popredia zdelenie obrazové. Filozofiou za tým je snaha klásť akcent na vyznenie, ktoré prostredníctvom inscenovania scén neustále pripomienkuje dokumentárny charakter nastolený už Garroneho filmovým prepisom s rovnomenným názvom. Názvom, ktorý sa stáva synonymom dementovania romantizujúcej podoby mafie. ()
Drsná sonda do neapolského sídláku a ve třetí sérii i do centra. Je to naprosto profesionálně natočené a má to stále spád. Vraždy jsou na denním pořádku, ale to jsem čekal. Co mě na Gomoře utkvělo nejvíc je velice povedený vývoj postav. Jasně, chcípá to tam hodně a často, ale ti přeživší se musejí měnit, aby přežívali dále. Taky kvituji, že nedošlo k nějakému zromantizování mafie, ale opravdu tu jsou všichni zmrdi. Není tam kladná postava. A i když někomu fandíte, tak byste vedle něj určitě nechtěli bydlet, protože všichni tam páchají nejtěžší zločiny na nevinných lidech. Vztahy mezi hlavnímy protagonisty se divoce mění a já si blahořečím, že žiju v ČR a nemusím tohle řešit. Kdybych žil jejich život, tak dostanu infarkt už ve dvaceti letech. ()
Před pár lety jsem viděl film Suburra od režiséra jménem Stefano Sollima. Byl jsem z něj nadšený a jméno režiséra jsem si zapamatoval a přidal si jeho seriál Gomora do chci vidět. První série byla fantastická. Opět se podařilo vytvořit především výtečnou atmosféru, která je sice značně depresivní, ale také dle mého velmi autentická. Režisér ze skvělých prvků (hudba, obsazení, herecké výkony, správný mariánský příběh) dokázal stvořit perfektně fungující celek, který dokáže postupně diváka vtáhnout a místy doslova přikovat k obrazovce. Uvažoval jsem i o maximálním hodnocení a s chutí si pustil i druhou sérii. Ta se z počátku rozjíždí pomaleji a místy mi přišlo, že ji tvůrci uměle natahovali, což se pro mě jevilo jako vůbec první výtka. Postupně se ovšem všechno rozjelo, aby i druhá série nabídla perfektní gradaci. Možná to vyzní jako protimluv, ale přesto, že se mi první dvě série nakonec velmi líbily, vyvolaly ve mně vlnu emocí, přinesly spoustu nezapomenutelných postav a vtáhly mě svou výtečnou atmosférou, tak se do dalších sérií už nepustím. Za prvé, projekt opustil režisér Stefano Sollima a hlavně se obávám snahy o zbytečné natahování úspěšného projektu a o klasickou šablonu „bylo to úspěšné, tak to budeme opakovat tak dlouho, dokud to bude vydělávat“. Toho se dočkat nechci. Také většina postav už tam vlastně pokračovat nemůže. Proto sledování ukončím skvělým hodnocením těsně pod maximem a s dobrým pocitem, že jsem viděl perfektní seriál, který se druhou sérií svým způsobem velmi dobře uzavřel. ()
Galerie (957)
Photo © Sky
Zajímavosti (20)
- V scéne, keď ide Patrícia (Cristiana Dell'Anna) v noci ulicami Secondigliana za strýkom, hrá pieseň s názvom „Uommene“ od talianskeho speváka Franca Ricciardiho. (Patrik200s)
- V scéne, kde Malammore (Fabio De Caro) sleduje z výšky sídliskového balkóna opätovný rozbeh drogových obchodov dona Pietra (Fortunato Cerlino), hrá skladba od talianskeho rapera Enza Donga s názvom „Secondigliano Regna“. (Patrik200s)
- Veľká časť seriálu sa natáčala v reálnom prostredí Scampie. Scampia je jedno z najhorších sídlisk v Európe. Toto ghetto plné špinavých ulíc a bytových domov je vyhláseným miestom predaja drog, vrážd a iného zločinu rôzneho druhu v celom Taliansku. Scamia sa nachádza v oblasti, ktorá je pod vplyvom násilnej zločineckej organizácie s medzinárodným vplyvom s názvom Camorra. (Patrik200s)
Reklama