Režie:
Jean-Paul Le ChanoisKamera:
Jacques NatteauHudba:
Georges Van ParysHrají:
Jean Gabin, Bernard Blier, Bourvil, Lucien Baroux, Gerhard Bienert, Christian Fourcade, Danièle Delorme, Jean Murat, Jacques Marin, Silvia Monfort (více)Obsahy(2)
Hlavním hrdinou románu Victora Huga je Jean Valjean, který byl pro nepatrnou krádež chleba poslán na galeje, kde prožil devatenáct let svého života. Jako navždy poznamenaný člověk se vrací zpět do života. Setkání s monsignorem Myrielem, biskupem proslulým svou prostotou a nákloností k chudým, osudově poznamenává celý jeho život, další Valjeanovy činy, charakter se už nikdy nezpronevěří tomuto setkání s čistotou a dobrem. Jean Valjean, vězeň číslo 24601... Mezi nejznámější a nejoblíbenější díla francouzského básníka, spisovatele Victora Huga patří bezesporu román "Bídníci" z roku 1862. Jedním z nejúspěšnějších filmových Jeanů Valjeanů byl Jean Gabin, který ztvárnil tuto postavu v přepisu režiséra Jeana-Paula Le Chanoise z r. 1957. Po jeho boku se v roli nesmiřitelného Javerta objevil Bernard Blier, Bourvil, Serge Reggiani. (Česká televize)
(více)Recenze (156)
Jeden z najznámejších 'Ugových' románov, veľkolepá výprava, pekná širokouhlá kamera a príjemné, také starosvetské prerozprávanie. Ale pri tak mamutej stopáži začne proste nudiť. Hlavne od revolúcie. Film mi naviac pripomínal rozprávku a dobrých a zlých ľuďoch, o naivnej dobrote, o čiernobielych postavách. Skratkovitý dej, naviac pri tak obrovskej stopáži, je až prekvapivý - z chudobného chlapíka, ktorý bol 20 rokov galejách sa strihom stáva vplyvný muž a starosta, alebo ako utečenec bez peňazí nemá problém sa znova postaviť na nohy a bývať v honosnom dome, opäť strihom. Logických chýb je tam mnoho - ľudia sa po desiatkach rokov takmer nemenia, pritom ich známi ich nespoznávajú (lebo majú bradu, iné oblečenie a pod.). Bachratý dedko Gabin hrá celý film s kamennou tvárou a v akčných scénach je nepoužiteľný. Aj keď to má príjemnú starosvetskú atmsoféru, páčili sa mi rozprávačské pasáže, od fancúzskej klasiky som však čakal viac. ()
Úžasný film. Jean Gabin byl v roli Jeana Valljeana naprosto okouzlující. S největší pravděpodobností si někdy přečtu předlohu Victora Huga, protože tento film mi dal silnou motivaci. Kdo lépe může zpracovat franzouzské dílo než Francouzi. Ostatní adaptace jsem sice neviděl, ale nedokážu si představit, že by byly lepší. Před zhlédnutím jsem si řekl něco ve smyslu, že je to film z roku 1958, takže asi kdovíjak zajímavý nebude, ale nějak ho snad přetrpím. To jsem ale netušil, že mě to takhle bude bavit. 3 hodiny bez sebemenšího náznaku nudy. Prostě paráda. Ve velmi roztomilé roličce si zahrál i Bourvil. Strašně moc se mi líbil vypravěč celého příběhu. Dávám naprosto zasloužené 4* a nechápu, jak vůbec někdo může takhle silnému příběhu a myšlence, který je navíc skvěle zahrán, dát méně. ()
Nádherný klasický příběh o cti, rozvažnosti a statečnosti, který v doprovodu s výborným hereckým obsazením činí skutečně vybroušený klenot ve francouzské kinematografii. Pro mne osobně první zpracování legendárního románu o Jeanu Valjanovi a historických událostí ve Francii z počátku 19. století, které vidím. Jásám nad těmi scenériemi v krásných barvách, titulní melodií, celou řádkou nezapomenutelných scén (především ty válečné a pak Valjeanovo převádění polomrtvého Mauria podél vodního kanálu). Opět jásám nad velkým Gabinem, který se jedné ze svých životních rolí chopil plným srdcem, cením si i Bourvila v mírně tragikomické postavě Thérnadiera a jsem tradičně rozčarován (pozitivně) nad těžkými nesympatiami ze strany Bernarda Bliera, který je jako slizký pronásledující inspektor prostě též dokonalý. Celkový prožitek naštěstí úplně nenarušil ani přílišně využívaný vypravěč v pozadí, který (někdy i dost zbytečně) uváděl do pochodu dokonce i vnitřní monology postav. Ale ta archaičnost k podobným snímkům snad i patří a divák zabrán poměrně strhujícím vyprávěním jí snadno odpustí. To já byl po celý čas plný očekáváním, jakým směrem se spočátku hodně trpký příběh ze starých dob bude vyvíjet. Je až s podivem, že tyhle Bídníci nebyli u nás vydány na DVD, ba co hůř, neobjevili se podle všeho za posledních 20 let ani jednou v televizi. 95% (# Challenge Tour – 52 roků filmu za 52 týdnů) ()
Film, který mě okouzlil jako malé dítě, film, který patřil k mým oblíbeným v pubertě a film, který zůstane jednou pro vždy mým oblíbeným. Milující Jean Valjean, který našel nový smysl života v adoptované dceři, tragická Fantina, která pro ni zemřela, romanticky rozervaný Marius váhající mezi láskou a revolucí, nešťastná Eponina a nesmiřitelný Javert. Filmové adaptace knih mě jako čtenáře velmi často zklamou. Tady mě naopak film přivedl ke knize a nadšení jenom narostlo. Myslím, že Eponina věta: "Jak to bylo? Co mi dáte, pěknou pusu na Silvestra? Teprv máme červen!" je jedno z nejtragičtějších vyznání lásky, co kdy ve filmu zazněly. ()
Je to klasika to asi jo, jenže musím se kvůli tomu posadit na zadek? Příběh Jeana Valjeana je zajímavý, ale je vyprávěn hrozně rozvláčně. Hlavně je to díky tomu, že dle mého zbytečně podrobně sledujeme osudy i vedlejších postav. Navíc zápletky jsou postavené na tom samé, či podobném. Na tom, že dojde k změnění jména a jeho odhalení vede k dalším patáliím. Vývoj nezastavíš a to, co mohlo fascinovat v 19. století, dnes na kvalitní filmový příběh, podle mě nestačí. Se vší úctou ke klasice. ()
Galerie (17)
Photo © Société Nouvelle Pathé Cinéma
Reklama