Reklama

Reklama

Šťastné údolí

(seriál)
  • Velká Británie Happy Valley
Trailer
Velká Británie, (2014–2023), 17 h 52 min (Minutáž: 57–60 min)

Scénář:

Sally Wainwright

Hudba:

Ben Foster

Hrají:

Sarah Lancashire, Siobhan Finneran, Shane Zaza, Charlie Murphy, James Norton, Ishia Bennison, George Costigan, Joe Armstrong, Steve Pemberton, Adam Long (více)
(další profese)

Série(3) / Epizody(18)

Britský seriál s poněkud ironickým názvem Šťastné údolí, oceněný v roce 2015 prestižní cenou BAFTA, v sobě kombinuje žánr procedurálního krimithrilleru s vypjatým vztahovým dramatem. Děj se odehrává v malebném Calder Valley v Západním Yorkshiru, jehož neutěšená sociální realita je s krásou okolní krajiny v příkrém kontrastu. Tady slouží Catherine Cawoodová, sedmačtyřicetiletá policejní seržantka, která se stále vyrovnává se sebevraždou osmnáctileté dcery Becky. A když už se zdá, že trauma překonala a pomalu začíná opět žít svůj život, dozvídá se, že se z vězení vrátil Tommy Lee Royce – muž, odpovědný za Beckyinu tragickou smrt. Catherine má teď jediný cíl. Potrestat násilníka, který toho má však na svědomí mnohem víc, než policistka tuší. (Česká televize)

(více)

Videa (4)

Trailer

Recenze (99)

filmmovier 

všechny recenze uživatele

Další poctivé britské detektivní drama, které je po všech stránkách naprosto perfektní. Chytrý scénář, který nám servíruje strhující příběh, jenž šťastný ani náhodou není, navíc fantasticky pracuje s prvotřídně zahranými postavami. Šťastné údolí vám nedovolí se od něj odtrhnout, protože tohle je skutečně poctivé britské řemeslo a jako seriál tohoto žánru stojí opravdu hodně, hodně vysoko. První řada byla místy znepokojivě mrazivá, díl od dílu lepší (ta gradace je opravdu neskutečná) a absolutně strhující a ta druhá jí vůbec nedělá ostudu. Zručná režie, poctivá atmosféra, malé město (prakticky venkov) a psychologie vystavěná na jedničku. Sarah Lancashire a James Norton jsou naprosto neskuteční, zejména v tom sklepě. Je to docela otrava, ale Briti zase předvádějí bezchybné, poctivé drama, které slabší povahy vžene do solidní deprese - a ty silnější možná taky. Takhle vypadá kriminálka!!! 100%. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Řada nešťastných příhod, kniha čtrnáctá. Na jedné straně je mi sympatická verva, s kterou se scenáristka Sally Wainwright pustila do obžaloby násilí páchaného muži na ženách. Na druhé straně mne téměř exploatační vytěžování fyzické i psychické ženské bolesti iritovalo (při zobrazování násilí páchaného na mužích jsou tvůrci podstatně méně názorní). Téměř jako v nějakém biblickém podobenství nebo v téměř libovolném filmu od Larse von Triera (ovšem bez jeho ironického pomrkávání) přijímá Catherine jednu ránu osudu za druhou. Sama víceméně bez poskvrny (za nevhodné chování se na rozdíl od ostatních dokáže omluvit), funguje jako hromosvod cizích hříchů. Skutečné vyšetřování zločinů přitom vedou muži, jí se pouze několikrát poštěstí být náhodou ve správnou chvíli na správném místě (šťastné náhody scénář dávkuje stejně štědře jako ta nejobehranější klišé policejních seriálů). Podřízené postavení žen je konstatováno jako nezměnitelný fakt. Protagonistka se zkorumpovanému systému může buď poddat, nebo vzdát. Aktivní vyjednávání, které ukazuje jiné temné britské krimi s feministickým podtextem The Fall, jí není umožněno. Zvýšený zájem o utrpení zlomených a nalomených žen se odráží také v postupné žánrové proměně z procedurálního krimithrilleru v drásavé, částečně mateřské, částečně „kitchen-sink“ melodrama s hysterickými postavami. Není to sice na škodu, neboť silné emocionální scény postavené na hereckých výkonech dokáže Wainwrightová napsat lépe než scény něčím napínavé či překvapující (napětí je zde vzhledem k vševědoucímu vyprávění vůbec poskrovnu), jenomže poslední dvě epizody (které neodhalují mnoho nových informací a hlavně rozmazávají starší i novější traumata a prohlubují smutek a depresi hlavní postavy) a vyústění celé série jsou kvůli tomu v kontextu předchozího dění poněkud neuspokojivé. Přepnutí žánru totiž působí jako snaha nastavit čas o další dvě hodiny, spíše než jako reakce na potřeby vyprávění. Přes zvýšený zájem o vnitřní svět postav jsou hrdinové pozoruhodně neměnní a předvídatelní. Máme jistotu, že nevystoupí ze svých stereotypních škatulek. Cokoli udělá Tommy, bude ve své podstatě úchylné a zlé, cokoli udělá Catherine, bude správné. Na podobnou jednostrannost doplácí také snaha vytvářet atmosféru světa, z něhož vymizely skoro všechny pozitivní hodnoty a láskyplné mezilidské vztahy. Autorka moc tlačí na pilu, všechno je jenom temné, a může být jedině temnějším. Humor se, na rozdíl od námětově blízkého Farga, nepřipouští. Příliš urputná snaha o ponurost má ve výsledku opačný efekt – stává se úsměvnou. Oproti jiným britským a skandinávským krimi alespoň nejsou směšné příběhové zvraty, které scénář po většinu času udržuje ve sféře uvěřitelného. Společně s vynikající Sarah Lancashire jde o jeden z mála plusů série příliš ploché, aby mohla stát na postavách a zároveň málo našlapané dějem, aby byla uspokojující jako detektivka. 65% ()

Reklama

Dadel 

všechny recenze uživatele

Výborný krimiseriál z neokoukaného prostředí britského venkova, s netypickou ústřední hrdinkou - ráznou policajtkou ve středních letech, skvěle vygradovaný.....až do čtvrtého dílu. Ten je předčasným vyvrcholením první sezony, další dva díly už jsou jen antiklimax a roztahaný dojezd zápletky, kde policajtka už nemá uniformu a řeší se rodinné problémy (a vrah, násilník a feťák zatouží po otcovských povinnostech - wtf). Tj. to, co by Američani vměstnali do pětiminutového epilogu, tady má dvě hodiny, ale Britové mají na tuto podivnou narativní křivku zřejmě patent (viz seriál The Fall). ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Označení "britské Fargo" je sice stejně tak zavádějící jako i zjednodušující, ale znáte to... Na každém šprochu pravdy trochu. Vzájemná příbuznost totiž není jen v konceptu samotném či v zasazení do každodenní rutiny zapadákova, ale i v té rovině, že se tu jde až na samou dřeň veškerých postav, které působí "jako vaši sousedi". A právě z toho důvodu je zdejší uvěřitelné dění "zla v každém z nás" tak mrazivě znepokojivé. Odvážná (a rozporuplná) je změna stylu i žánru během finálních dvou epizod, kdy se nekompromisní psycho krimi thriller mění ve vypjaté komorní psychologické drama, ve kterém již pro krimi linii není místo. Na škodu to ovšem není, protože tady nejde v prvním (a ostatně ani ve druhém) plánu o zločin jako takový, ale o postavy v jeho víru chyceném. | S1: 5/5 | S2: 5/5 | ()

laik_60 

všechny recenze uživatele

Vcelku vydarený britský krimi seriálik. So slušným hereckým podaním. Jeden by sa čudoval, čo v takom malom nie príliš ľudnatom údolí sa odohráva. Bývala detektívka v súčasnosti radová policajtka a jej osobné trauma bola jedna dejová línia, pozornosť, napätie a očakávanie bola tá druhá dejová línia a zmätky okolo únosu výkupného a činov miestnych gaunerov vrátane učtovníka (tiež výborne zahratého S. Pembertonom). U mňa veľmi slušná štvorka. Mno pozrel som aj druhú sériu a zvyšujem hodnotenie na päť hviezdičiek. Druhá séria bol moc fajnová okorenená o také zvláštne psychologično. Len divák aby sa dostal do deja a osôb musí vidieť aj prvú sériu. Odporúčam milovníkom krimi žánrov. Policajtka Catherina ako bývalá dedektívka, teraz ako radová policajtka v každom diely exceluje na "schová" cele pátracie dedektívne oddelenie do vracka. ()

Galerie (288)

Zajímavosti (2)

Reklama

Reklama