Režie:
Terry GilliamKamera:
Nicola PecoriniHudba:
Roque BañosHrají:
Adam Driver, Jonathan Pryce, Olga Kurylenko, Stellan Skarsgård, Joana Ribeiro, Jason Watkins, Óscar Jaenada, Rossy de Palma, Sergi López, Paloma Bloyd (více)Obsahy(1)
Toby býval idealistickým filmovým studentem. Jeho ztvárnění příběhu Dona Quijota, které natočil v malebné španělské vesnici, mělo obrovský úspěch. Ale to bylo kdysi. Z Tobyho se stal arogantní a cynický režisér reklam. Peníze a sláva ho změnily k nepoznání. A tak zatímco se ve Španělsku snaží dokončit natáčení nové reklamy, užívá si s manželkou svého šéfa. Poté, co se Tobymu dostane do rukou stará kopie jeho studentského filmu, vydává se na místo, kde před mnoha lety svůj opus vytvořil. Zjišťuje, že jeho tehdejší počin měl na obyvatele ospalé vesnice stašlivý vliv. Potkává starého pomateného výrobce obuvi, který se domnívá, že je Don Quijot a Toby jeho Sancho Panza. Toby se ocitá uvězněný v bizarních fantaziích starého pána. Rozlišit realitu od fikce je pro něj stále těžší. V průběhu svých komických a stále více surrealistických dobrodružství je Toby nucen čelit tragickým důsledkům filmu, který navždy změnil naděje a sny malé vesničky. Může Toby získat zpět svou lidskost? Může Don Quijot přežít své šílenství? (Bioscop)
(více)Videa (5)
Recenze (168)
„Je lepšie sa nevzpierať miestnym úradom.“ Šialenú situáciu okolo tohto filmu sledujem cca od konca 90-tych rokov, kedy Terry Gilliam začal nakrúcať svoj vysnený projekt s Johnnym Deppom a Jeanom Rochefortom. To, čo sa dialo potom (a čo zabilo celý film, ktorý v tej podobe, v akej bol zamýšľaný, de facto nikdy nevznikol), by vystačilo na samostatný dokument. A tak jeden taký aj vznikol. Videl som ho a bol s pribúdajúcimi minútami čoraz desivejší, mrazivejší a bezvýchodiskovejší. Rúhačsky som sa pýtal, či Terrymu nepomôže práve Depp, ktorý sa medzitým stal vďaka trhákovej sérii Piráti Karibiku jednou z najväčších hviezd Hollywoodu. Či bláznivému kamošovi so srdcom na dlani nepomôže zohnať prachy, sponzora, štúdio. Nuž... nepomohol. Johnny si išiel svojou cestou a nechal v tom Terryho samotného. Čo je ale pozícia, ktoré tomuto bizarnému tvorcovi odjakživa veľmi vyhovovala a skôr ho posilňovala, než aby by mu uberala síl. V roku 2018 film nakoniec šokujúco dokončil. Deppa vystriedal Adam Driver, Rocheforta Jonathan Pryce, ústredná zápletka sa značne zmenila, je tam plno sympatických sexi herečiek, plus mínus skvelá výprava a je to presne také čudné, zvláštne, absurdné a extravagantné, ako budete čakať. ()
Terry Gilliam je jeden z nejlepších režisérů současnosti a velký snílek. Cesta Dona Quijota byla trnitá, možná nejtrnitější vůbec. Komu jinému trvalo 30 let natočit jeho vysněný projekt? O to více mě mrzí, že to dopadlo jak to dopadlo. Film netrpí vyloženě žádnou špatnou složkou. Zahráno bravurně, zrežírováno obstojně, ale problém je jinde. Celý film totiž působí velmi zbytečně, nudně, natahovaně. Dokoukat je to místy i přes herecký divadlení koncert pana Pryce velice obtížné a nebýt respektu k jménu Terry Gilliam, v půlce bych to asi vypnul. ()
Nejsmutnější (a paradoxně nejfunkčnější) je Muž, který zabil Dona Quijota v momentech, kdy si divák uvědomí, že na místo postavy Dona Quijota si může dosadit právě režiséra Terryho Gilliama. Ono už Imaginárium s sebou neslo velkou analogii Gilliama jakožto autora, který se začíná ztrácet ve svých fikčních světech a dost možná se v nich již dávno ztratil a není schopen najít cestu do reality. V takovou chvíli je pak jeho poslední film vlastně jen dalším dílem do skládačky, neboť Gilliam se zde nachází ztracený, dělající to, čemu věří, že umí nejlépe, bez ohledu na kohokoliv. Zaslepený paličák, který ani tváří v tvář faktu, že je všem už jenom pro smích, nedokáže vystoupit ze své role a raději zemře s vědomím, že zůstává postavou z legend. Nostalgickou připomínkou doby, kdy postavit se větrným mlýnům bylo aktem cti a ne projevem bláznovství, prvkem otravným a zbytečně nadužívaným. Přesně takový je Muž, který zabil Dona Quijota. Zaslouží si vaši pozornost a váš respekt. Je to ale smutná podívaná… ()
Skvěle modernizovaná filmová adaptace klasickýho díla o významu hrdinství a zároveň vysněný projekt pod taktovkou americkýho blázna s britským srdcem, Terryho Gilliama. Jakožto moderně pojatá absurdní komedie to sice není žádná sláva, obyčejný průměr, ale sympatický Adam Driver jemuž skvěle sekunduje Jonathan Pryce tuhle bizarní frašku vylepšují o stupínek výš díky jejich vzájemný chemii.... VERDIKT: 7 větrných mlýnů z 10 ()
Když se imaginace urve ze řetězu a neslouží k ničemu jinému, než aby se sama předvedla. Výjevy jak chudšího Felliniho asi demonstrují halucinogenní svět, ve kterém se příběh odehrává, leč často jsou samoúčelné. Jakkoliv je bloudění mezi snem a realitou někdy dobře vysvětlené, jindy zase tápe v temnotách. Těmito nepřestálými přechody se příběh tříští a ztrácí návaznost. Není jasné, co režisér sleduje, takže ve finále zůstává jen hlavní myšlenka, totiž, že Don Quijote je nesmrtelná postava. A to je na tak komplikovaný film málo. SHRNUTÍ: Některá literární díla jsou nesmrtelná, tento film však asi ne. ()
Galerie (40)
Zajímavosti (12)
- Jedná se již o druhý pokus Terryho Gilliama zfilmovat "Dona Qujita". O tomto z roku 2000 byl natočen dokument Ztracen v La mancha (2002). (NickHarper)
- Celosvětová premiéra proběhla 19. května 2018 na Cannes FF. (Varan)
Reklama