Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Hlavním hrdinou filmového podobenství zpochybňujícího nadřazenost lidské rasy je pes Hagen, který je řízením osudu oddělen od svojí milující paničky, třináctileté Lili, a musí se naučit přežít na ulicích Budapešti. Tam mu ze strany lidí stále hrozí nebezpečí, přesto se Hagenovi podaří získat psí společníky a přežít, aby se ve strhujícím finále postavil do čela dvousethlavé smečky psů a vrátil svým trýznitelům vše i s úroky. (Artcam Films)

(více)

Videa (5)

Trailer 2

Recenze (70)

Slarque 

všechny recenze uživatele

Filmové podobenství nejen o psech a lidech má jednu lidskou hrdinku (hraje ji Zsófia Psotta, což v češtině vypadá samo o sobě jako vtípek) a jednoho psího hrdinu. Jejich společný příběh je na začátku násilně rozdělen a pak jsou nám jejich scény předkládány na střídačku. V závěru jsem samozřejmě fandil psům a vůbec nechápu proč to někdo označuje za horor. Možná protože tam těžkooděnci střílejí do psů. Naopak psi za nás (zase) udělají možná nevděčnou, ale rozhodně užitečnou práci, totiž zničí trochu toho lidského šmejdu, který mezi námi tleje. V tomto případě lidi, kteří se špatně chovají ke psům. Takže ve skutečnosti jsou ztráty na životech na lidské straně minimální. Máme tu tedy art s happy-endem? ()

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Fehér isten je delikátnym vo svojej schopnosti klamať telom, nastaviť zrkadlo súčasným filmovým trendom a s talentom skúseného obchodníka predať obohrane univerzálnu tému funkčnou, esteticky ľúbivou a divácky atraktívnou formou. Kornél Mundruczó je ešte stále veľmi čerstvou krvou, prúdiacou v žilách maďarského filmu. V uliciach hlavného mesta rozohráva s pár bábkami veľké divadlo, ktoré sa vysmieva kritickým snahám o zaraďovanie do škatuliek "art" či "mainstream". V časovom horizonte niekoľkých dní sa roztáča kolotoč lásky, nepochopenia, zrady, rasovej nenávisti a pomsty. Mundruczóov konfliktný svet, hraničiaci s antickou alegóriou zla, stojí na dvoch pilieroch. Lili je predstaviteľkou dospievajúcej rebelujúcej generácie - mladé dievča z rozvedenej rodiny, ktoré len ťažko nadväzuje vzťah s otcom v komplikovanej sociálne situácii, vzpiera sa autorite v podobe učiteľa hudby a okrem vášne k hre na trúbku sa utieka k jedinej láske, svojmu psovi Hagenovi. Podstatnejším protagonistom je samotný Hagen, miešanec, ktorý je neustále konfrontovaný s nepriateľskými ľuďmi, nečakane odvrhnutý a napokon zanechaný na pospas vlastnému osudu._____Striedaním oboch rovín dochádza vo filme k početným štýlovým a naratívnym ozvláštneniam, ktoré sa prispôsobujú fokalizovanému pohľadu ľudského a psieho hrdinu. Spektrum trinásťročnej Lili je obmedzené na surový realizmus, rodinné väzby, kamarátstvo a marginalizovaný sociálny kontext, podaný s napoly dokumentárnou civilnosťou. Skrz prizmu oddaného a vydeseného zvieraťa (ostrým strihom z ľudskej perspektívy kamera často preberá jeho "prízemný" podhľad) sa naopak dočkáme v závislosti na emóciách pestrých žánrových variácií od thrilleru cez western až po slasher, s ľudskými charaktermi miniaturizovanými na prosté symboly (rovnako dobre by mohlo ísť o vzdanie holdu starým majstrom maďarského filmu, ale túto oblasť nemám naštudovanú) a napĺňajúcimi schémy a klišé. Záverečné prepojenie línií, v ktorom hrá špecifickú rolu hudba (obkolesujúca diváka od prvej do poslednej minúty, nie však ako prvok (s)prosto a lacne efektný, ale predpovedajúci svoj význam a jeho dôležitosť v očiach hlavnej dvojice) hádže jasné svetlo na jednoduché podobenstvo ako groteskne štylizovanú love story dvoch druhov, svojho druhu modernú verziu nesmrteľného príbehu o Kráske a zvierati v kulisách súčasnej Budapešti. Podobenstvo funguje dvojplánovo - síce poukazuje na dištinktívne znaky druhov (psie oči, uši a tesáky, ľudský jemnocit, vzťahy a nevysvetliteľnú krutosť), ale napokon smeruje k tomu, čo máme spoločné._____S pokojným svedomím môžem Mundruczóovi odkývať všetko, od technického zázemia cez neagresívnu dejovú experimentáciu až po obsadenie a prácu so zvieratami bez toho, aby som pociťoval nutnosť obviniť ho z plochej spektakulárnosti a prvoplánovosti. Fehér isten sa totiž nielen že nevyhýba neduhom žánrového rozprávania, ale dokiaľ nenarúšajú plynulý chod filmu a všetko do ladne seba zapadá, pousmieva sa nad kritikmi, ktorí na tieto domnelé slabiny podnikajú neúspešné výpady a vyžadujú originalitu bez kompromisov. V niektorých polohách by som však predsa uvítal viac ráznosti či dôslednejšieho rozvedenia (pôdorys zmeny chovania otca či Lilin vzťah k spolužiakom). 75% () (méně) (více)

Reklama

mchnk 

všechny recenze uživatele

Příběh jedné nadějné trumpetistky s nádhernýma očima a velkým srdcem, ve kterém chová hlavně svého čtyřnohého přítele, někde v pozadí možná i matku a otce, je rozdělen do několika rovin, z nichž jedna, žel přírodo, lehce zabředává až do nešvarů holywoodských. Nicméně evropský nádech a přece jen jiný styl vyprávění je hodně znát, a proto si lze užít výborně rozložený děj, jenž v závěru fantasticky graduje a i přes zbytečně rozpitvaný psí revenge, mající za úkol působit přesně tak, jak to popsala Khalesi, i když celá podstata tohoto podobenství či metafory byla jasná už při započetí této krvavé akce, jsem se u filmu skutečně bavil, k čemuž dopomohla i vynikající režie, završená úžasně nasnímaným mírumilovným závěrem a hlavně samotná Lili, jejíž představitelka má pro českého diváka velice trefné příjmení. [Filmový Klub Citadela-Litvínov] ()

Krt.Ek 

všechny recenze uživatele

Zrození Planety psů. __ Kornél Mundruczó měl zřejmě ambici natočit poctivý umělecký film (film se v dedikaci přihlašuje k zřejmě nejslavnějšímu maďarskému auteurskému režisérovi Miklósi Jancsóovi) na téma krutosti člověka vůči zvířatům (nebo možná obecně krutosti silnějších vůči slabším?), ale za mě se výsledným tvarem více blíží poetice nízkorozpočtových (a právě proto) exploatačních horrorů. Ano, tušil jsem do čeho jdu. Ano, věděl jsem, že se mi spousta scén nebude líbit. Ale... tenhle film to své téma tlačí děsně na sílu, zcela zřetelně manipuluje s mírou divákova (spravedlivého) vzteku. Příklady: pracovníci odchytové služby jsou očividně sadisté (jako by už tak nebyl dost znepokojivý svět, v němž jde odchytová služba na psa s tyčí s zdrhovací smyčkou, aby ho mohla zavřít do kotce, ne, zdejší "chytači" si to musí ještě užívat); většině dospělých postav silně vadí, že je Hagen kříženec (tj. že není čisté rasy), fakt jsem čekal, kdy začnou hajlovat(!); těm, kterým Hagenův původ nevadil, těm hned začalo v hlavě šrotovat, jak by na něm mohli vydělat (tedy dospělí: buď toulavého psa nevidí, nebo ho chtějí zlikvidovat, nebo se jim oškliví, nebo ho chtějí zpeněžit); vážně široko daleko se nenachází nikdo, kdo by neměl empatii na úrovni dozorce v lágru - já si tedy o lidstvu nikdy nemyslel nic dobrého, ale tady to už zavání karikaturou. Poslední půlhodina, v níž spoiler zdivočelí psi povraždí všechny, kteří Hagenovi kdy ublížili (včetně udavačské sousedky, jejíž ústrk Hagen nemohl pochopit), jako by v celé Budapešti nežil nikdo další spoiler radši ani komentovat nebudu, bůhví k jakým béčkovým hovadinám a.k.a. Žralokonádo a spol. bych se musel vztáhnout, aby se mi podařilo to finále vám nezasvěceným nějak přiblížit. 35 % ()

Hwaelos 

všechny recenze uživatele

Největším problémem filmu je jeho rozdělení do dvou dějových linií - jedné psí, která zaujme a jedné člověčí, která je vyplněná vatou. Osobně bych ocenil oslabení "rodinného příběhu" ve prospěch rozvinutí podobenství, které se v jednotlivých symbolech objevuje jen sporadicky (ale přiznávám, že u věty "Už dělají seznamy" mě trochu zamrazilo). Možná ale právě o to režiséru Mundruczóovi šlo - vytvořit film pro širší vrstvy, který zároveň ponese aktuální poselství o nesnášenlivosti a xenofobii. Závěr filmu bych naopak vyzdvihl. Hodně jsem po projekci přemýšlel o fenoménu roztřesené kamery - jakkoli mi to přišlo na začátku otravné a samoúčelné, není pochyb o tom, že recipientova snaha "ustálit" obraz pomocí detailu, na který se soustředíme (nejčastěji na lidském obličeji) způsobuje, že takto snímaný film navozuje dojem kontaktnosti. Což pro budování vztahu k postavám má určité opodstatnění. ()

Galerie (66)

Zajímavosti (5)

  • Všetky psy, ktoré sa vo filme objavia, sú zmiešané plemená vybrané z rôznych útulkov. (ambron)
  • Kornél Mundruczó sa vyjadril, že si zámerne pre svoj film vybral namiesto spoločenskej menšiny psov, aby mohol o citlivej téme, akou je postavenie znevýhodnených a slabých menšín v spoločnosti, rozprávať slobodnejšie. (Zdroj: ASFK)

Reklama

Reklama