Režie:
Godfrey ReggioScénář:
Godfrey ReggioKamera:
Russell Lee FineHudba:
Philip GlassHrají:
Marlon Brando, Elton John, Julia Louis-Dreyfus, Madonna, Steven Soderbergh, Usáma bin Ládin, Fidel Castro, Bill Clinton, dalajlama Tändzin, Thomas A. Edison (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Poslední část jedinečné filmové trilogie režiséra Godfreyho Reggia je završením filmových úvah o vztahu přírody a civilizace. Pro názvy jednotlivých filmů použil Reggio výrazy z jazyka arizonských Indiánů kmene Hopi: Koyaanisqatsi vyjadřovalo „život vyvedený z rovnováhy“, Powaqqatsi pak „život na úkor někoho jiného“. Naqoyqatsi znamená „život jako vzájemné zabíjení“, „válku jako způsob života“ či v přeneseném smyslu „civilizační násilí“. Režisér se tentokrát zaměřil na moc moderních technologií a na jejich vliv na lidstvo. V metaforickém smyslu technologické výdobytky začínají pohlcovat své stvořitele a uvrhávají lidstvo do válečných konfliktů… Na rozdíl od dvou předešlých snímků (a středometrážního dokumentu Anima Mundi) zvolil Reggio odlišné výtvarné pojetí: valnou většinu použitého materiálu tvoří archivní snímky. Prakticky každý záběr přitom prošel výraznou proměnou s pomocí počítačové animace, zoomu, kolorováni, prací s negativem, zmnožováním či dělením obrazu atd. Reggio se opět opírá o fenomenální hudbu newyorského minimalistického skladatele Philipa Glasse. Hudební doprovod tentokrát obsahuje sólové party, jejichž interpretem je světoznámý cellista Yo-Yo Ma. Některé záběry pocházejí i z českých archivů; pamětníci jistě ihned rozpoznají masové výjevy ze strahovských spartakiád. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (107)
Po delší době jsem si zkompletoval tuhle pozoruhodnou trilogii (Koyaanisqatsi, Powaqqatsi a právě Naqoyqatsi). Předchozí dvě části se mi líbily, dokázal jsem se s tvůrci naladit na stejnou vlnu a ponořit se do sledování. U poslední části tomu bohužel tak nebylo, líbila se mi nejméně a dodíval jsem se na sílu. Tvůrci se bohužel shlédli v technice a v různých obrazových filtrech. Místo úchvatných obrazů naší planety a společnosti, nabízejí rentgeny, ikony, různé technické detaily, portréty známých osobností a většinou je to v podivném filtru. Technická stránka mě extrémně rušila. Navíc opět platí, čím víc chtějí tvůrci být moderní, tím více jejich dílo zastará. Pohledy na moderní techniku o dvacet let později nikoho neuhranou. Vytratilo se pro mě tak to největší kouzlo - ponoření se do nádherných obrazů pospojovaných do fungujícího celku s výtečným vyzněním. To byla charakteristika prvních dvou snímků. Naqoyqatsi je pro mě sled odpudivých obrazů slepených do nefunkčního celku, který poselství autorů vyznít nenechá. No aspoň jsem u toho naloupal nějaké ořechy, slabé dvě hvězdy z úcty k předchozím dílům. ()
K tomuto dielu som sa dostal náhodným prepnutím na Filmbox, počas nudného popoludnia. Najprv som si myslel že je to klip nejakého sfetovaného DJa. Potom keď nie a nie skončiť, som si ten klip zo zvedavosti vyhľadal na ČSFD. A len zírám "Dokumentární/Hudební" ??? Nemôžem si pomôcť, ale inak sa 90minútový sporič obrazovky hodnotiť nedá... Pardón. ()
O ničem. Nicéméně to je celkem hezký spořič ... ______ POZNAMKA ______ Naqoyqatsi. Kdo, kurva, vymýšlel to jméno? "Co to je?" faktor je sice fajn http://www.youtube.com/watch?v=3r5Ynz-a7Io#t=1m40 , ale hledat to jméno 3 minuty na gogolu? Asi si to pak líp zapamatuju, či co .. hehe, to určitě. ______ DELSI VERZE ______ Jako v případě IMPAIRED, se kterým souhlasím. Doom byla kurevská pařba! ______ Dejte lidem trochu kulešova * a hned začnou mlít o poselství (či jak jinak fajnově se informaci dneska říká). Obrázky fajn (prostříhané a hýbajícící se dokonce, panejo ... škoda že ne 3D to bych tomu asi MUSEL dát 5*) Ale myšlenka tam není - lidé si ji pletou s vlastní představivostí. ... * http://www.youtube.com/watch?v=2FoYrmNICYc#t=5m30 , http://en.wikipedia.org/wiki/Kuleshov_Effect ______ U propagandy snídám když zapnu rádio a tak mi dokumenty nemají co říct. Nic nového. Aspoň že v tomto nikdo nemluvil, jak tomu v dokumentech bývá. ______ Lidi sou rádi chytrý, ale pletou si vzdělávání s blitím informací. Naprostým blitím informací. Náhodných údajů z nejzašší paměti. Zbytkových informací. Informací nikdy nevydýchaných - leda trávou (ale i ty bývají více srovnané). Trávou. Díky trávě se paměť narušuje. Díky! ______ Lidi sou rádi chytrý, ale pletou si vzdělávání s blitím informací. Naprostým blitím informací. Nepotřebných údajů z neotročtější paměti. Hodinou Literatury. Tak jako mě dech nutí k životu dokumenty mě nutí k snížení volume. Díky Naqoyqatsi jsem nemusel. Díky! ______ Obvyklý dokument (naděje, že uvidím rozumný 5* dokument ve mě dosud nezmizela) ... co dodat? ______ BOREC NA KONEC ______ Jeden se diví, jak mohl Hitler vyhrát válku. Stačilo pár dokumentů o židech a troška fajnové hudby k tomu. (EDIT: Jo a Hitler u toho mluvil. Zmiňuji kvůli odlišení dokumentů, protože už tu jsou i dokumenty pro neslyšící či ty co neumí číst - Naqoyqatsi. I když Naqoyqatsi beze zvuku by asi moc co říct němělo, žejo?) ()
Nemůžu si pomoct, ale tenhle film my nejzajímavější přišel tím, co bylo zobrazováno, respektive v jaké koláži a jaké k tomu byly použity nástroje (filtrování, prolínání, které je v závěru u uměleckých děl skutečně úchvatné), ale jinak pro mě film nemá moc vypovídací schopnost. Člověk o něm může přemýšlet, ale takhle se dá přemýšlet o čemkoli, protože všechno může jitřit něčí fantazii. ()
Ehm, to jsem takhle jednou přišel domů vypálenej a táta měl puštěný tohle. Tak jsem si uvařil čajíček sedl jsem si na gauč a pozoroval tyhle nádherný obrázky podkreslený decentní hudbou. Později se ke mě začalo dostávat i jejich poselství. Ale čert vem poselství, vizuální forma tohoto snímku je dokonalá a i když bych se na to do kina nikdy neodhodlal, jako klidné večerní završení rušného dne mi to posloužilo parádně. ()
Galerie (69)
Photo © Miramax Films
![Naqoyqatsi - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/160/670/160670729_bdb91a.jpg)
Zajímavosti (3)
- Význam slova "Naqoyqatsi", které pochází z jazyka kmene Hopi, by se dal přeložit jako "nazvájem se pozabíjet". (Rugero)
- V mnoha pasážích filmu byl obraz roztažen z původního poměru stran 4:3 do 16:9, což u některých diváků vyvolalo negativní ohlasy. Podle jednoho z producentů však šlo o umělecký záměr. (L_O_U_S)
Reklama