Režie:
Juliusz MachulskiScénář:
Juliusz MachulskiKamera:
Jerzy ŁukaszewiczHudba:
Henryk KuźniakHrají:
Jan Machulski, Leonard Pietraszak, Witold Pyrkosz, Ewa Szykulska, Krzysztof Kiersznowski, Zdzisław Kuźniar, Józef Para, Henryk Bista, Leon Niemczyk (více)Obsahy(1)
Varšava roku 1934. Z vězení se vrací zpátky do života „renomovaný“ kasař Kvinto, který má nevyřízené účty s bývalým komplicem, nyní majitelem banky, jehož přičiněním se dostal za mříže. Skutečným důvodem Kvintovy pomsty se však stane záhadná smrt jeho přítele muzikanta, který patřil ke komplicovým věřitelům. Společně se třemi dalšími muži se rozhodne vykrást trezory samolibého bankéře, aby jej potrestal za porušení zlodějského „kodexu cti“. Celovečerní debut Julia Machulského připomene americkou kriminální komedii Podraz (George Roy Hill, 1973), s níž jej spojuje retrostylizace a zvláštní styl humoru. V hlavní roli se představí režisérův otec Jan, který postavě kasaře dodal ušlechtilou eleganci. (Febiofest)
(více)Recenze (44)
Polsku kinemtografiu celkovo nemusim, ale reziser Machulski je vynimka- talentovany reziser, ktory natocil vybornu komediu- o vykradani trezorov. Chvilu trva kym sa film rozjede, potom ale uz je to filmarina ako bic. Nuda nehrozi, dialogy vyborne ..... trochu malo akcie, ale tu skor hladam v poliziotteschi filmoch a nie v Polsku, ze jo . 89 % ()
Tenhle film jsem viděl někdy v polovině osmdesátých let a vůbec nebyl špatný. Nedávno jsem si ho stáhnul a ani po letech neztratil nic ze své působivosti. Elegantní kasař Kvinto, výborná hudba a i když film byl nízkorozpočtový, připadal jsem si jako ve třicátých letech. Prostě se povedl a dávám pět, protože jsem se bavil od začátku do konce. ()
U polského Vabanku je zřejmá inspirace režiséra americkým Podrazem. Na to, že se jednalo před 34 lety o prvotinu mladého režiséra, je dílo více než vydařené. Jistě, dnes by se střihalo svižněji, ale jinak film nezestárl a stále dobře pobaví. Doporučuji i Vabank II. Pokračování si udrželo úroveň I. dílu. U nás je nejznámějším filmem režiséra Michulského Sexmise, kterou natočil hned po Vabanku. Doporučuji podívat se i na jeho film Kingsajz a další filmy. ()
V době, kdy se tento film promítal v kinech, jsem v některém polském časopise vyčetl, že jde o styl filmu „Podraz“, nebo „Charleston“. Nechal jsem se nalákat a zabědoval. Pamatuji se, jak jsem se nudil… Nyní po letech jsem se ke snímku vrátil. Předpokládal jsem, že absence závěrečné rvačky jako v „Charlestonovi“, mne tentokrát nechá chladným. No, nechala, ale pocit nudy zůstal. Naprosto tomu chybí švih, je to prostě statické nic o ničem. Je sice pravda, že režisérův otec jako hlavní hrdina tou dává zvláštní punc. Řekl bych punc alá Jean Gabin. Ovšem to je také vše. V podstatě se celý film nic neděje, jen se plánuje, kecá a kecá. Nezajímá mne hodnocené všeobecné, pro mě je to prostě film, který mne nemá čím zaujmout a hodnotím jej dle svého.2015021010232/10436 ()
Machulského režijní debut, který předcházel v Čechách tak populární Sexmisi, je neuvěřitelně vydařeným heist filmem, který v tom všem napětí, drsňáctví a poctivé krimi atmosféře, nepostrádá groteskní chvíle i herecké výkony, které jakoby v některých scénách vypadly z 30. let, kdy se děj odehrává, aniž by to působilo rušivě. Taťka Machulski zase téměř nehne brvou, jen mu sem tam skvěle cuknou koutky. Oceňuji výskyt stereoskopického Kaiserpanorama jakožto rekvizity, která je dodnes k vidění v Muzeu kinematografie v Lodži. ()
Reklama