Reklama

Reklama

Zavěste červené lucerny

  • Česko Vyvěste červené lampiony (více)

Obsahy(1)

Snímek líčí příběh devatenáctileté dívky Sung-Lien, která musí podle své macechy opustit životní perspektivu spojenou se vzděláním a stát se čtvrtou konkubínou bohatého muže. Někdejší plány a obzory mladé ženy se zúží na domácnost manželova domu, jehož chod má svá přesná, striktně vyžadovaná pravidla. Popis rodinných zvyků, poměrů uvnitř neprodyšně uzavřeného mikrosvěta a krutého nerovnoprávného zacházení se ženami tvoří pozadí tragického osudu individuality, která se ocitá v drtící mašinérii samoúčelných společenských pravidel a tradic. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (86)

Idego 

všechny recenze uživatele

Intriky a boj o moc super. Sledovat, jak se postupně odhalují a vyvíjejí charaktery i vzájemný vztahy všech manželek, mě bavilo. Prostředí domu i kostýmy jsou nádherný a ve spojení s kompozicí jednotlivcýh scén to i přes komorní setting dělá uhrančivej vizuál, až je škoda, že to za těch 30 let nikdo neremasteroval a obraz ani v blu-ray verzi není úplně ostrej. Přes to všechno to ale ke konci ztrácí dech a moc silnej zážitek ve mně po tom filmu nezůstal. Přitom tragickej osudu holky, která se místo vysokoškolačky stane hadrem ve světe patriarchátu, kde se ze zoufalosti vzájemně požírá s dalšíma jí podobnýma, má určitě větší potenciál. Zatím průměr, ale možná to ve mě ještě časem dozraje. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Zcela v souladu s výrokem jistého amerického fyzika Stevena Weinberga: „Čím více se zdá vesmír srozumitelným, tím víc se také zdá být bezúčelným" tvrdím, že čím více je kterýkoliv film jasným pro diváka, tím více pozbývá smyslu. A tady to platí dvojnásob. Veškerá délka filmu neslouží k sestrojení a rozuzlené zápletky, ale k ukázání času jako zdroje plynutí, slučujícího čas filmové a životní dvojznačnosti. ____ Číňané mají obecně jistý problém s genderem, na druhou stranu přistupují k ženě jako k tématu velkoryse a spravedlivě z obou stran – jak kritikou údělu konkubín, tak přiznáním, že vztahy mezi ženami jsou zrádné a postrádají ono chlapácké „co jsme si, to jsme si“. Velice zajímavě vyjadřuje tohle pnutí nesoulad asymetrie vztahu mezi postavami a symetrie prostoru, protože při řadě záběrů stojí kamera přesně v ose a obraz lze v půli čistě přeložit (viz galerie). Tomu odpovídá napětí mezi figurativním uměním zaběrování a abstraktním uměním psychologie. V tomhle filmu, jinými slovy, je vše povrchové jakoby nepodstatné, jenže i zevnitř zmítá postavami bol a prázdnota, tudíž to jediné podstatné zůstává přece jen venku, nikoliv však ve fyziognomickém smyslu na člověku, protože figura a tvář je jen maskou, ale v přírodě. Člověk jako takový je zbytečný. ()

Reklama

baribal 

všechny recenze uživatele

Zhang Yimou je výjimečný vypravěč. Celkem banální příběh odehrávající se na minimálním prostoru dokázal ve dvou hodinovém představení rozehrát tak neskutečně, že se tomu ani nedá věřit. Sice doposud znám spíše ty akčnější Zhangovi filmy, ale něco mi říká, že jeho prvotiny, které jsou více dramatické a skoro až psychologické, se mi budou líbit více. a Gong Li je fakt KOST! A to tehdy i dnes! ()

GodComplex 

všechny recenze uživatele

Famozni film. Jednoznacny vrchol dvojice Yimou Zhang/Gong Li. Vsechno je tak nadherne a dokonale nasnimane, kazdy zaber ma uzasnou kompozici, menici se rocni obdobi prostrida vsechny druhy atmosfer a barevnych prostredi. Poutavy pribeh, ktery me nenudil ani minutu, dokonale zobrazeni zajimavych cinskych ritualu a tradic, hypnoticka orientalni hudba, promakane charaktery, komplikovane vztahy plne intrik mezi jednotlivymi konkubinami a v cele toho vseho nadherna a fantasticky hrajici Li Gong. Tenhle film ma navic magicke cosi, ktere to vystreli az na 5*, to cosi se projevi predevsim v extra naslaplem zaveru, ktery obsahuje hned nekolik velmi silnych scen. "She has the face of Buddha and the heart of a scorpion." 9/10 ()

majo25 

všechny recenze uživatele

Nie celkom typický film z orientálnej Ázie, ktorý ale typicky opäť potvrdzuje, že ženy vedia byť krutešie ako muži. Uzavretý svet konkubín, pardón manželiek, ktoré vábia svojho spoločného manžela - každá do svojej postele, sťaby sliepky, ktoré chcú každý deň zniesť (zlaté) vajcia. Uzavretý svet má však svojské pravidlá, po prameňoch ktorých nie je vždy dobré pátrať. Škoda záveru, ktorý mi logicky nesadol - pohľad na mrtvolu predsa nemôže takto pošarapatiť z dušebnou stránkou a uviesť ju do chorého stavu. ()

Galerie (62)

Zajímavosti (1)

  • Krátce po natočení byl film v Číně zakázán. (Terva)

Reklama

Reklama