Režie:
Tomm MooreHudba:
Bruno CoulaisHrají:
Brendan Gleeson, Fionnula Flanagan, Pat Shortt, David Rawle, Jon Kenny, Lisa Hannigan, Lucy O'Connell, Paul Young, Grethe MogensenObsahy(1)
V bájné krajině starých Keltů žije na osamělém majáku otec s dcerou a synem. Život celé rodiny se obrátí vzhůru nohama ve chvíli, kdy se ukáže, že malá dcerka je poslední z tuleních víl. Jedině ona totiž může písní moře zachránit všechny pohádkové bytosti, které proměnila v kámen čarodějnice Macha. Po vysoce ceněné animované pohádce Brendan a tajemství Kellsu (nominace na Oscara) přichází irský režisér Tomm Moore s dalším kouzelným příběhem v celovečerním filmu. Nádherně animovaný svět keltských mýtů a nadějeplné vyprávění o síle rodičovské a sourozenecké lásky vynesly mladému režisérovi nejen srovnání s největšími mistry animovaného filmu, ale také už druhou nominaci na Oscara. (Aerofilms)
(více)Videa (8)
Recenze (369)
Dokonalé. Tomm Moore nielenže spojil základne druhy animácie do jedného filmu, ale držiac sa línie akú vytvoril už vo svojej prvotine Brendanovi a Tajomstve Kellsu zabrdol do Írskej mytológie a folklóru a vytvoril podmanivý príbeh o súrodeneckej láske, čarovnosti s odvážnym psíkom, ktorý vie bežať s vetrom o závod, ale sa aj potápať ako správny psopotapač. Hudba je krásna a nesie sa celým príbehom ako lightmotív. Zatiaľ čo v prvom svojom filme stavial do opozície mýtus a históriu, v Piesni mora stavia do opozície mýtus a súčasnosť. Páčilo sa mi ako to ladne prešlo z normálnej poetiky do tej rozprávkovej. Pripomínalo my to Mononoke, keby ju natočili Íry, alebo Oceán na konci uličky od Gaimana. Moore sa vybral inou cestou ako súčasný animovaný mainstream. A hoci som stále fanúšik Disneyho a Pixaru a všetkých tých príšerných fabrík na sentiment a zaujímavý príbeh, neviem sa ubrániť pocitu, že dušou a myšlienkou( aj keď jednoduchou), ale hlavne dobre zvoleným vizuálom, Pieseň mora všetkých prevyšuje. Rozhodne sa teším na Mooreov ďalší počin a soundtrack je povinnosťou. Hlavne na upršané dni. ()
O tom, že je neradno zatvárať negatívne emócie do zaváraninového pohára. Človek by čakal, že to bude len vizuálne úchvatné, ale je to vybrúsené aj po naratívnej stránke. Celé je to postavené na paralelizmoch. Rozprávkové bytosti majú svoje zrkadlové postavy v realite a mýtický príbeh tak reflektuje ten reálny. Hlavným hrdinom príbehu nie je Saoirse, ale jej brat Ben, ktorý sa musí vyrovnať so životnou stratou, a ktorý musí prekonať svoj žiaľ. Film je zároveň príbehom o tom, ako sa z Bena stáva dedič rozprávačskej tradície a tak sa dá považovať za meta-príbeh, čiže pojednanie o samotnej povahe rozprávanie. Prechod medzi jednotlivými úrovňami reprezentácie je vo filme formálne podporený použitím dvoch výtvarných prístupov. Rovina reality je zobrazená skôr v ostrej grafickej linke a prechod do sveta mýtu je indikovaný technikou maľby vodovými farbičkami. Film je nielen spracovaný 2D klasickou animačnou technikou, ale dáva dokonca košom akejkoľvek perspektíve a obrazy vyzerajú ako z čias, keď tento výdobytok renesancie ešte nikto nepoznal. Celé to pôsobí ako jeden prenatálny sen, nemeral som to, ale sú tam pasáže, kde sa podľa môjho odhadu minimálne 5 minút nepovie ani jedno slovo a je pozoruhodné, že to deti sledujú ako pribité na sedačke. ()
Tajemný svět, v němž se prolínají svět lidí a svět víl (až jsem si vzpomněl na Sen noci svatojánské), v nádherné animaci. Explodující finále je pak plné úchvatných obrazů nespoutané fantazie. Je to ale velmi smutný příběh, byť se zdá, že konec je dobrý...nu, takový andersenovský, za nějž bych nejraději dvě hvězdy strhnul. Přesto jde o film krásný, a tak hodnocení ponechám. „U zlaté makrely, to je něco!" ()
Kouzelné. Ne sice tolik, jako Brendan a tajemství Kellsu, ale pořád dostatečně na to, aby divák odcházel z kina s pohlazenou i rozjitřenou duší a potěšen, že viděl "jiný" animák. ____ Svět keltských pověstí se propojuje se současným trápením jedné neúplné rodiny a nepředkládá jednoznačně, co je dobro a co zlo. A i když je konec nadějný, nepostrádá smutek, protože bytosti z bájí navždy opouštějí tenhle svět, kde pro ně zbývá místo už jenom ve fantazii nebo v úkrytu na začmouzeném kruháku. Svět tak ztratil jedno ze svých magických kouzel, ale s tím se už nedá nic dělat. Film jenom konstatuje fakt, protože kdo dneska doopravdy věří bájím? (Mezi námi, malá naděje zůstává - na Islandu věří ve "skrytý národ" více než polovina obyvatel. A jestli mýtické postavy odešly na Island, vybraly si překrásný kraj pro svůj poslední azyl.) ()
Kdo si rád oddychne od neustále hláškujících moderních animáků, tak zde si přijde na své. Krásně odvyprávěný zajímavý pohádkový příběh zacílený na mýty v běžném životě, skvěle vykreslené postavy, jenž probudí i ty nejniternější emoce a naprosto kouzelná hudba. Jednodušší animace vůbec nevadí a naopak navozuje tu správnou atmosféru, která dělá příběh ještě více atraktivnější a pohádkovější. /80%/ (Kino - Prom.) ()
Galerie (34)
Photo © WestEnd Films
![Píseň moře - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/159/625/159625054_272c35.jpg)
Zajímavosti (16)
- Cù se doslovně ze skotské gaelštiny přeloží jako "pes". Může se také přeložit více specificky jako plemeno bobtail (staroanglický ovčák). (KidWithGun)
- Film vychází z irské pověsti o selkiích. Jsou to bytosti, které žijí ve vodě, ale mohou na sebe vzít lidskou podobu a pobývat na souši. (dinamit_1)
- Práce na filmu začaly v roce 1999 poté, co režisér Tomm Moore se svými kamarády zhlédl filmy The Thief and the Cobbler (1993) od Richarda Williamse a Legendu o Mulan (1998) od Disneyho. (mvesper)
Reklama