Režie:
Jay RoachScénář:
John McNamaraKamera:
Jim DenaultHudba:
Theodore ShapiroHrají:
Bryan Cranston, Diane Lane, Helen Mirren, Adewale Akinnuoye-Agbaje, Louis C.K., David James Elliott, Elle Fanning, John Goodman, Michael Stuhlbarg (více)VOD (1)
Obsahy(2)
V roce 1947 byl Dalton Trumbo (Bryan Cranston) špičkovým hollywoodským scénáristou, dokud se společně s dalšími umělci neocitl ve vězení a na černé listině kvůli svým politickým přesvědčením. Snímek (v režii Jaye Roache) vypráví o tom, jak Daltonovi jeho umění slova a smysl pro humor vynesly dva Oscary, a poukazuje na absurditu a nespravedlnost černé listiny, na níž se ocitli všichni od bulvární sloupkařky Heddy Hopperové (Helen Mirrenová) až po Johna Waynea, Kirka Douglase a Otto Premingera. (HBO Europe)
(více)Videa (7)
Recenze (220)
No konečně, kurva! Další naprosto jasná pětikule z voleje na sebe nechala čekat skoro měsíc a já už v tom utrpení s podivnýma sračkama málem ani nedoufal. A nedoufal jsem ani v momentě naprosto poctivého nákupu v mém oblíbeném éšopu Zátoka pirátů. Zrovna likvidují sklady, tak prý „daunloud, vole, máme akci“! No nekupte to za ty prachy, i když očekáváte unylou politickou kravinu o nahánění komančů v Holém údu padesátých let a ten Plej mačkáte jen ve snaze pomoci si od insomnie. Och, jak jsem se předjímavě mýlil! Ono se to nakonec zvrhlo v jedno z nejlepších životopisných dramat, na kterých kdy mé kritické oko spočinulo. Famózně zahrané, skvěle zrežírované, naprosto záživné, vtipné, strhující, charismatické, se Cíkej Lujím v roli, v jaké už ho asi neuvidíte, a úchvatně zmrdskou Helenkou Mirenovou, ani chvilku nudné, zajímavé, dokonale natočené včetně předělaných slavných filmových scén a famózně zahrané… Aha, tak to už jsem říkal, abych se z těch superlativů neposral, že! Samozřejmě režisér je zkurvený komunista, scénárista zasraný bolševik a všichni ti vynikající herci agenti KGB, ale i tak jsem si skoro přál, aby to neskončilo, a když už se stalo, bylo to jako bych se po dvou hodinách bezuzdných prasáren dokonale vycákal na katalogové kozy exkluzivní MILFky, měl jsem strašnou chuť na třešně, na dvojitého Brežněva s Husákem před vládním Antonovem, obnovit svůj pionýrský slib, nabít Auroru a vystřelit na Zimní palác. Opět by mě samozřejmě ani ve snu nenapadlo snižovat nesporné nekvality některých místních kolegů, ale svůj objektivní názor naštěstí pořád svobodně vyjádřit můžu. A ten zní, že kdo tomu dá méně než čtyři, je …….. ………! Za ty tečky si můžete dosadit kteroukoliv z následujících výstižných charakteristik v genderových variantách dle libosti – Hloupý buzerant, sebestředný pičus nebo zakomplexovaný kokot. Pokud by si některá nevěděla rady s tím kokotem, ať mi napíče nějakou milou zprávu. ()
Je zajímavé, že v tak krátkém časovém údobí dostane mimo bratrů Coenů nápad natočit film na téměř totožné téma i Jay Roach, dokonce se shodují i ve stylizaci do estetiky klasického Hollywoodu. Oba filmy se však zásadně liší v žánru - Ave, Caesar! je tradičně ujetá komedie bratrů Coenů a zároveň pocta dané filmové éře, kdežto Trumbo je klasické biografické drama, byť s častými komediálními prvky. Jedna z temnějších stránek historie USA, tedy mccarthistický hon na čarodějnice a coby leitmotiv legendární nechvalně proslulá černá listina (na které bylo nejdříve 10 a později stovky osob - zejména scenáristů, ale i herců, režisérů atd.), kterou vytvořil Výbor pro neamerickou činnost, má dle mého soudu svůj umělecký vrchol ve snímku Martina Ritta Na černé listině s geniálním Woody Allenem v hlavní roli, ale i přesto je životopisný snímek o Daltonu Trumbovi velmi cenným příspěvkem k reflexi Ameriky a její historie. Formálně film sice nedosahuje absolutního uměleckého patra, chvílemi je to až moc nasládlé a chybí cokoliv nadstandardního (řekněme překvapivá střihová skladba, výraznější hudební složka, změny dynamiky atd.), ale hodně zachraňuje Perníkový táta Bryan Cranston a jeho herecké umění, stejně jako opravdu povedený casting a zapojení autentických dobových záběrů v kombinace s trikovými montážemi dotvářející dobový materiál. ()
Jedno z těch nezáživných dramat s příběhem, který sice je silný, ale mě jako diváka prostě nevydrží 2 hodiny bavit. Přirovnal bych to třeba k filmu o princezně Dianě, ale tenhle snímek naštěstí nebyl tak prázdný. Cranston podává úžasný výkon a dost strhává pozornost na sebe, přestože mu ostatní (hlavně dámy) zdatně sekundují. Ale scénář mi přijde poměrně nudný a jak už převedl třeba Burton s Edem Woodem dá se film o filmařovi natočit mnohem lépe. Za mne bohužel průměr. ()
filmu sice chvíli trvá, než se rozjede, ale jakmile se dostane do tempa už vás nepustí. Poctivě natočená podívaná, která výborně vystihuje paradoxy, jaké v té době zmítaly Hollywood. Řemeslně by se sice filmu dalo pár věcí vytknout, herecky je to však neskutečná paráda, které vévodí brilantní Cranston. ()
Pred časom som v komentári film Exodus, nazval Premingerovým Spartakom. Doteraz som žil v tom, že obom geniálnym režisérom pokazili ich filmy Newman s Douglasom, a teraz zistím, že obe tie sračky písal ten istý patlal a ešte naraz. :D A je sranda, jak som Cranstonovi zožral Heisenbera, so všetkými jeho vraždami a svinstvami aj s navijákom, ale s manieristickým, egoistickým komunistom sa stotožniť nedokážem. Stratil ma hneď na začiatku, keď sa svojimi utopistickými žvástami pokúšal indoktrinovať vlastné dieťa, a jedno ospravedlnenie, zhruba v trištvrťke filmu, to už potom nezachránilo. Ten týpek bol dobrovolne komunistom, v čase Stalina. Sláva mu. Iba tie jeho Prázdniny v Ríme milujem. Životopis je to napísaný brilantne. C. K. sa išiel pretrhnúť a Helen Mirren by konečne zaslúžila oscara za celoživotné dielo. Celkovo podarená vec, len je o hlúpom človeku. ()
Galerie (49)
Zajímavosti (10)
- V televizi se Dalton Trumbo s rodinou dívá na 26. ročník předávání Academy Awards (Oscarů). (hansel97)
- Kniha, která byla ve filmu zmíněna, že za ni Trumbo obdržel Národní knižní cenu za nejoriginálnější knihu, má název „Johnny si vzal pušku“. Napsal ji v roce 1938 a v roce 1971 byl podle ní natočen stejnojmenný film Johnny si vzal pušku, který on sám režíroval a byl spoluautorem scénáře. Tento film inspiroval v roce 1988 skupinu Metallica k napsání písně a k natočení videoklipu s názvem One (1989). (no2)
- John Goodman si zahral tvorcu béčkových filmov už v snímke Matinee (1993). (ČSFD)
Reklama