Režie:
Jay RoachScénář:
John McNamaraKamera:
Jim DenaultHudba:
Theodore ShapiroHrají:
Bryan Cranston, Diane Lane, Helen Mirren, Adewale Akinnuoye-Agbaje, Louis C.K., David James Elliott, Elle Fanning, John Goodman, Michael Stuhlbarg (více)VOD (2)
Obsahy(2)
V roce 1947 byl Dalton Trumbo (Bryan Cranston) špičkovým hollywoodským scénáristou, dokud se společně s dalšími umělci neocitl ve vězení a na černé listině kvůli svým politickým přesvědčením. Snímek (v režii Jaye Roache) vypráví o tom, jak Daltonovi jeho umění slova a smysl pro humor vynesly dva Oscary, a poukazuje na absurditu a nespravedlnost černé listiny, na níž se ocitli všichni od bulvární sloupkařky Heddy Hopperové (Helen Mirrenová) až po Johna Waynea, Kirka Douglase a Otto Premingera. (HBO Europe)
(více)Videa (7)
Recenze (218)
Parádní žívotopisný film, zabývající se osudy obětí jedné z nejhanebnějších afér USA. Honba za údajnými komunisty v 50. letech způsobila neštěstí a tragédie v tisíci amerických rodinách. Jednou z nich byla i rodina snad nejslavnějšího scénáristy Hollywoodu Daltona Trumba. Film se bude líbit zejména filmových fanouškům a znalcům děl jako je např. Spartakus, Prázdniny v Římě, Johnny si vzal pušku, Motýlek a dalších. ()
Príbeh Daltona Trumba je rozhodne hodný sfilmovania, je zaujímavé sledovať ako dokázala (dokáže?) Amerika postihovať niekoho iba preto lebo je sympatizant určitého režimu, aj keď sa nijako radikálne neprejavuje. A ako to dokáže ovplyvniť aj jeho prácu, v ktorej žiaden zo svojich názorov neprezentuje. O to pôsobivejšie, že sa také niečo deje vo filmovom biznise. Bryan Cranston tu predvádza excelentný výkon a rola Trumba mu je ako ušitá na mieru, od prvej sekundy mu je možné uveriť, že pred obrazovkou stojí skutočný Trumbo a nie iba herec. Dokonale vystihol jeho tvrdohlavosť, sebavedomie, ale aj občasné hysterické výstupy. Je to práve Cranston kto celý film tiahne dopredu, pretože samotný scenár je až priveľmi obyčajný, nevzrušivý a chýba mu potrebná dramatickosť. V podstate som mal pocit, že tomu Trumbovi sa ani nič výrazne nestalo. Scenár totiž takou rýchlosťou skáče z udalosti do udalosti a rýchlo sa posúva dlhými časovými obdobiami, že kým si divák uvedomí aký dopad mala jedna udalosť (strata strechy nad hlavou, uväznenie), tak už je po nej a rieši sa úplne iná situácia, často aj o pár mesiacov neskôr. Ako životopisný film tak Trumbo nemá potrebnú dramatickosť, nedokáže celú tú kauzu prenasledovania komunistov v USA a blacklistovanie tých nepohodlných dostatočne vyobraziť, tie dve hodiny sa zdajú zbytočne dlhé a v druhej polovici už smerujúce odnikiaľ nikam. CELKOVO: 3* (6/10) ()
Bryan Cranston vyměnil výrobnu drog za vanu, doutník a desítky listů, aby se svým scénáristickým umem podráždil Hollywood. Opravdu komplexní, životopisný film - jež se neštítí interpretovat i temné chvilky ze života Trumba a jeho pěkné rodinky. Není to na plné hodnocení, ale o Hollywoodu si myslím svoje a hlavně kvůli osobnosti Trumba, s tim hodnocením nebudu váhat. Funguje i dobová atmosféra filmu, interiéry, karoserie aut, užíval jsem si aj to neutichající napětí mezi utlačovanýma a všemocnýma. Jen mi některé časové linky přišli moc osekané (hlavně vězení) a hudba mi přišla úplně nevýrazná. Závěrečný proslov mě úplně dojal a přišlo mi to ideálně zakončené. Hlavně z Bryana jde masivní respekt, dokáže si omotat diváka, jako Kevin Spacey. John Goodman si však pro sebe nechal tu nejlepší scénu s pálkou - "Jediný co chci, tak prachy, koks a děvky!!!!" mno a po všech stránkách je film řemeslně, špičkově odveden. Tenhle žánr nevyhledávám, na druhou stranu bych s tim začít měl. ()
Trumbo patří do skupiny snímků, ve kterých si Hollywood takzvaně nastavuje zrcadlo - vrací se do minulosti a líčí příběhy postav, které z Hollywoodu udělaly slavnou továrnu na sny. Tentokrát připomíná obtížnou situaci levicových umělců na přelomu 40. a 50. let, kteří byli obviněni z komunistického spiknutí, souzeni a zbaveni možnosti veřejně působit. Trumbo patřil k nejslavnějším scénáristům své doby a lze ho považovat za jednu z nejvýznamnějších obětí McCarthyovského honu na čarodějnice. Snímek má dvě velká plus - hereckého chameleona Bryana Cranstona, kterého bude většina diváků nejspíš znát jako Perníkového tátu ze seriálu Breaking Bad. Ve složitých dramatických úlohách se cítí Cranston jako ryba ve vodě a celým filmem prochází jako absolutní suverén. Druhým kladem je scénář, který by, myslím, pochválil i sám velký mistr pera Trumbo. Jsou v něm obsaženy všechny emoce - na náležitých místech umí dojmout, jinde vzbudit napětí a na dalších zase rozesmát. Za zmínku stojí John Goodman v malé, ale nepřehlédnutelné roli šéfa studia zabývajícího se výrobou těch nejbrakovitějších filmů, který se po veřejném zatracení rozhodne vzít Trumba pod svá ochranná křídla (nikoliv zadarmo, pochopitelně). K filmu mám jen dvě připomínky - Hollywood má rád velké příběhy a velké postavy. Trumbo tyhle požadavky splňoval. Byl králem mezi tehdejšími scénáristy, disponoval značným majetkem, a to mu zaručovalo, že ať se děje, co se děje, nikdy nespadne až na dno. Méně známé oběti tehdejší kampaně takové štěstí neměly. Za druhé pro ty, kteří by rádi srovnávali s paralelně probíhajícími represáliemi ve východním bloku: přes nepopiratelně odpudivý charakter perzekuce v Americe nikdy ani vzdáleně nedosáhla takového rozměru jako na Východě, kde stát představoval prakticky jediného zaměstnavatele a kontroloval všechny sféry života. Celkový dojem: 80 %. ()
Byl talentovaný scenárista, vyhrál dva Oskary a oni mu zakázali psát, takže tak musel činit pod jinými jmény. Kvůli politickému přesvědčení, které je – mimochodem – v tomhle filmu upozaděné, až téměř nezřetelné. Doba byla zlá, hony na čarodějnice vždycky vytahují z lidí to nejhorší, ale že by snímek dokázal zaujmout něčím navíc, to zase ne. Je to ilustrace k určité době a určitému postoji. Ze kterého mimo jiné vyplývá, že bez ohledu na politické ideály, ať už levicové nebo pravicové, když jde o peníze, dokáží spolu i ideologičtí soupeři velmi plodně spolupracovat. ___ Ve skutečnosti byly nejsilnějším momentem filmu závěrečné titulky, do kterých je vložený kousek z autentického Trumbova interview. Protože tahle krátká řeč má mnohem větší údernost a dopad než všechno nahrané, co se před tím odehrávalo na obrazovce. Uměl nejenom psát, uměl i mluvit! ()
Galerie (49)
Zajímavosti (10)
- John Goodman si zahral tvorcu béčkových filmov už v snímke Matinee (1993). (ČSFD)
- Ve filmu jsou novináři velmi často vidět s mikrofony, které se začaly používat v 70. letech. Film se však odehrává na konci 40. let. (hansel97)
- Během filmu je zmíněn film Pojistka smrti (1944) a později také dva snímky, ke kterým scénář napsal samotný Dalton Trumbo, těmi jsou The Brave One (1956) a Exodus (1960). (hansel97)
Reklama