Režie:
Jay RoachScénář:
John McNamaraKamera:
Jim DenaultHudba:
Theodore ShapiroHrají:
Bryan Cranston, Diane Lane, Helen Mirren, Adewale Akinnuoye-Agbaje, Louis C.K., David James Elliott, Elle Fanning, John Goodman, Michael Stuhlbarg (více)VOD (2)
Obsahy(2)
V roce 1947 byl Dalton Trumbo (Bryan Cranston) špičkovým hollywoodským scénáristou, dokud se společně s dalšími umělci neocitl ve vězení a na černé listině kvůli svým politickým přesvědčením. Snímek (v režii Jaye Roache) vypráví o tom, jak Daltonovi jeho umění slova a smysl pro humor vynesly dva Oscary, a poukazuje na absurditu a nespravedlnost černé listiny, na níž se ocitli všichni od bulvární sloupkařky Heddy Hopperové (Helen Mirrenová) až po Johna Waynea, Kirka Douglase a Otto Premingera. (HBO Europe)
(více)Videa (7)
Recenze (220)
Týpek, který natočil blázniviny se Stillerem a Meyersem, se vrhnul na seriózní drama ze zákulisí filmového průmyslu a výsledek nedopadl vůbec špatně. Možná by neuškodilo trochu stříhat (politické debaty mě neberou), ale od chvíle, kdy Trumbo pod cizím jménem odevzdá "Prázdniny v Římě", nabere vyprávění ten správný směr. Asi si konečně seženu "Spartaka", Kirk Douglas byl docela sympaťák :). ()
Trumbo patří do skupiny snímků, ve kterých si Hollywood takzvaně nastavuje zrcadlo - vrací se do minulosti a líčí příběhy postav, které z Hollywoodu udělaly slavnou továrnu na sny. Tentokrát připomíná obtížnou situaci levicových umělců na přelomu 40. a 50. let, kteří byli obviněni z komunistického spiknutí, souzeni a zbaveni možnosti veřejně působit. Trumbo patřil k nejslavnějším scénáristům své doby a lze ho považovat za jednu z nejvýznamnějších obětí McCarthyovského honu na čarodějnice. Snímek má dvě velká plus - hereckého chameleona Bryana Cranstona, kterého bude většina diváků nejspíš znát jako Perníkového tátu ze seriálu Breaking Bad. Ve složitých dramatických úlohách se cítí Cranston jako ryba ve vodě a celým filmem prochází jako absolutní suverén. Druhým kladem je scénář, který by, myslím, pochválil i sám velký mistr pera Trumbo. Jsou v něm obsaženy všechny emoce - na náležitých místech umí dojmout, jinde vzbudit napětí a na dalších zase rozesmát. Za zmínku stojí John Goodman v malé, ale nepřehlédnutelné roli šéfa studia zabývajícího se výrobou těch nejbrakovitějších filmů, který se po veřejném zatracení rozhodne vzít Trumba pod svá ochranná křídla (nikoliv zadarmo, pochopitelně). K filmu mám jen dvě připomínky - Hollywood má rád velké příběhy a velké postavy. Trumbo tyhle požadavky splňoval. Byl králem mezi tehdejšími scénáristy, disponoval značným majetkem, a to mu zaručovalo, že ať se děje, co se děje, nikdy nespadne až na dno. Méně známé oběti tehdejší kampaně takové štěstí neměly. Za druhé pro ty, kteří by rádi srovnávali s paralelně probíhajícími represáliemi ve východním bloku: přes nepopiratelně odpudivý charakter perzekuce v Americe nikdy ani vzdáleně nedosáhla takového rozměru jako na Východě, kde stát představoval prakticky jediného zaměstnavatele a kontroloval všechny sféry života. Celkový dojem: 80 %. ()
Vynikající a srdceryvný film o velké nespravedlnosti, ignorantsví a pokrytectví Hollywoodu. Film má své silné stránky ve skvělém vykreslení doby, působivém castingu, kde své místo najdou jedni z nejzajímavějších herců vedlejších rolí dneška. Scénář je neskutečně vybroušený a chtělo by se citovat každý druhý řádek. A nakonec je tu Bryan Cranston, který dokáže vystihnout nejen Trumbovu občasnou maniakálnost, ale taky jeho citlivou stránku. Nad 5* váhám jen kvůli klasické struktuře filmu, která mu nedává až tolik vyniknout. Nicméně na poli životopisných filmů se jedná o špičku. "He's trying to sell his soul but he can't find it." ()
Trochu jsem se bál levičácké agitky, ale o tom to vlastně vůbec nebylo. Šlo především o hon na čarodějnice, který se sice ani náhodou neblížil tomu, co se dělo za železnou oponou, ale přesto neměl v tehdejším demokratickém světě obdoby. To nesmyslné stíhání a postoj mnoha Trumbových kolegů z filmové branže i poté, co doba té největší paranoie skončila, to bylo do nebe volající. Vynikající pak byla kratičká sekvence s Johnem Waynem, která legendárního Duka tak trochu demýtizovala. K dalším výtečným chvílím patřilo předávání Oscarů, výstup Johna Goodmana a řada dalších momentů, které z Trumba dělají nadprůměrný zážitek. Hercům dominuje Cranston ve své zatím životní roli, ale těší i přítomnost dalších známých i méně známých jmen a mě z nich nejvíc pobavil Dean O´Gorman v roli Kirka Douglase. V některých momentech mu byl až neskutečně podobný. Výborné. 85% ()
Druhá polovina mi přišla výrazně zábavnější než první, protože se tam vedle politiky víc řešilo i Trumbovo psaní (a rodinné problémy, které mě až tak nebraly) a jeho z nouze spojení s producenty béčkových filmů i návrat do první ligy s Kirkem Douglasem a Otto Premingerem přinesly několik vtipných momentů. Bryan Cranston očekávatelně výborný, Heddu Hopper v podání Helen Mirren člověk s potěšením nenávidí a překvapil a potěšil Louis C.K. ve výrazné vážné roli. Kolem a kolem solidní životopisné drama. ()
Galerie (49)
Zajímavosti (10)
- V televizi se Dalton Trumbo s rodinou dívá na 26. ročník předávání Academy Awards (Oscarů). (hansel97)
- Kniha, která byla ve filmu zmíněna, že za ni Trumbo obdržel Národní knižní cenu za nejoriginálnější knihu, má název „Johnny si vzal pušku“. Napsal ji v roce 1938 a v roce 1971 byl podle ní natočen stejnojmenný film Johnny si vzal pušku, který on sám režíroval a byl spoluautorem scénáře. Tento film inspiroval v roce 1988 skupinu Metallica k napsání písně a k natočení videoklipu s názvem One (1989). (no2)
- Na předávání Oscarů roku 1954 používá moderátor větu" "And the Oscar goes to..." ("A Oscara získává..."), ta se však používá až od 90. let. Do té doby se říkalo obyčejné: "And the winner is..." ("A vítězem se stává..."). (hansel97)
Reklama