Reklama

Reklama

Já, Mattoni

(seriál)
  • angličtina I, Mattoni (festivalový název)
Trailer
Česko, 2016, 11 h 52 min (Minutáž: 56–84 min)

Režie:

Marek Najbrt

Předloha:

Petr Zikmund (kniha)

Scénář:

Petr Zikmund

Hrají:

David Švehlík, Alois Švehlík, Jáchym Novotný, Ondřej Malý, Vojtěch Dyk, Tatiana Dyková, Taťjana Medvecká, Vladimír Javorský, Jana Plodková, Aňa Geislerová (více)
(další profese)

Epizody(12)

Obsahy(1)

Polovina devatenáctého století je obdobím revolucí. V rakouském císařství bylo zrušeno poddanství, Darwin dokončil knihu O původu druhů a v Plzni vynalezli plzeňské pivo. Česko se pomalu vyvíjí v průmyslově nejvyspělejší část monarchie. A vedle cukrovarnictví či železáren se v jeho západním křídle, v Karlovarském kraji, začíná rozvíjet další, méně nápadné podnikání. Jeho strůjcem se stává Heinrich Mattoni, zdatný byznysmen, který je ochotný dosahovat svých cílů i za cenu fatálních selhání v osobním životě.

Výpravný seriál Já, Mattoni zasahuje dlouhý časový úsek, od první poloviny 19. století až do roku 1910, a odehrává se na kolonádách i v nevěstincích Karlových Varů, v Schönbrunnu – vídeňské rezidenci rakouských císařů, v ulicích tehdejší Prahy i New Yorku. Na pozadí podnikatelských úspěchů a soukromých pochybení Heinricha Mattoniho sledujeme proměnu tehdejší společnosti a jejích možností. Motorem seriálu je celoživotní boj dvou silných individualit, Mattoniho a jeho ženy Míny. Boj vrcholící tím, že starý Matttoni, nemocný a v horečkách, ztrácí vládu nad svým impériem ve prospěch své energické, mocichtivé ženy. Stařec, obklopený vyčkávající rodinou, bojuje. A nachází překvapivou zbraň – pravdu o svém životě, která je pro jeho nejbližší, ale i pro celou tehdejší společnost, hříšně nepřijatelná. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (131)

Skuby47 

všechny recenze uživatele

Životní osudy tohoto muže mě příliš nezajímají, vlastně ho ani neznám. Ze zvědavosti jsem dala tomuto seriálu šanci, protože ho částečně natáčeli i v našem městě a zahradách. Zatím nevybočil z průměru a to ani herecky, ani příběhem. Historickou věrohodnost nemohu posoudit. Tvůrci se zřejmě inspirovali úspěšným britským seriálem Pan Selfridge. Kladně lze hodnotit výpravu a dobové kostýmy, slabší jsou herecké výkony. Ve Sňatcích z rozumu herci osudy svých postav prožívali, v tomto seriálu je jenom hrají a to je rozdíl. Přece je to ale o něco lepší než různé Ordinace ,Ulice a Přístavy. ()

anatheman 

všechny recenze uživatele

Nemůžu si pomoci, ale mně se seriál svým způsobem líbil a bavil mě. A to i přesto, že dávám pouhé 3*. Spíše si myslím, že je seriál obětí obrovského "hejtu". Jeho jediným záporem, který ale bohužel ovlivňuje ostatní jeho vlastnosti, je to, že je nedotažený. Především v oblasti scénáře a výpravy. To má i dopad na nevyváženost dílů - jak mezi nimi vzájemně, tak v průběhu sledování každého jednotlivého. Což mnohdy zamrzí, protože seriál má dobré nápady a snaží se věnovat adekvátním tématům. Například poslední díl s vlakem byl sice na jednu stranu dojemný a melancholický, ale naprosto nedotažený v oblasti objasnění chování postav. A navíc závěr tohoto dílu byl násilně přerušen a ještě násilněji, takřka paraziticky, doplněn Mattoniho pohřbem. Zkrátka obtížná volba plynulosti. Co se týče výpravy mi ani nějak nevadily zvolené lokace (např. loubené náměstí Žatce reprezentující karlsbadské náměstí a kroměřížská Květná zahrada zkombinovaná se Schönbrunnem), byť něco se opovážím nazvat extrémem (Karštejnský donjon v Karlových Varech? LOL!). Problémem bylo, že se některé lokace až příliš často neadekvátně opakovaly a mnohdy se mi zdálo, že byly relativně prázdné. Ani mi nevadilo, že se seriál zaměřil spíše na Mattoniho osobní a rodinný život, zatímco jeho podnikatelské počínání bylo odsunuto až za okraj Sudet. Vtipné je, že kritici remcající nad tímto způsobem uvádějí při komparaci díla, která jsou touto náplní takřka identická. Příklad absolutní nedotaženosti je působení oné čarodějky (k tomu mluvící občas německy, což je vzhledem ke skutečnosti, že všichni bez rozdílu národnosti jinak mluví česky, totální nonsens), která mi svou kýčovitostí připomněla WTF duchy z První republiky. Každopádně ať se děje, co se děje, seriál svoje kvality nepochybně má. Jak jsem již poznamenal, mě osobně nenudil. Dá se i ocenit kvalitní herecké složení (a ano, oba Švehlíci vedou). Líbila se mi i práce s retrospektivou a komentáře staršího Mattoniho. S hudbou to bylo obtížnější, ale dala se přežít. Každopádně jsem rád, že se i Češi snaží natáčet historické seriály, byť nedotažené. Když si vybavím kanálová "veledíla", která mohou v naší zemi spatřit světlo světa, je Já, Mattoni do jisté míry klenotem. ()

Reklama

Gwaihir 

všechny recenze uživatele

Historické výpravné seriály byly v minulosti velkou doménou československé a krátce i české televizní tvorby, a proto není možné se nepodivit nad tím, kam se všechno to umění podělo. Samozřejmě, značná část problému vězí ve scénářích, jejichž současní tvůrci jakoby snad neuměli patřičně vyprávět velké příběhy ani dostatečně vykreslit život v dobách, v nichž se odehrály. Odlesk dřívější slávy tak zůstává již převážně v rovině technické a herecké, kde svou jedinou výtku směřuji ke stárnutí dvou hlavních postav, které se opravdu nevydařilo a které mělo být provedeno prostě jen maskováním mladších herců, jako to bylo provedeno u většiny postav ostatních. Závěrem bych dodal jen to, že pan Mattoni se kvůli tomu, co se stalo s jeho lázněmi a jak s jeho odkazem bylo naloženo firmou nesoucí jeho jméno, musí v hrobě obracet, 50 % ()

Amalberga odpad!

všechny recenze uživatele

Viděla jsem jednu epizodu a bohatě stačilo. Je mi jasné, proč ČT točí historické seriály, kde vystupují buď fiktivní postavy nebo již dávno mrtvé postavy. Jinak by ji neustále někdo žaloval za prznění všeho. P. S. Úplně mě dodělalo moře a západy slunce nad mořem z greenscreenu. Umělost a příšerné filtry mě neúprosně bily do očí. A to nemluvím o ztvárnění "Ameriky" pomocí kulis přístavu, polorozbořené tržnice ověšené jak o pouti a několika dobře mířených záběrů do Mattoniho pobočky a skladu. Režisér se zřejmě inspiroval knížetem Potěmkinem. ()

coffeecat 

všechny recenze uživatele

Pompézní výprava a kostýmy v kombinaci s rádoby autenticitou ("člověče") z toho ve finále dělají takovej paskvil, že to hvězdné české obsazení prostě nemůže zachránit, obzvlášť když dostali do ruky tak toporný scénář. Je snazší se vžít do role smaženého kuřete než Heinricha zn. podnikatel a magnet na ženský. Produkční pozlátko mě stále nutí pochybovat o tom, zda jde opravdu o takovou stupiditu, ale po 9. díle už opravdu nacházím kvalitu snad jen v těch kostýmech. A zmíněné pozlátko je ještě ke všemu spíše vykrádačka všemožných věcí před Já, Mattoni. Když leze Švehlík za Áňou do okna (onen 9. díl), tak nějaký "Čecháček" hraje na piano na chlup stejnou repetitivní melodii jakou kdysi vymyslel Dario Marianelli pro film Pokání. Není. To. Vůbec. Fajn. ()

Galerie (260)

Zajímavosti (11)

  • Nejmladšího Mattoniho měl původně hrát Jan Komínek, krátce po začátku natáčení byl ale přeobsazen kvůli tomu, že dříve hrál v reklamě na Kofolu, tedy konkurenční nápoj. Nahradil ho Jáchym Novotný. (Vojtasesn)
  • Dopis, který Heinrichu Mattonimu (David Švehlík) zasla do Ameriky jeho žena Mína (Tatiana Vilhelmová) je datován 12. dubna 1885, ale dopis, který mu po návratu do Evropy napsala Wiki Slawitschek (Dana Marková), má datum o téměř deset let starší, 27. dubna 1875. (Martin_L)

Související novinky

Zemřel herec Norbert Lichý

Zemřel herec Norbert Lichý

18.01.2024

Ve věku pouhých 59 let dnes zemřel velký sympaťák, rodák z Ostravy, filmový a divadelní herec Norbert Lichý. Zprávu potvrdila jeho rodina i Divadlo Petra Bezruče, s nímž je herec celý život úzce… (více)

Reklama

Reklama