Režie:
Oliver HirschbiegelKamera:
Rainer KlausmannHudba:
Alexander BubenheimHrají:
Moritz Bleibtreu, Christian Berkel, Oliver Stokowski, Wotan Wilke Möhring, Justus von Dohnányi, Nicki von Tempelhoff, Antoine Monot Jr., Edgar Selge (více)Obsahy(1)
Film založený na skutečných událostech při nechvalně známém "Stanfordském vězeňském experimentu", který proběhl v roce 1971. Uměle vybudované vězení se nachází v prostorách výzkumné laboratoře - kompletně s celami, mřížemi a s neustále přítomnými kamerami. Na dva týdny je najato za slib vysoké odměny dvacet mužů ke hře na vězně a dozorce. "Vězni" jsou uzavřeni a musí se podvolit zdánlivě mírným pravidlům. "Dozorcům" je nařízeno jednoduše udržet pořádek bez použití fyzického násilí. Každý má možnost skončit v kteroukoli chvíli, čímž ale pozbyde nároku na odměnu. Na začátku nálada mezi oběma skupinami je poměrně dobrá. Ale už brzy nastanou hádky a dozorci používají stále drastičtější metody k udržení pořádku... (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (310)
Aneb jak se dá využít "lámavosti" lidské psychiky a vynalézavosti pana Zimbarda k natočení epicky brutálního (a to ve všech slova smyslech) filmu. Chvílema jsem ani nemohla dýchat. Bohužel mi to po logické stránce přišlo chvílema nedotažené, což z celkového dojmu ukouslo jednu hvězdičku, ale film je až neskutečně strhující. Pretty good. A Moritz má i po záchvatu úzkosti pořád nejkrásnější úsměv. :) ()
V Doxu centru umění v Praze byla o tomto známém experimentu uspořádána pěkná výstava . Málokdo ví, že účastníci pokusu byli po mnoha letech vysledováni . Pokusu se vzepřel jeden účastník a zjistilo se , že celý život strávil jako kriminálník ve vězení a při experimentu se vzepřel jen proto, že měl otce, který ho týral a měl vzdor vůči všemu. Jiný účastník, který krutě týral, se dal na řádný život a přispíval na charitu. ()
Uf, když o Zimbardovi mluví člověk teoreticky, pořád je to jakási historka podobná dějepisným faktům o válkách. Hirschbiegel spolu s výbornými Moritzem Bleibtreu, Christianem Berkelem a dalšími tyhle hrůzy lidské povahy zhmotňuje, odhaluje lidské slabosti a fatální chyby, agresivitu a nenávist. Nic neobvyklého, ale vše zkoncentrované a vzájemně se podporující v jednom čtrnáctidenním experimentu, v jednom snímku, jehož atmosféra se po celou dobu odporně hluboce zarývá hluboko do nás. ()
Sice to v reálu nebyl takový masakr, ale nakonec mi to vlastně vůbec nevadilo. Zvlášť když jsme tenhle fakt při projekci neznal. Film byl nejenom špičkově natočený (ten německý původ vážně překvapí), ale především to byla brutální sonda do hlubin lidské psychiky, kde se ukrývají nepředstavitelné věci. V každém z nás. 95% ()
Zajímavé téma v nepříliš zdařilém zpracování. Nemůžu si pomoct, potenciál tohoto filmu byl ve všech ohledech větší: mohlo to být drsnější, atmosféra mohla být lepší, psychologie více do hloubky, akce vymakanější a hlavně ti herci... Těžko se vžívám do příběhu, když postavy jsou jedna vedle druhé všední až nesympatické a je mi volné, co s nimi bude (případně jim přeju ošklivou smrt, ať už proboha neopruzují). Nápad a myšlenku tohoto filmu nicméně velmi oceňuji, jde každopádně o to lepší z německé produkce. 60% ()
Galerie (53)
Zajímavosti (10)
- P. Zimbardo sa vo svojej knihe „The Lucifer Effect“ (2007) vyslovil značne kriticky voči filmovému spracovaniu svojho Stanfordského experimentu. Tvrdí: „Film je inšpirovaný experimentom, čo podľa scenáristov dáva tejto "fantázii" punc legitimity a skutočnej udalosti. Zámerne však v záujme senzáciechtivosti namiesto skutočného priebehu nášho experimentu zobrazuje výmysly. Nakoniec ide o vulgárne zobrazenie sexizmu a bezdôvodnej sexuality, a násilia bez vyváženej hodnoty.“ (agency)
- V skutočnom Stanfordskom experimente z roku 2001 nepretiekla podľa Zimbarda, ktorý výskum realizoval, ani kvapka krvi a násilie bolo obmedzené na vyzlečenie zo šiat či postriekanie väzňa hasičským prístrojom. K bitkám, znásilneniu či dokonca smrti nikdy nedošlo. (Arsenal83)
- Oliver Stokowski (Schütte) trpí klaustrofobií. Když jsou na počátku filmu všichni vězni nahnáni do výtahu, v jeho tváři jsou patrné stopy opravdové nevolnosti. (Morien)
Reklama