Reklama

Reklama

Manželé a manželky

  • USA Husbands and Wives (více)
Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Jeden z nejlepších světových režisérů Woody Allen ve svých filmech již léta mapuje mezilidské vztahy. Pro svoji zatím poslední sondu si vybral dvě manželské dvojice. Jedna z nich na počátku filmu oznamuje svůj rozchod a nechtěně tak zapůsobí jako rozbuška v manželství druhém. Shodou ironických náhod byl film uveden do premiéry ve chvíli, kdy vyšel najevo vztah, který je i v tomto filmu - mezi starším mužem a mladičkou dívkou. V obou případech byl tím mužem Woody Allen. Zatímco ve filmu se v postavě profesora literatury zamiluje do provokativní studentky, v soukromém životě navázal vztah přímo ve své rodině - se svojí nevlastní dcerou. Jak ve filmu, tak ve skutečnosti propukla bouře. Tisk všemožně přetřásal etickou stránku věci, Mia Farrowová, která byla (ve filmu i ve skutečnosti) tou podvedenou, vytáhla na stránkách tisku ke křížové výpravě proti zvrhlému manželovi. Woody Allen tak nechtěně dokázal, že jeho filmy skutečně odrážejí vztahy mezi lidmi, se všemi důsledky z toho vyplývajícími. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (126)

Matty 

všechny recenze uživatele

„Využíváš sex k vyjádření všech emocí kromě lásky.“ Woody mohl (jako u většiny svých filmů) sebevíc zdůrazňovat, že nejde o reflexi jeho životních peripetií, distributor stejně využil všeobecného rozruchu okolo režisérova rozvodu s Miou Farrow, lehce naznačil obsažení dané situace ve filmu a na americké poměry velmi artové drama nasadil premiérově do neuvěřitelných 865 kin (u Allenových filmů to běžně bývá okolo 10). Slušné zisky dosvědčují spíše vnímání filmu coby doplňku k bulvárním zprávám než náhle probuzený zájem masového publika. Ať už kopíroval film realitu či vice versa, autenticitu Manželům a manželkám upřít nelze. Syrovost je z velké části dána roztěkanou formou, protlačující do popředí paradoxně obsah. Moc se mi líbilo napsání a zahrání postav stylem, kdy jsem dopředu dokázal odhadnout jejich pravděpodobné rozhodnutí. Tuhle jistotu (a s ní související hodnověrnost) u novějších allenovek postrádám. Scénář v souladu s vnější nehezkostí nešetří ostřejším výrazivem, ale vulgarity nikdy nejsou používány samoúčelně. Allen si tedy i v případě tématu, k němuž by teoreticky mohl pociťovat (nej)osobnější vztah, zachovává zdravý intelektuální odstup a společně s námi sleduje hrdiny jako aktéry nějaké zvláštní reality show, kteří mají na rozdíl od jiných manželských dvojic možnost povykládat o svých vnitřních pocitech do kamery. Za pár let, až manželské hádky a rozvody zažiji na vlastní kůži (ne, že bych po tom bažil), nejspíš s hořkostí další hvězdičku přidám. 85% Zajímavé komentáře: kleopatra, novoten, rawen ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Woody Allen je bystrý pozorovatel lidských vztahů a rozpitvávat partnerské svazky je jeden z jeho nejoblíbenějších filmových motivů. Manželé a manželky se dají považovat za jakousi učebnici manželského, resp. partnerského, života, za jakousi filmovou obdobu populárních knih našeho dr. Plzáka. Najdeme tam všechny základní typy manželských problémů, krizí a jejich možných východisek. Tenhle snímek patří ke komerčně nejúspěšnějším pracím Woodyho Allena, protože v téže době se rozpadl jeho dlouholetý svazek s herečkou Miou Farrow a rozpadl se mimochodem opravdu divoce za škodolibé asistence bulvárních médií. Divácká obec i kritici měli tendenci nahlížet na tenhle film jako na rodinou realitu Woodyho Allena. Film je tradičně pečlivě obsazený a skvěle odehraný, ale oproti ranným Allenovým pracím mi přijde méně zábavný. Je to opravdu spíš výborně natočená příručka než film, který by mě emočně dostal tak jako třeba Hana a její sestry. Mia Farrow tady má zajímavou roli na první pohled křehké submisivní ženy, která ale dokáže nenápadně manipulovat se svým okolím a ve skutečnosti vychází jako nejméně sympatická postava z té šestice nešťastníků, na jejichž počínání shlíží Allen zhůry. Celkový dojem: 65 %. ()

Reklama

Mr.Apache 

všechny recenze uživatele

Woody Allen tentokrát intenzivně zkoumá instituci manželství a problémy s tím související. Bohužel se v tom nenápaditě motá pořád dokola. Opakuje to, co jsme u něj viděli tolikrát předtím už od dob Annie Hall, ale tentokrát bez jakékoliv jiskry nebo oživení a (až na pár téměř nepostřehnutelných výjimek) dokonce bez vtipu. Jeho obvyklé charisma a přesvědčivost jsou skoro na nule. "To je všechno? Můžu už jít?" ptá se Woody na závěr (nejspíš svého psychoterapeuta). Jako by v té chvíli mluvil z duše znuděnému divákovi: To je všechno, Woody? Všechno cos nám chtěl tentokrát říct? Hmm... Tak jo. ()

mat.ilda 

všechny recenze uživatele

Tentokrát nic, co by mě bavilo, napínalo, šokovalo... jen vlažný vývar z manželských rošád, který možná sváděl k zamyšlení, jenže mně se ten večer zrovna zamýšlet nechtělo. Navíc mám zkušenost, že Woodyho filmy jsou pro mě, až na pár výjimek, atraktivní přibližně od roku 1998, taktéž až na pár výjimek, kdy začal ubírat na intelektuálních rozpravách a přidávat na životaschopnosti svých hrdinů. ()

PogoJoe 

všechny recenze uživatele

3,5. Patřím k těm, které spíše oslovují více komediálně laděné Allenovy snímky, a možná i proto mě tento nezaujal tak jako jiné jeho filmy. Zezačátku mě to příliš nebavilo, pak se to ale naštěstí zlepšilo. Přesto... Tento hlubší rozbor dvou dlouholetých manželských svazků mě možná tolik neoslovil, protože se mě toto téma zatím netýká. Další postřeh: Mie Farowové krátký účes vůbec nesluší a v tomto filmu se mi vůbec nelíbila (to její neustálé kňourání, změny nálad a (ne)rozhodnost) mě dost rušily. Naopak se mi líbil výkon Juliette Lewis. Woody Allen natočil lepší filmy, ale i tento snímek má , zejména ve své střední pasáži, své kouzlo. ()

Galerie (27)

Zajímavosti (10)

  • Celosvětová premiéra filmu proběhla 19. srpna 1992 v New York City. (ČSFD)
  • Do role Rain byla obsazená Emily Lloyd, natočila se s ní i první scéna a až pak se Woody Allen rozhodl, že se pro film nehodí a nahradil ji Juliette Lewis. (don corleone)
  • Mia Farrow měla původně hrát postavu Sally, kterou psal Woody Allen přímo jí na tělo (i proto měl takové problémy ji obsadit), ta si však vybrala nakonec druhou hlavní ženskou roli. Bylo to z toho důvodu, že nemusela na natáčení trávit tolik času. Woody Allen a Mia Farrow se před natáčením rozcházeli. (don corleone)

Související novinky

Aero oslaví osmdesátiny W. Allena festivalem

Aero oslaví osmdesátiny W. Allena festivalem

27.11.2015

Přímo v den osmdesátých narozenin Woodyho Allena – v úterý 1. prosince – odstartuje pražské kino Aero přehlídku filmů Všechno, co jste kdy chtěli vidět od Woodyho Allena. Od 20.30 uvede Allenův… (více)

Reklama

Reklama