Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Jeden z Kosakovského mentorů mu kdysi řekl: „Jsou dva druhy inteligentních lidí. Jedni říkají, co už vědí, zatímco druzí mluví a přitom přemýšlejí a snaží se tak přijít na něco, co dosud nevěděli, co se jim samo vnukne.“ Viktor Kosakovskij si tuto pronikavou myšlenku vzal k srdci a stal se filmovým tvůrcem náležejícím k oné druhé kategorii. Svůj dokumentární debut věnoval autorovi těchto slov, ruskému filozofovi a náboženskému mysliteli Alexeji Fedoroviči Losevovi (1893-1988), který krátce po dokončení filmu zemřel. Černobílý snímek se skládá ze dvou klíčových záběrů, které symbolizují ticho a noc na obou koncích životního řetězce. Na začátku filmu vychází slunce a zalévá hřbitov denním světlem. Na konci je pak rakev, kterou postupně zasypává hlína a noří se do velké temnoty. Jak pravil sám Losev: „Boží záměr, který je nad naše chápání – to je důvod, proč umíráme.“ (Doc Alliance Films)

(více)

Recenze (2)

Radko 

všechny recenze uživatele

Čiernobiely dokument predstavuje a zároveň obrazovo ilustruje filozofické tézy Loseva, vychádzajúce z jeho spomienok a úvah o prežitom. 94 ročný starček hovorí o vlastných myšlienkových základoch. Počas vlády boľševikov bolo tvorivé nadviazanie na idey skupiny ruských filozofov, spochybňujúcich marxizmus z liberálnych i náboženských pozícií v mene slobody človeka, ako i vlastné úvahy o úlohe osudu v živote, znemožnené. Zmienka o týchto veciach sa v jeho dielach nesmela objaviť. Zasielanie diel ruských emigrantov bolo zase rizikom, trestaným rokmi temnice. Preto tieto balíky zo strachu odmietal. Popri informačne cennom poučení o odnoži ruskej filozofie (preslávila sa zborníkom Vechi z roku 1909; túto knihu Lenin nenávidel, naopak Solženicyn ju považoval za prorocké dielo), sa film vyznačuje poeticky skvele spracovanou záverečnou etapou života filozofa. Rozlúčkou s nebohým hrdinom charakterizuje silné náboženské cítenie. Hlboké prekrižovania a bozkávanie mŕtveho v truhle príbuznými na pery, na ruky a prikladanie čela k čelu názorne potvrdzujú silne prežívanú tradíciu pravoslávia, zameraného na výrazné náboženské gestá. Smrť filozofa v čase vzniku filmu zase potvrdila Losevove úvahy o vede, ktorá vie veľa, no presnú dobu smrti človeka stanoviť nedokáže. ()

Marze 

všechny recenze uživatele

Ruský filosof a náboženský myslitel v tomto dokumentu žejmě nejradši mluví o Bohu. Dozvíte se takové banality, jakoo "Bůh je svobodný, protože vše vytvořil a může dělat co chce". Trefnější mě třeba přijde fisosof Spinosa, na kterého jsem chodil na kurs na univerzitě, který říká, že lidé touží po tom, čeho je málo. Peníze apod. Proč ale netouží po Bohu, který je nekonečný a je ho pro všechny dost? Mezi řečmi jsou dost dlouhé nezávivné pasáže. Ale síla dokumentu je myslím v tom, že je tak starý. K viění na dafilms.cz ()

Reklama

Reklama