Tvůrci:
Paolo SorrentinoRežie:
Paolo SorrentinoKamera:
Luca BigazziHudba:
Lele MarchitelliHrají:
Jude Law, Diane Keaton, Silvio Orlando, Javier Cámara, Scott Shepherd, Cécile de France, Ludivine Sagnier, Toni Bertorelli, James Cromwell, Ignazio Oliva (více)VOD (1)
Epizody(10)
Obsahy(2)
Nový seriál od režiséra oscarového snímku Velká nádhera vypráví kontroverzní příběh o začátku pontifikátu hlavy katolické církve Pia XIII., vlastním jménem Lennyho Belarda. První americký papež je složitá a rozporuplná postava, která je ve svém počínání tak konzervativní, že to hraničí až s obskurností. Přesto má ale hluboký soucit s chudými a potřebnými. Je to velice vlivný muž, který si zatvrzele drží odstup od vatikánských pochlebovačů, aniž si připouští možné důsledky svého postoje. V desetidílné sérii se představí držitel dvou nominací na Oscara Jude Law v hlavní roli Pia XIII. a oscarová Diane Keaton jako řádová sestra Mary, jeptiška ze Spojených států žijící ve Vatikánu. (HBO Europe)
(více)Videa (5)
Recenze (288)
Místy to sice působí jako „jedeme dle zajetého syžetu quality TV za každou cenu“, ale to rozhodně neznamená, že by to bylo na škodu. Ambivalentní postava mladého papeže jakožto echt tmářského katolíka nevěřícího v nic než sebe sama a který své vlastní tápání/hledání skrývá pod rouškou echt tmářského katolictví a mocného nekompromisního starozákonního Boha, jehož lásky jsme nehodni. Pokud si rochníte v machiavelistickém kutí piklů plném dialogových výměn, kdy každá věta je dvojznačná a kdy se pod zdánlivě přátelskými větami o ničem odehrává nevyřčená hmatatelná tenze, ve které má stejnou váhu věta jako mlčení, tak je Mladý papež zcela jistě pro vás. V této poloze totiž exceluje. Problematické jsou zatím občasné WTF pasáže à la CGI klokan, které jsou… Prostě WTF. Také některé postavy příliš šustí papírem, ale výkony to bez výjimky zachraňují. Svébytný Sorrentiniho styl rozpoznáte okamžitě. Občasné náhledy do běžné rutiny života „za klášterními zdmi“ sympaticky civilní, symbolikou (většinou) ne prvoplánové, zdánlivě apolitický papež s jasnou agendou versus politikaření kardinálů skvostně satirické, vypointované přemítání o jsoucnu i Bohu nelaciné, suchý humor trefný, fotbalová Neapol přítomna, podvratné v papežovi jakožto přesném opaku toho současného progresivního, skvělé výkony (korunované duem Jude Law a Silvio Orlando), audiovizuálně vypiplané a dle očekávání nulové, co se dějovosti týká. Tohle je o postavách, nikoli příběhu a zvratech; takový "thriller vnitřní víry". Nedá se však mluvit o vyváženosti zážitku; jsou tu vpravdě božské pasáže stejně jako ty dosti hluché, na kterých je nejlépe poznat, že deset epizod není zcela opodstatněných. To jsou (ne)kvality Mladého papeže v kostce. ()
Zpočátku, především po druhém dílu, jsem čekal něco ostřejšího se silnějším příběhem. Má to ale vrstvy, které je třeba ocenit a velmi pěkný hudební doprovod. Jako celek se mi to líbilo, možná ne úplně na čtyři z pěti kvůli těm metameta řečem, ale rozhodně mě to nezklamalo tak, jak jsem před začátkem sledování čekal. ()
Perché non pensiamo a un Pontefice che sia agli antipodi di Papa Francesco? 1) Více než osmihodinový film lze interpretovat různě. Je to útok na katolickou církev, na křesťanství či vůbec na náboženství anebo jsme svědky horoucího vyznání o hledání víry? Je to všechno dohromady. A možná něco úplně jiného. Tato nejednoznačnost vyznění a možná rozmanitá interpretace je vlastně zdrojem víry. I víra je nejednoznačná a podléhá nejrůznějším protichůdným interpretacím. Film je takový, jaká je víra. Oslovil mě, věru, silně._____ 2) Mladý papež je ďábel, antikrist. Oslepuje nás svou krásou, šarmem, vtipem a sklonem k moci. Opuštěn svými rodiči (omen) chová se nevyzpytatelně a zpochybňuje dobro tím, že je nemilosrdně prosazuje. Rovněž úvodní scéna s titulky je podivná. Hvězda na pozadí se pohybuje spolu s papežem, aby posléze zapálila oheň, v němž hoří budovy na obrazech. Tato hrůzostrašná scénka jakoby předjímala budoucí stále horší a horší osudy._____ 3) Mladý papež je světec. Jak tomu u světců během pozemského života bývá, nikdo mu nerozumí a je považován za podivína. Je neviditelný a skromný v osobních požitcích. Je očividnou součástí Božího plánu. Občas koná i zázraky._____ 4) Předobrazem mu je současný papež František. K tomu režisér: ...Proč nepomyslíme na pontifika, který by byl protikladem papeže Františka?...Na muže závislého na tradici a starobylých rituálech katolické církve ...na papeže, který nutí náboženskou obec k absolutní oběti, k fideismu tmářského ražení..._____ 5) Papež není dobrý ani zlý. Tyto pojmy jsou pojmy naše a my si sami určíme, kam jeho činy zařadíme, chceme-li tak učinit. Papež je osamělý. Nese svůj osud podobně jako Kristus, který se rovněž na kříži ptal po smyslu celé věci ve své otázce Bože můj, proč jsi mě opustil. A podobně jako Kristus nachází vykoupení ve své oběti._____ 6) K výběru 43letého Jude Lawa říká režisér: Tra il personaggio del Papa giovane e Jude Law c’erano molti punti di contatto. L’età, l’aspetto fisico, il fascino e la capacità di impersonare quella doppiezza che volevo dare al personaggio. Osobnosti mladého papeže a Jude Lawa se v mnoha bodech scházejí: ve věku, vzhledu, šarmu, a schopnosti ztělesnit dvojakost, kterou jsem chtěl dát postavě._____ 7) Závěr první řady je strhující. Trochu očekávám, že vznikající druhá řada tuto pointu popře nebo posune, to však nic nezmění na působivosti monumentálního završení první řady._____ 8) Za zmínku stojí skvělá harmonie duchovní i "akční" roviny filmu, výborná hudba, vysoká estetická úroveň výpravy, kamery i parádní herecké výkony. Zaujal mě 59letý Silvio Orlando (státní sekretář kardinál Voiello) a samozřejmě 46letý Paolo Sorrentino - režisér, spoluscénárista, jinak i úspěšný spisovatel._____ 9) Celý film byl natočen v "Hollywoodu nad Tiberou", filmových studiích Cinnecittà v Římě._____ 10) Abych jenom nechválil: film na mě místy působil trochu nudně, děj byl místy natolik mizivý, že se úplně ztrácel a zůstaly jen špatně uchopitelné rozhovory. Možná by neškodilo snímek trochu sestřihnout. Všechno jsou to ale jen drobné výhrady ve srovnání s celkovým dojmem, který si z filmu odnáším._____ 11) 9.2.2020. Opakované zhlédnutí zvýraznilo mé výhrady a přimělo mě, abych jednu hvězdičku odebral. () (méně) (více)
Mladý papež toho nabízí spoustu. Pro mě to bylo především zamyšlení nad tím jaká církev byla, je a měla by být a zároveň úvahu o společnosti jako o celku i konkrétních jednotlivcích. Sorrentino se nebojí hlubokých myšlenek, které v jeho podání nejenže nenudí a nezní kýčovitě, ale v mnoha případech dokáží být inspirativní. Zároveň trefně, vkusně a s humorem vytahuje oponu skrývající vatikánské pikle a vždy v pravý čas přidává špetku křesťanského mysticismu. K tomu všemu si pomáhá podmanivými a místy až ikonickými obrazy či dialogy i monology, které jakoby pocházely z jiného světa. Vše pak zastřešují skvělí herci ztvárňující výtečně napsané postavy. Možná nebudu daleko od pravdy když napíšu, že na produkci se podílel sám Bůh. 100% ()
Nástup do seroše má tedy Jude jak drsňácká rocková hvězda. Nicméně jeho status náčelníka katolíků je snadno zaměnitelný s jakýmkoli jiným zaměstnáním. Jenže manýry nového vedoucího skladu, nebo šéfíka logistiky by nešokovaly. Jo a taky tu jde o to poslání..... . Pak vyměkne a začne myšlenkovat. Nějaká alespoň snaha o náhled aktuálního stavu (katolické) církve se fakt nekoná. A proč taky. Seriál si v pohodě vystačí s tou hromadou srandy, s prima úvodními titulky a nějakým tím mudrováním. Nemám problém. ()
Galerie (87)
Zajímavosti (21)
- První epizoda seriálu se speciálně promítala 3. září 2016 na Benátském FF. (Varan)
- Ve 41. minutě, když se jde Lenny / Pius XIII (Jude Law) ptát Mary (Diane Keaton) na rodiče, tak si zakrývá tričko. V další scéně je však odkryté a je zřetelně vidět. (Zix.)
- Píseň, kterou daruje grónská premiérka (Carolina Carlsson) papeži (Jude Law), je „Senza un perché“ od italské zpěvačky Nady, vydaná v roce 2004. Znovu ji slyšíme během závěrečných titulků. (J.F.B.)
Reklama