Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V kině je objevena mrtvola zavražděné ženy. Případu se ujme kapitán Marha, který zjistí, že neznámá nepatřila ani k divákům, ani k zaměstnancům kina. Stopy vedou do sousední tiskové agentury IDOC (Informace a dokumentace). Zaměstnankyně slečna Mouchová pozná v zavražděné svou kolegyni Věru Šimandlovou. Protože oběť měla u sebe mít značnou finanční částku, zahrne Marha mezi první podezřelé ty lidi, kteří o penězích věděli. Vzápětí se však dostane k novému možnému motivu vraždy – k seznamu čtyř vědců, kteří emigrovali na západ… Film Jiřího Hanibala je zdánlivě banální detektivní příběh, který se během vyšetřování rozroste v nevšední zločin organizování útěku vědeckých pracovníků do ciziny. Jeho předlohou byla kniha Václava Erbena "Efektivně mrtvá žena". Známý kapitán Exner, který je hrdinou literární verze, se však ve filmu změnil v kapitána Marhu. (Česká televize)

(více)

Recenze (92)

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

Průměrná detektivka s takovou poněkud vykonstruovanou zápletkou o využití tiskové agentury pro účely organizace ilegálních výjezdů vědeckých pracovníků na západ. Mám rád Františka Němce, který si zde zahrál hlavní roli vrchního vyšetřovatele. Herecké obsazení je celkově atraktivní, i když třeba Luděk Munzar v roli záporáka působí dost toporně. Velmi výrazná (možná až poněkud přepjatá) je dramatická filmová hudba. Nějak mi k té celkové zápletce moc nesedla. ()

MickeyStuma 

všechny recenze uživatele

V sedmdesátých letech vzniklo mnoho povedených detektivních snímků a tento je jeden z nich. Natočen byl na základě románu 'Efektivně mrtvá žena' od spisovatele Václava Erbena. Ano, jedná se o literárního autora, který stvořil slavného kapitána Michala Exnera. Ten tu však tentokrát nevystupuje. Místo něj se případu chopil kapitán Jindřich Marka a jak jinak, neméně zdatně. Autor u něj taktéž zohledňuje jeho kriminalistické počínání tak i soukromý život, pro patřičné zohlednění přirozené lidské tváře. Samozřejmě se jedná o detektivní příběh o pátrání po vrahovi, který je na svou dobu tradičně propojen s politickou zápletkou. Tentokrát se jedná o téma protistátního komplotu s cílem emigrace skupiny vědců do kapitalistické ciziny. Obsazení do hlavní role Františka Němce zřejmě nebyla náhoda. Podobnou roli měl v seriálu '30 případů majora Zemana' (1974), ve kterém ztvárnil příslušníka StB zabývající se právě emigrací a západními agenty, kde se plně uplatnil dle daných představ. Dramatizace, patřičná atmosféra a mírné napětí v rámci řešení případu. Jedná se skutečně o řemeslně vyrobenou filmovou detektivku ve všech svých aspektech, na který se, samozřejmě vlivem své doby vzniku okem schovaným, dá s přehledem dívat i dnes. ()

Reklama

Godhaj 

všechny recenze uživatele

,,Není mi to jedno, proč by mně to mělo bejt jedno.“ Kriminálka, v jejímž názvu jde o čas, by měla mít spád. Toho jsem tu bohužel nebyl svědkem, děj se vlekl jako hlemýžď a vyšetřování nestálo za nic. Podezřelých je totiž více než dost, navíc se do toho pletl jakýsi pan Syřiště, o kterém jsem se až posléze z internetu dozvěděl, že jde o nějakého komparzistu, se kterým se chtěl tvůrčí tým originálně rozloučit. Němec mi do role detektiva nesedí, pořád ho mám zafixovaného jako hodného taťku horolezce z filmů Poledňákové. Ale abych jen nehanil, tak atmosféru to má správně ponurou a sedmdesátkově dobové detaily kina světozor a jeho okolí byly velmi zajímavé. ()

PowPow 

všechny recenze uživatele

Nesrovnatelné s detektivkami z šedesátek typu kapitána Exnera nebo dokonce majora Kalaše. Pomalé, neoriginální, nudné, bez silných hereckých výkonů., a navrch to "zdobí" ideologie a klišé vyšetřovatele zanedbávajícího rodinu. Jeden z mnoha smutných důkazů, jak normalizace zničila do té doby vynikající československou kinematografii. ()

F.W.Colqhoun 

všechny recenze uživatele

Ideologický podtext mě kadil ze všeho nejméně, bez něho by normalizační detektivka nebyla kompletní. Smutnější věci se stávají při rutinní filmařské práci: pitomá kamera, dialogy, naprosté blbosti [časy to sice byly jiné, ale že bych se ptal policie, proč mi šmejdí po bytě, až 5 minut potom, kdy je k sobě pustím?], nesoudně natahované vycpávkové záběry, snad aby šel řídký případ natáhnout alespoň na povinnou hodinu a čtvrt, a scény aut nořících se do smogu [nic ve stylu Taxikáře, aby bylo jasno] a sledovaček v ulicích. Nedokončené motivy [manželka Němcova fízla je prostě kráva, tečka] a marná snaha skvělých herců protlačit do toho něco zajímavého [Somr, jehož manželka BYLA taky kráva, pije rum z lahve sympaticky koutkem úst, Vlach a jeho dýmka]. Zeitgeist příliš věrný na to, aby mohl bavit. ()

Galerie (11)

Zajímavosti (6)

  • Film se natáčel i ve známém pražském kině Světozor. Podle vylepených plakátů (Křidýlko nebo stehýnko – 22. 2. až 28. 3. 1979) a Nevinný (12. 4. až 9. 5. 1979) lze určit přibližnou dobu natáčení. V čase cca 45 minut je také vidět plakátovací stěna s programem pražských kin, která zobrazuje týden od 26. 4. do 2. 5. 1979. (Merťas)
  • Když ředitel provází Marhu (František Němec) po celém INDOCu, hned v radiologickém oddělení představuje Syřiště (Bert Schneider). V oddělení dálnopisů zavolá na Forsta (Adolf Filip) a diví se, že je Forst ještě na pracovišti, on to vysvětluje tím, že nepřišlo Syřiště, to je ale už dávno na směně. (gug)
  • Natáčelo se i v porodnici u Apolináře. (Winster)

Reklama

Reklama