Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

V kině je objevena mrtvola zavražděné ženy. Případu se ujme kapitán Marha, který zjistí, že neznámá nepatřila ani k divákům, ani k zaměstnancům kina. Stopy vedou do sousední tiskové agentury IDOC (Informace a dokumentace). Zaměstnankyně slečna Mouchová pozná v zavražděné svou kolegyni Věru Šimandlovou. Protože oběť měla u sebe mít značnou finanční částku, zahrne Marha mezi první podezřelé ty lidi, kteří o penězích věděli. Vzápětí se však dostane k novému možnému motivu vraždy – k seznamu čtyř vědců, kteří emigrovali na západ… Film Jiřího Hanibala je zdánlivě banální detektivní příběh, který se během vyšetřování rozroste v nevšední zločin organizování útěku vědeckých pracovníků do ciziny. Jeho předlohou byla kniha Václava Erbena "Efektivně mrtvá žena". Známý kapitán Exner, který je hrdinou literární verze, se však ve filmu změnil v kapitána Marhu. (Česká televize)

(více)

Recenze (92)

Khotzilla 

všechny recenze uživatele

Další potvrzení faktu, že slušné detektivky se u nás před revolucí točily naposledy v šedesátých letech (Petr Schulhoff!), zatímco později už to byla až na výjimky bída a utrpení, plná ideologického balastu a zásadních prohřešků proti žánru. Pomalé tempo a vyloženě nudné pasáže jsou u nich běžné. Většinou to pak - stejně jako tady - zachraňují herci. Tento případ sice není z rodu těch už vyloženě komických svou nereálností či okatou podporou režimu, ale i tak je to typický důkaz toho, že pokud někdo tvrdí, že se tu před revolucí točily lepší filmy, buď podobné filmy neviděl a nebo trpí ztrátou paměti... ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Škoda nedopovězení příběhu soukromého života kapitána Marhy, postavy Františka Němce. Jinak je tenhle film vcelku sympatická kriminálka se skvělým obsazením, velice dobrou hudbou (ústřední motiv!) a svižnou režií (scény s identifikací těla, sledováním jednoho z podezřelých nebo ta "předpožárová" se obzvlášť vyvedly). ()

Reklama

dobytek 

všechny recenze uživatele

Nejlepší na týhle detektivce je oficiální text distributora. Autor těch textů by si to měl po sobě aspoň číst. V první větě napíše, že na ulici našli zavražděnou ženu, ale ve druhý větě už píše, že ji našli v kině. Jinak je to dost nudná detektivka, která nijak nevybočuje z Hanibalovy šedivý tvorby. Čas možná pracoval pro vraha, ale rozhodně nepracoval pro dobro filmu. Jak čas ubíhal, začínalo mě to víc a víc nudit. ()

Peabody 

všechny recenze uživatele

Dodnes považuji sérii detektivek s Michalem Exnerem za jednu z nejlepších, která v české literatuře vůbec vznikla. Filmový osud je docela zvláštní, ačkoli to volá po sérii, nikdo nikdy nehrál Exnera dvakrát. Celkem vím o pěti zpracování s pěti herci ani v TV nevznikl seriál Exner (Oprava, v tomto století ano, v Michalem Dlouhým, který není špatný Exner). Jiří Vala to začal docela slušně v Pokladu byzantského kupce (1966, režie Ivo Novák), sice mu trochu podle mne schází Exnerova elegance, ale jinak jde a Gabi Vránová tam střihla rozkošnou blběnku a mezi ní a Exnerem to jiskří slušně, to se v šedesátých smělo. Následovala televizní Bláznova smrt, kde Exnera hraje typově podle mne také dobře Petr Kostka, elegance by být mohla, ale pan režiisér Zdeněk Kubeček z toho udělal neuvěřitelně utahanou záležitost, která navíc v roce 1973, velmi tuhé normalizace, nemohla mít žádné sexuální náznaky (ostatně nápadně elegantní oblečení taky ne), že by soudruh kapitán vyjížděl po Táně Fischerové nepřipadalo v úvahu a Regina Rázlová taky nic nezachránila. Navíc obsazení nejtužšího stranického jádra Prokoš Vicena Švorc poněkud sráží atmosféru. Pak je opět filmový Čas pracuje pro vraha, 1979, kde herecky skvěle i typově slušně (jenom mu chybí exnerovská chuť po hezkých dívkách) Exnera zahrál František Němec, ovšem jednak režíroval Jiří Hanibal, což nedává mnoho šanci, ale zejména Exner se ze zcela nepochopitelných důvodů jmenuje Marha (také kapitán). Navíc je ženatý a zjevně pod pantoflem, což jke znásilnění předlohy jako prase. Asi by to chtělo nějakého pamětníka, protože to je zjevný produkt schvalovacích barrandovských šibřinek té doby. Zřejmě se Exner nehodil (ostatně on nikdy nebyl dost socialisticko kriminalistický jako hoši příslušníci ze seriálů nebo jako Slávek Jandák. Jiří Kodet ve Vraždě talentovajnho ševce mi osobně sedí jako Exner nejlépe (zejména elegance, tak ty dívenky, to se obojí v roce 1982 už mohlo), ale režijně je to utahané až běda a hlavně kolem Kodeta chybí herci partneři. Jan Schmidt obsadil sice stranicky ukázněnou partu (Zounar, Čáp, Mareš, Hardt), jenže oni šmrnc nemají. Karel Augusta už to nezachrání, Poslední mně známý Exner pak je Karel Heřmánek v režii Jana Prokopa, 1985, ale to je zatím někde v TV archivech, moc sháním Dialogy pro klarinet, cimbál a bicí (BOhužel už jsem sehnal a je to neuvěřitelně špatné, i když sám Heřmánek by Exner taky mohl být). František Němec je podle mne docela dobrý Exner, herecky jeden z nejlepších, ale nemá - myslím v doznívající normalizaci - šanci být elegantní, nemá tak po ženách. Opravdu nechápu, proč se nesměl jmenovat Exner. Takže není to tak šedivé a špatné jako televizní Bláznova smrt, ale žádná sláva to taky není. ()

klúčik 

všechny recenze uživatele

Pán Hanibal natočil len priemerný film. Už len meno hlavného vyšetrovaťela je zaujímavý - určite na Slovensku volal sa Marha. František Němec zahral túto postavu celkom dobre. Je sranda, že stačí dať postave fajku do úst a je tu velký kriminalista - O.Vlach. Určite sa na Barandove natočili aj lepšie kriminálky.....60%. ()

Galerie (11)

Zajímavosti (6)

  • V úvodu filmu jede Volha řízená Karlíčkem (Jiří Zahajský) po estakádě z Vysočan na Prosek. V té době měla svítící zábradlí. (jis)
  • Když tým vyšetřovatelů čeká před kinem na podezřelého, lze spatřit plakát k právě promítanému filmu, kterým je snímek Křidýlko nebo stehýnko (1976). (korbitch22)

Reklama

Reklama