Scénář:
Hideaki AnnoKamera:
Kósuke JamadaHudba:
Širó SagisuHrají:
Jutaka Takeno'uči, Hiroki Hasegawa, Satomi Išihara, Kengo Kóra, Ren Ósugi, Akira Emoto, Džun Kunimura, Kimiko Jo, Hairi Katagiri, Takumi Saitó, Kjúsaku Šimada (více)Obsahy(1)
V Tokijské zátoce je nalezen zcela opuštěný člun. Zatímco jej pobřežní hlídka prohledává, dojde k náhlé podvodní explozi, která způsobí rozsáhlý záchvat paniky. Zanedlouho na to se z moře vynoří podivné monstrum, které srovná se zemí část města a než proti němu stihne japonská armáda nějak zasáhnout, promění se a unikne zpátky do hlubin. Odborníci jsou bezradní a nemohou přijít na žádný způsob, jak si s tímto monstrem, které bylo pojmenováno Godzilla, poradit. Zatímco se vysoce postavení činitelé sáhodlouze radí ve snaze vymyslet způsob řešení náhle vzniklé krize, Godzilla se opětovně vynoří z moře, mnohem větší a nebezpečnější než předtím. Podaří se Japoncům přijít na to, jak zastavit toto záhadné a neuvěřitelně mocné monstrum dříve, než se do záležitosti vloží Američané a svrhnou na Tokio jadernou nálož? (Israha)
(více)Videa (7)
Recenze (57)
Film som videl na premiére tu v Tokiu. S priateľmi sme sa po jeho skončení zhodli, že namiesto názvu Godzilla by sa to malo volať KaigishitzuZilla (Kaigishitsu = konferenčná miestnosť) - nebojím sa s istotou vyhlásiť, že 90% z celého filmu sa odohralo v kancelárii niekoho, alebo v kdejakých konferenčných miestnostiach. Hranie hercov skostnatené, scény boli viditeľne a citeľne sterilne naaranžované (notebooky v kancloch na stoloch otvorené v rovnakom uhle), silený humor zo strany jednej z hlavných postáv ženského pohlavia, ktorá nás, cudzincov v publiku, pobavila aj "skvelou" angličtinou. Hudba detto - počas scén v kanceláriách absentovala úplne, najvýraznejšie sa prejavovala v scénach so samotnou godzillou. Logické chyby a nekonečná hlúposť postáv a komparzu, či samotného scenára taktiež nepotešili (hint: postaviť všetky tanky do radov na jedno miesto presne tak, aby na čo najviac z nich mohla godzilla niečo šľahnúť a bez námahy ich čo najviac odrovnať). Jednoducho hrôza, ľutujem každý yen, ktorý som za lístok zaplatil. ()
Odsobněná procedurální satira na (nejen) japonskou byrokracii a neschopnost vlády dynamicky reagovat na zkánosné „jaderné“ zemětřesení 2011. Ano, chápete správně, že tady se nejede na vlně zábavného guilty pleasure monstr snímku jako pozdější (ehm, vlastně dřívější) Godzilly (což na jednu stranu je škoda, ne že ne), ale zcela v odkazu původního Hondova snímku plného poválečných jaderných traumat. V této verzi navíc obohaceného o roli dnešního Japonska vůči sobě sama i zbytku světa. A to skrze desítky mluvících hlav či nulovou přímou provázanost pasáží s Gožirákem. Každopádně většinu času zabírající „zasedačkové“ segmenty jsou fantastické, protože krom satirického a „nastavujeme zrcadla“ módu fungují i samy za sebe jako uvěřitelné zprostředkování, jak by to (ne)fungovalo na nejvyšší exekutivní úrovni v případě národní krize. A zbylou čtvrtinu stopáže pak doplňují neskutečně našlapané katastrofické pasáže s „Probuzenou zkázou“ na ničivé procházce Japonskem, které majstrštykově kombinují totální destrukci, skvostný design vzdávající holdy originálu, nápadité (a sakra působivé) snímání a kongeniální Sagisuiho/Ifukubeho hudbu. "Restart" japonské Godzilly ani náhodou není pro každého a dokonce ani náhodou není ani pro každého nekritického fanouška krále monster. Netradičně zvoleným konceptem i zpracováním si to totiž vyloženě říká o rozporuplné přijetí. A toho se tomu po zásluze dostalo. Každopádně je to minimálně zajímavé a stěží o tom kdo kdy řekne „tuctový katastrofák, který se mi z hlavy vykouřil s náběhem závěrečných titulků“, protože ať už to pro ta odvážná rozhodnutí zatratíte či si to naopak právě pro ně zamilujete, tak chladné a bez jasně vyhraněného názoru vás to nezanechá. A který jiný vysokorozpočtový blockbuster tohle ještě dnes umí? Howgh. ()
Vizuál samotné Godzilly mi zpočátku příliš neseděl a jestli mě něco jó rozčilovalo, tak to byly knoflíkové oči. Nicméně svou destruktivní cestou Tokiem si získala moje sympatie a po mutaci se z ní s konečnou platností stala docela hezká holka. Nicméně tohle nebylo jen o radioaktivní ještěrce. Především cca první polovina byla víc než cokoliv jiným kousavou politickou satirou reflektující poslední zemětřesení v Japonsku, během něhož tamní orgány v mnoha ohledech selhaly. A tvůrci je tu rozhodně nešetří. Některé byrokratické postupy mi připomněly i naše luhy a háje. Druhá půlka se už jen lehce otřela o traumata Druhé světové války a plně se soustředila na likvidaci potvory, což mě hodně bavilo. Mělo to vtip, mraky nápadů a závěrečná sekvence se šikanzeny, jeřáby a já nevím čím vším patřila k tomu nejlepšímu, co mohou godzillí filmy nabídnout. Pro mě příjemné překvápko. 80% ()
Godzira a jej vplyv na politicko - ekonomicke pomery a medzinarodne vztahy Japonska v 21. storoci. Toto by bol vystiznejsi nazov pre tuto vyslovene dizertacnu pracu o narocnosti riesenia situacie a komplexnosti rozhdovacich procesov v bezprecedentnej situacii zjavenia Godzilly na predmesti. Moj prvy zarez do japonskeho Godzira sveta nebol zly, ale predsa len toho politikarcenia tam uz bolo prilis. ()
Najvyššie mocenské kruhy s byrokratickým aparátom (ktorý je do nevídaných tvarov a výrastkov zmutovanou a teda nie vždy práve najfunkčnejšou kostrou ich fungovania) sú pre svetovú populáciu možno ešte nebezpečnejšie než nezničiteľný netvor z hlbín oceánu, zrovnávajúci celé mestá a chrliaci rádioaktívny oheň? Beriem to také celé! ()
Galerie (29)
Photo © Busan IFF 2016
![Šin Godžira - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/161/131/161131738_da2b7e.jpg)
Zajímavosti (11)
- Většina zvukových efektů nebyla vytvořena nově. Například řev Godzilly v závěrečné scéně je stejný, jako řev téhož monstra ve filmu The Return of Godzilla (1984). Také soundtrack je v hojné míře zrecyklován ze starších dílů série. (Israha)
- Film je restartem série a nemá tudíž přímou návaznost na žádný z předcházejících dílů. (Israha)
- Kromě změny podoby a evoluce disponuje nový Godzilla také celou řadou dalších zvláštností, které ho odlišují od svých předchozích inkarnací. Příkladem toho je například fialová barva atomového dechu nebo schopnost rozštěpení spodní čelisti při chrlení atomového dechu. (Israha)
Reklama