Režie:
Radek BajgarHudba:
Jan P. MuchowHrají:
Jiří Bartoška, Eliška Balzerová, Tatiana Dyková, Jiří Havelka, Jakub Kohák, Pavla Beretová, Iva Janžurová, Anna Čtvrtníčková, Lucia Siposová (více)Obsahy(1)
Veterinář Jan (Jiří Bartoška) už toho má dost. Poslední kapkou je smrt tchána, kterému taky došly síly a trpělivost. Babička (Iva Janžurová) totiž vždy rozhodovala o jeho životě, stáří, a nakonec i o tom, jak a kde bude pohřbený. Nerespektovala žádné jeho přání a touhu, v dobré víře, že ona sama vždy a lépe než on ví, co je pro něj dobré a správné. A tak se k jeho neštěstí o něj starala podle své představy o jeho štěstí. A Janovi začíná být jasné, že je na té samé cestě. Jeho žena Olga (Eliška Balzerová) se totiž řídí stejnou teorií malého dvorku a dlouhého biče a přesvědčením, že za štěstí svého muže je zodpovědná výhradně ona. Janovi dojde, že už takto dál nemůže, nechce, neumí. Když nic neudělá, skončí jako tchán. Jednoho dne jej napadne způsob, jak se osvobodit a získat zpět vládu nad svým životem. Tato revolta je ale hodně netradiční. Už jen tím, že prvotní inspirací mu byl jeden z jeho pacientů, papoušek s podezřením na Alzheimera. Jan se tak i díky němu vydává na cestu za naplněním toho, o čem se domnívá, že jsou jeho sny. A protože tato cesta nemůže být snadná, stává se její součástí také stádo koz a později i krav, psychiatrický ústav, plavba na voru a život na lodi. Janova cesta za svobodou ovlivní i životy jeho dětí a jejich partnerů. Dcera Olga (Táňa Vilhelmová) totiž převzala matčinu metodu, zatímco snacha Alena (Pavla Beretová) zatím dokázala tlaku rodové tradice odolat a volí vlastní cestu, liberálnější, modernější, lidštější. Důsledky jsou pro jejich protějšky (Jiří Havelka a Jakub Kohák), v obou případech odpovídající. (Cinemart)
(více)Videa (3)
Recenze (814)
"Teorie Tygra" je podľa mňa najlepším českým filmom za posledné 3 roky, ktoré som mal možnosť vidieť. Nemôžem na ňom nájsť jediný problém. Je to vtipné, je to svieže a okrem toho je to napísané absolútne zo života. Človek mnohé situácie dokáže rozpoznať a veľmi dobre chápe, čo sa deje. Je to svet, kde ženy prevzali kontrolu nad životom v manželstve a muži sa na tom ich vysnívanom živote, ktorí "chceli obaja" majú spolupodielať. A potom nerozumejú prečo utekajú a čo sa vlastne v ich živote deje a prečo sa niečo dokonalé rozpadne. A nikdy nepripustia možnosť, že by mohli urobiť nejakú chybu. V tomto film funguje skvele. Postavy sú skvelé, dialógy sú vynikajúce a nechýba im uveriteľnosť a musím povedať, že tu padne asi najlepšia hádka, akú som kedy počul medzi Havelkom a Vilhelmovou. To nemalo chybu. Okrem toho to aj skvele vyzerá a neustále mám pocit, že toto nie je svet, ktorý by sme raz chceli poznať. A musíme sa pričiniť, aby naša manželská budúcnosť vyzerala inak. A možno stačí len dopriať tomu druhému lásku a šťastie. Niekedy to funguje jendoducho. A nemusíme mať ani perfektne uprataný byt a nemusíme vedieť o každom kroku toho druhého. Pretože si máme veriť a máme sa milovať. A to je všetko čo tomu treba. Neviem. Čo viac by som mal o tomto filme ešte napísať? Podľa mňa ide o najlepší český film, ktorý som za posledné roky videl. Nemôžem nájsť scénku, ktorá by ma nebavila a nemôžem nájsť momentku, ktorá by mi neprišla spracovaná od srdca a na svojom mieste. Skvelá práca na scenári a vynikajúco spracované. Tlieskam. Hodnotenie: A+ ()
Málokedy máme možnosť vidieť na plátnách kín takto "antifeministický" film, ktorý by nahrával nám chlapom, večným podpantoflákovým chudákom, čo za nič nemôžu. Už v prvých minútach zistíte o čom film je a budete sa na jednotlivých situáciách baviť, potom už to začne byť mierne únavné, aby to nakoniec tvorcovia pochopili a rozhýbali viac dej a vývoj postáv. Teda ako ktorých a je iba dobre, že nie každý precitne a zázračne sa zmení. A som rád, že do takéhoto vtipného sebemrzkačstva išli tak slávne herečky. Pre ich mužských kolegov to bola povinnosť. Aby si človek film užil, musí prijať určitú zámernú "nadsázku" a nepremýšľať príliš nad uveriteľnosťou situácii. ()
Jednou za čas se v tuzemech objeví film, za který se nemusíme stydět. Přál bych si, abychom se podobného dočkali třeba jen jednou ročně, a pěti o něco slabších, zbytek aby vůbec nevznikl. Mohli bychom se ob měsíc dívat a těšit se. Bartoška byl, je a bude nej hercem, ale poklona panu Bajgarovi, jak to celé poskládal. Škrtnul bych krávy, ale z hlediska dalšího vývoje smysl měly. ()
Bez ohledu na vlastní sympatie nebo nesympatie k jednání jednotlivých postav a způsobu, jakým se s životními změnami jiné postavy vypořádaly, ráda vidím český film, kde vás dialogy nervou za uši, postavy nejsou úplné karikatury a vizuální stránka nepůsobí stylem, že režisér někomu náhodně vrazil kameru do ruky. Je Teorie tygra nezapomenutelná nebo jedinečná? Ne. Sledovala se mi ale dobře od začátku do konce a pocit promarněného odpoledne jsem z ní neměla. ()
Strategie ženy: chudinka nebo rovnou hysterák. Strategie muže: taktický ústup. Srovnání několika manželských páru z kterého nejlépe vyjde žena, která si občas ubalí jointa a její muž, milující dítě v ní...ač jeho spermie jsou ty nejpomalejší široko daleko. Vynikající debut a velmi příjemná komedie se současnou hereckou elitou, krásnými záběry české krajiny a skvělou myšlenkou, jež dokazuje, že český film nemusí nutně sklouzávat do stupidního sexistického humoru. I inteligentní a náročnější divák se v našich kinech může dnes zasmát. [Cinema City - Ústí n. Labem] ()
Galerie (41)
Zajímavosti (18)
- V čase 36:29 přijde za Janem (Jiří Bartoška) do domu pečovatelka Váženová (Ivana Uhlířová), která má na sobě brýle. Dvě sekundy na to má ale brýle dole a teprve si je nasazuje. (JosefTomas)
- Natáčení probíhalo v Praze, ve Středních Čechách (v okolí Davle, v Třebsíně, Novém Kníně, Dobříši, Vysokém Újezdu, Černošicích apod.) a v malebném prostředí tří řek Vltavy, Berounky a Sázavy po dobu třiceti natáčecích dnů v průběhu šesti extrémně tropických týdnů v létě roku 2015. Dům Jana (Jiří Bartoška) a Olgy (Eliška Balzerová) se nachází ve městě Dobřichovice. Výlet na kolech v úvodu filmu, který si Jan a Olga udělají, je poutní místo s barokním kostelem Skalka v Brdech. (Zdroj: CinemArt)
- Do českých kin na film přišlo 386 tisíc diváků, kteří v pokladnách nechali 44,6 milionu Kč. (NIRO)
Reklama