Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Veterinář Jan (Jiří Bartoška) už toho má dost. Poslední kapkou je smrt tchána, kterému taky došly síly a trpělivost. Babička (Iva Janžurová) totiž vždy rozhodovala o jeho životě, stáří, a nakonec i o tom, jak a kde bude pohřbený. Nerespektovala žádné jeho přání a touhu, v dobré víře, že ona sama vždy a lépe než on ví, co je pro něj dobré a správné. A tak se k jeho neštěstí o něj starala podle své představy o jeho štěstí. A Janovi začíná být jasné, že je na té samé cestě. Jeho žena Olga (Eliška Balzerová) se totiž řídí stejnou teorií malého dvorku a dlouhého biče a přesvědčením, že za štěstí svého muže je zodpovědná výhradně ona. Janovi dojde, že už takto dál nemůže, nechce, neumí. Když nic neudělá, skončí jako tchán. Jednoho dne jej napadne způsob, jak se osvobodit a získat zpět vládu nad svým životem. Tato revolta je ale hodně netradiční. Už jen tím, že prvotní inspirací mu byl jeden z jeho pacientů, papoušek s podezřením na Alzheimera. Jan se tak i díky němu vydává na cestu za naplněním toho, o čem se domnívá, že jsou jeho sny. A protože tato cesta nemůže být snadná, stává se její součástí také stádo koz a později i krav, psychiatrický ústav, plavba na voru a život na lodi. Janova cesta za svobodou ovlivní i životy jeho dětí a jejich partnerů. Dcera Olga (Táňa Vilhelmová) totiž převzala matčinu metodu, zatímco snacha Alena (Pavla Beretová) zatím dokázala tlaku rodové tradice odolat a volí vlastní cestu, liberálnější, modernější, lidštější. Důsledky jsou pro jejich protějšky (Jiří Havelka a Jakub Kohák), v obou případech odpovídající. (Cinemart)

(více)

Videa (3)

Trailer 1

Recenze (812)

Tetsuo odpad!

všechny recenze uživatele

O něco lépe natočené než některé věci od Marie Poledňákové, zdánlivě víc při zemi a bez crazy prvků. Fakticky je to ale hnus, opravdu nechutný nesnesitelný film, přesněji snůška nejblbějších stereotypů, které si hrají na pravdu o životě. Nejublíženějším chudákem na světě je bohatý starý bílý muž, který trpěl za socialismu a teď v manželství. Místo humoru neustálé poučování a "moudra", zarámované dokonce do vysokoškolské přednášky z neexistujícího oboru. Snímek z alternativní reality, kde světu vládnou ženy. Sebezálibný obraz mužské impotence, kterému tleskají lidé smíření s mizérií svého života. Opravdu jsme na tom tak špatně, že toto je nejoblíbenější a zřejmě i komerčně nejúspěšnější český film roku 2016? ()

Othello 

všechny recenze uživatele

Chystal jsem se na zlo, ale minimálně z důvodu vysokých hodnocení jsem myslel, že to bude alespoň technicky zvládnuté. Čekal jsem, že třeba střih bude navazovat na úhly snímání, že kamera se zmůže na víc než přestříhávání mezi polodetaily a celky s občasnou nesmyslnou objížděčkou či jeřábem. Myslel jsem, že už se dneska dokáží rozestavit do záběru předměty tak, aby to nevypadalo, že do sterilní místnosti někdo právě rychle vyskládal nové, čisté, nakoupené rekvizity. Že už si někdo uvědomuje, že pokud mám scénu, ve které náhodou vejde do místnosti nějaká postava k jiné, tak vypadá hloupě, že zrovna tam uprostřed stolu na uklizené desce leží její policejní spis, aby byl hned po ruce. Nedokážu si představit, jak mohl Bajgar aniž by mu na to někdo něco řekl, oznámit, že tohle bude čtyřicátá scéna, ve které budou postavy sedět u stolu a jíst, protože není schopný vymyslet jakoukoli jinou situaci, při níž by mohlo dojít k vzájemné interakci. Ona ale lenost, rezignace a unavenost formy celkem koresponduje s celkovým námětem, ve kterém Bartoška hraje chudáka natolik zbabělého, že za čtyřicet let manželství není schopný říct své ženě, že s ní nechce být a místo toho začne na tajňačku odjíždět do přírody, aby tam pil víno, kouřil a díval se do dáli. Když padne vysněná otázka, proč se s ní teda kurva nerozvede, tak to zkušeně odpálí tím, že by to ona nepřežila. A voila - stejně se nakonec rozvedou a jeho žena to přežije celkem na pána. Film ale přesto z Bartošky dělá protisystémového rebela a avatara svobody, jenž je vzorem pro své ochoumoutované příbuzné. Abychom to dostatečně pochopili, tak je samozřejmě prezentováno, že starý vousatý veterinář je pořád objektem zájmu mladých sexy single žen, které protřele odmítá než vyrazí zas do západu slunce za tou cestou svou. Slabošské postavy jeho příbuzných pak procházejí v jeho přítomnosti proměnou, která akcentuje fyzickým napadením Novotného manželky-psychopatky, které film vnímá jako pochopitelnou eskalaci v důsledku jejího teroru, o který si říkala a se kterým její nebohý manžel nemohl do této doby nic dělat. Teorie tygra se přesto neobhájí tím, že prezentuje i sympatické ženské postavy, které kontrastují s harpyjími karikaturami Balzerové, Janžurové a Vilhelmové a tím pádem film není misogynní. Celou svoji zápletku totiž zaobaluje do parafráze kastrování kocourů, které ze začátku s nelibostí protagonista jako veterinář musí provádět a na konci jej z přesvědčení odmítá. Navíc jeho vyobrazení žen a mužů jenom až groteskně šponuje ty nejstarší a nejchcípáčtější stereotypy, ve kterých všichni chlapi vedeme válku proti ženám, kteří nás chtějí zkrotit a domestikovat ze svých kuchyní od červeného vína a přípravy chlebíčků. Vysoké hodnocení i návštěvnost tohohle filmového potratu jenom vypovídá o celkové ufňukanosti a zbabělosti spolčenosti, která nám umožňuje se s tímto kusem identifikovat natolik, že přehlížíme i jak odporně to vypadá a dějově nefunguje. Nemluvě o tom, že v tom filmu není ani stopa humoru a ještě se to celý snaží tvářit jako český Fight Club, kde místo Dust Brothers brnká k drsné chlapské revoluci Jan Muchow s Michalem Tučným. () (méně) (více)

Reklama

Anderton 

všechny recenze uživatele

Málokedy máme možnosť vidieť na plátnách kín takto "antifeministický" film, ktorý by nahrával nám chlapom, večným podpantoflákovým chudákom, čo za nič nemôžu. Už v prvých minútach zistíte o čom film je a budete sa na jednotlivých situáciách baviť, potom už to začne byť mierne únavné, aby to nakoniec tvorcovia pochopili a rozhýbali viac dej a vývoj postáv. Teda ako ktorých a je iba dobre, že nie každý precitne a zázračne sa zmení. A som rád, že do takéhoto vtipného sebemrzkačstva išli tak slávne herečky. Pre ich mužských kolegov to bola povinnosť. Aby si človek film užil, musí prijať určitú zámernú "nadsázku" a nepremýšľať príliš nad uveriteľnosťou situácii. ()

Xmilden 

všechny recenze uživatele

Chlapský film se silným odérem kritiky směrem k ženám, které rozhodují o životě chlapů. Kdy se půjde dotyčný vyčůrat, jestli si dá kafe nebo čaj a kam se pojede na výlet. Věřím že starší generaci se film nemusí tolik líbit, ale já z něj byl určitě nadšený. České filmy jsou totiž kvalitnější než udává místní hodnocení a když si vezmu kolik hollywoodských blbostí jsem za poslední měsíc viděl (a kolik jich ještě uvidím, protože na něco koukat člověk musí, že? :) ), tak mě vedle nich tento snímek jednoznačně obstojí. Má lehce zapamatovatelné postavy, s kterými se dokáže každý z nás identifikovat, promyšlený příběh a hlavně odehrává se to u nás, tady a teď. Zkrátka Teorie tygra, ač vlastně ani pořádně nevím co ten výraz znamená mě potěšila. 80% ()

Boogeyman 

všechny recenze uživatele

Je to taková ta nereálná zromantizovaná óda na cestu z města, kde Bartoška setřese okovy civilizace a manželského stereotypu a vydá se jen tak bloumat světem kam ho nohy zanesou a všechno je boží, nevázaný, nikde žádná pravidla. Dočkáme se tak Bartošky sedícího na vrcholu kopce, pokuřujícího cigárko a popíjejícího víno při zapadajícím slunci, ale nikdo neřeší, že by se do takovýho krpálu nikdy nevydrápal, sežrali by ho komáři, vyhlídka by byla plná bordelu a turistů, cestou zpátky by si ožralej zlomil nohu a vůbec že ten kopec je určitě tak 50 km od jeho domu a večer už mu autobus nejede. Ale nám je to podáno tak, jako že ho manželka rozčílila, tak si zašel za barák udělat na chvilku pohodičku...další věc je, že když už se člověk rozhodně jít "into the wild", pravděpodobně bude mít za dva dny hlad, bude smrdět, bude mít puchejře na nohou, cestou potká tak maximálně feťáka, blázna a bezdomovce a a pokud behem noci neumrzne, nejspíš ho policajti odchytnou a odvezou na záchytku. Bartoška však vyrazí a první co potká je krásná Slovenka, která ho pozve domu a chce ho ojet. ()

Galerie (41)

Zajímavosti (18)

  • Scéna s kozami se natáčela v Jílovém u Prahy. Komparzu v této scéně se účastnili převážně místní občané. (J.A.K.)
  • Na začátku filmu, po kastraci kocoura Tygříka, Jan Berger (Jiří Bartoška) řekne sestřičce: „Nikdy se neptej, koho kastrují – kastrují tebe.“ Parafrázuje tím notoricky známý citát z úvodu Hemingwayovy knihy „Komu zvoní hrana“: „Žádný člověk není ostrov sám pro sebe, každý je kus nějakého kontinentu, část nějaké pevniny. Jestliže moře spláchne hroudu, je Evropa menší, jako by to byl nějaký mys, jako by to byl statek tvých přátel nebo tvůj. Smrtí každého člověka je mne méně, neboť jsem část lidstva. A proto se nikdy nedávej ptát, komu zvoní hrana. Zvoní tobě.“ Autorem tohoto citátu ovšem není Hemingway sám, nýbrž anglický básník John Donne. (Rene.Artois)
  • Ve scéně, kdy Jan Berger (Jiří Bartoška) a Erik (Jiří Havelka) spolu jedou na výlet, zastaví autem na mostě přehrady, kde ho nechají zaparkované. Ve skutečnosti platí na mostech i tunelech zákaz stání. (tommahol)

Související novinky

SOUNDTRACK Poděbrady 2017

SOUNDTRACK Poděbrady 2017

17.05.2017

Festival SOUNDTRACK Poděbrady přináší letos již po druhé jedinečnou podívanou ve spojení moderních technologií spolu s poslechem skvělé filmové hudby. Lázeňské město Poděbrady bude ve dnech 24. – 27.… (více)

Startuje letní přehlídka BEST FILM FEST

Startuje letní přehlídka BEST FILM FEST

14.07.2016

Volné seskupení čtyř artových kin v Praze: Atlas, Evald, Lucerna a MAT pořádá od 14. do 20. července tohoto roku BEST FILM FEST, týden nejúspěšnějších a divácky nejnavštěvovanějších filmů první… (více)

Reklama

Reklama