Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Veterinář Jan (Jiří Bartoška) už toho má dost. Poslední kapkou je smrt tchána, kterému taky došly síly a trpělivost. Babička (Iva Janžurová) totiž vždy rozhodovala o jeho životě, stáří, a nakonec i o tom, jak a kde bude pohřbený. Nerespektovala žádné jeho přání a touhu, v dobré víře, že ona sama vždy a lépe než on ví, co je pro něj dobré a správné. A tak se k jeho neštěstí o něj starala podle své představy o jeho štěstí. A Janovi začíná být jasné, že je na té samé cestě. Jeho žena Olga (Eliška Balzerová) se totiž řídí stejnou teorií malého dvorku a dlouhého biče a přesvědčením, že za štěstí svého muže je zodpovědná výhradně ona. Janovi dojde, že už takto dál nemůže, nechce, neumí. Když nic neudělá, skončí jako tchán. Jednoho dne jej napadne způsob, jak se osvobodit a získat zpět vládu nad svým životem. Tato revolta je ale hodně netradiční. Už jen tím, že prvotní inspirací mu byl jeden z jeho pacientů, papoušek s podezřením na Alzheimera. Jan se tak i díky němu vydává na cestu za naplněním toho, o čem se domnívá, že jsou jeho sny. A protože tato cesta nemůže být snadná, stává se její součástí také stádo koz a později i krav, psychiatrický ústav, plavba na voru a život na lodi. Janova cesta za svobodou ovlivní i životy jeho dětí a jejich partnerů. Dcera Olga (Táňa Vilhelmová) totiž převzala matčinu metodu, zatímco snacha Alena (Pavla Beretová) zatím dokázala tlaku rodové tradice odolat a volí vlastní cestu, liberálnější, modernější, lidštější. Důsledky jsou pro jejich protějšky (Jiří Havelka a Jakub Kohák), v obou případech odpovídající. (Cinemart)

(více)

Videa (3)

Trailer 2

Recenze (812)

Aky 

všechny recenze uživatele

Tenhle film mi vrátil víru v současnou českou kinematografii. Vcelku závažný problém přepálené ženské emancipace je podáván s dávkami smíchu, které nic neubírají na naléhavosti sdělení. Naprosto výtečný Bartoška (o to více, že po těžké nemoci) s sebou zřejmě strhává i ostatní ansámbl. Pět hvězdiček určitě není moc. ()

eraserhead666 

všechny recenze uživatele

"Od toho jsou poslední přání, do prdele, aby se o nich nediskutovalo." Tohle není o nějakém boji muži versus ženy, to by bylo příliš krátkozraké. Tohle je o nerespektování druhého a to jde napříč pohlavími. Hodně se mi líbilo rozvrstvení postav, hlavně třech (hlavních) ženských babička-matka-vnučka, kdy všechny jeli jednu linii ale každá trochu jinak (intenzivně). Ono vlastně vyprofilování postav (vhodně podpořené obsazením) je největším pozitivem celého příběhu, včetně klasiky, kdy ve svém postoji největší a nejprůbojnější postava nakonec pod tíhou nepřímých argumentů otočí - to je skoro jako ze života. Velkým a potěšujícícm překvapením pro mě byl Kohák, toho vyloženě nesnáším pro jeho neskutečnou trapnost, ale herec, herec je to skvělý. ()

Reklama

Adam Bernau odpad!

všechny recenze uživatele

Vzpouru proti manželské kuratele dělal už Olmer (1985, tématicky podobný je i jeho o rok starší film). U jeho antihrdiny to pokaždé bylo spojeno s novou láskou k mladé ženě, představující pravý opak stávající manželky, pokaždé ale taky s krizí ve vztahu k okolnímu světu. Že se ten Bajgarův potřebuje úplně odstřihnout (!) od ženského pohlaví, není rozdíl tak zajímavý jako ten, že zřejmě vůbec neví, co a proč s životem (a neví, že to neví). Hlavně ale narozdíl od obou Olmerových filmů je Teorie tygra obyčejná sračka. Filmový zážitek nula, zážitek z herců vlastně taky (marného Koháka mezi ně nepočítám). K filmové kvalitě srov. NinadeL a pokud jde o ideu, resp. její dementní zpracování, trefně se, každý ze svého hlediska, vyjádřili spacylemon, Marthos, Psice, Tetsuo, xxmartinxx. Připodotýkám, čeho si všimla PollyJean, totiž že i ten nový svobodný život musela bourákovi Barťákovi zařídit Vilhelmová (platební karta, hausbót). Můj názor je, že dané téma (manželky řídící život manželů) se může ze skutečnosti života vypreparovat a filmově zpracovat, ať co drama nebo co komedie,  s různou mírou obecnosti a s různou (třeba i nulovou) mírou vztahu k čemukoli reálnému, třeba i s nadržováním té či oné straně a despektem ke straně opačné. Nic z toho bych filmu nevyčítal, kdyby za něco stál. Což není náš případ. Teorie tygra nestojí za nic a místo tématu má jen pseudotéma ve stylu nekonečně prázdných pseudomouder zdejší zkurvené populace. ()

misterz 

všechny recenze uživatele

Prekvapivo zábavné a také očarujúco smutno-veselé. Navyše film vyvoláva akúsi podivnú zmes protichodných pocitov, ktoré ešte nejakú tú dobu po projekcii dokážu v divákovi rezonovať. Aj dejová linka mala niečo do seba, nie ako iné filmy s podobným námetom. V každom prípade palec hore. Slušný nadpriemer. 80/100 ()

castor 

všechny recenze uživatele

Škoda ubrání plynu v poslední třetině, jinak ovšem nečekaně velmi svěží česká záležitost. Herecky nesmírně příjemná (suverénní Bartoška má sakra charisma, nekompromisní Balzerová se nepokouší variovat svou skvostnou kreaci z Žen v pokušení, Kohák nijak neruší, Vilhelmová je nesmírně svěže položená do role totální semetriky, rodinnou večeři si dosyta užívá vzpurný Havelka a moc fajn jsou i ostatní), místy lehce roztěkaná, jindy nečekaně hluboká story o trávení velké části života pod pantoflem je ve výsledku velmi milým překvapením. On začne blbnout, ony to těžce rozdýchávají. Cesta za svobodou je humorná, milá i docela trefná, ač jdeme místy už do extrémů a některé charaktery jsou už přeci jenom přehnané. Finále bohužel slabé, ale obecně to šlo i bez vulgárních zhovadilostí. PS: Poslušní manželé by na to chodit skutečně neměli. ()

Galerie (41)

Zajímavosti (18)

  • Na začátku filmu, po kastraci kocoura Tygříka, Jan Berger (Jiří Bartoška) řekne sestřičce: „Nikdy se neptej, koho kastrují – kastrují tebe.“ Parafrázuje tím notoricky známý citát z úvodu Hemingwayovy knihy „Komu zvoní hrana“: „Žádný člověk není ostrov sám pro sebe, každý je kus nějakého kontinentu, část nějaké pevniny. Jestliže moře spláchne hroudu, je Evropa menší, jako by to byl nějaký mys, jako by to byl statek tvých přátel nebo tvůj. Smrtí každého člověka je mne méně, neboť jsem část lidstva. A proto se nikdy nedávej ptát, komu zvoní hrana. Zvoní tobě.“ Autorem tohoto citátu ovšem není Hemingway sám, nýbrž anglický básník John Donne. (Rene.Artois)
  • Ve scéně, kdy Jan Berger (Jiří Bartoška) a Erik (Jiří Havelka) spolu jedou na výlet, zastaví autem na mostě přehrady, kde ho nechají zaparkované. Ve skutečnosti platí na mostech i tunelech zákaz stání. (tommahol)

Související novinky

SOUNDTRACK Poděbrady 2017

SOUNDTRACK Poděbrady 2017

17.05.2017

Festival SOUNDTRACK Poděbrady přináší letos již po druhé jedinečnou podívanou ve spojení moderních technologií spolu s poslechem skvělé filmové hudby. Lázeňské město Poděbrady bude ve dnech 24. – 27.… (více)

Startuje letní přehlídka BEST FILM FEST

Startuje letní přehlídka BEST FILM FEST

14.07.2016

Volné seskupení čtyř artových kin v Praze: Atlas, Evald, Lucerna a MAT pořádá od 14. do 20. července tohoto roku BEST FILM FEST, týden nejúspěšnějších a divácky nejnavštěvovanějších filmů první… (více)

Reklama

Reklama