Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Příběh Bohémy se otevírá. Jeho vypravěčem je Arnošt Žák (O. Pavelka), barrandovský dramaturg a scenárista. Rámec celé minisérie tvoří jedna okupační srpnová noc v roce 1968. Pro Arnošta je to už druhá okupace republiky a zároveň příležitost rekapitulovat svůj život v období mezi nimi. Když ti první okupanti – nacisté – zavřeli vysoké školy, sehnal Arnošt (M. Balcar), ještě jako student, místo na Barrandově. A tady, v jedněch z nejlepších filmových ateliérů v Evropě, se odehrávají životní příběhy slavných herců a režisérů, tady prožívají poslední chvíle před Mnichovem a následně začátek temného období protektorátu. Protagonisty těchto příběhů jsou skutečné osobnosti, jejichž životními osudy je minisérie Bohéma inspirována: slavný Zdeněk Štěpánek (M. Dlouhý), geniální „král komiků" Vlasta Burian (V. Javorský), jeho „přihrávač" Jaroslav Marvan (D. Novotný) i okouzlující milovník Oldřich Nový (S. Rašilov). Jsou na vrcholu svých tvůrčích sil. Nikdo z nich neočekává, že se otevřená demokratická společnost první republiky náhle změní v režim, kde časem půjde za maličkost i o život. Naopak, zprvu jsou všichni přesvědčeni, že to po Mnichovu v okleštěné republice snad nebude tak hrozné. Březnová okupace v roce 1939 ale všechny vyvedla z omylu. Jak se s dramatickou změnou poměrů vyrovnali ti, kteří byli nejvíce vidět? Ti, které publikum milovalo a nechtělo se jich vzdát? Herci, kteří chtěli hrát a jejichž čeština, znějící z pláten kin, národ posilovala? Jakou cenu museli zaplatit za svou práci pod německým dohledem? (Česká televize)

(více)

Recenze (52)

Matty 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Přehnané množství postav (oproti Českému století bez užitečných titulků se jmény), z nichž některé jsou v epizodě čistě proto, aby si divák mohl říct třeba „hle, Vančura!“ Namísto toho, abychom se skrze jednu novou tvář dostali k další, probíhá jejich uvádění na scénu dosti nesystematicky a celý díl se drolí do řady epizod, jen volně provázaných motivem arizace filmového průmyslu. Zarámování vyprávění vzpomínajícím Žákem prozatím hlavně rušivé a matoucí. Zahrané a natočené je to na druhou stranu nadprůměrně a oceňuji odvahu tvůrců ukázat, že a) milované prvorepublikové hvězdy byli obyčejní lidé, zbabělí, kolaborující a přizpůsobující se dobové situaci; b) film sloužil Němcům jako nástroj propagandy a navenek nevinná zábava ve skutečnosti nevznikala s tak docela nevinnými úmysly. Jenom čekám, kdy se, jako u Českého století, rozeběhne irelevantní debata nad tím, že takhle to ve skutečnosti nebylo a všichni zúčastnění vypadali a jednali docela jinak. ()

liborek_ 

všechny recenze uživatele

Bylo to snesitelné a koukatelné. Ale jednu věc asi nikdy nepochopím: Proč film o reálných postavách, reálných historických událostech a snažící se v některých momentech o až křečovité vylíčení dobového kontextu buduje klíčové scény na zbytečných smyšlenkách? Např. Zdeněk Štěpánek neoznamoval v rozhlase přijetí Mnichovské dohody (to premiér Syrový). Jo, jsem hnidopich. Vadí mi ten nesoulad mezi křečovitou doslovností, kde postačí autorská licence, a křiklavou nepřesností, kde se diváctvu vnucuje deformace kontextu. ()

Reklama

kocik1 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Na hodnocení je zatím brzy. Ale když on ten Nový vypadá příliš jako Saša Rašilov, důvod, proč je Burian chvíli s knírkem a chvíli bez, jsem nepochopila vůbec. Možná si ho ve skutečnosti nalepoval a mám jen špatné znalosti.... Jak tu už mnozí psali, postavy se pletou a ta podoba k obecně známým hercům je sporadická. Jediný, kdo mě v této podobě naprosto přesvědčil, je Michal Dlouhý. Takže uvidíme... ()

kingik 

všechny recenze uživatele

Buriana, Nového, Marvana, Štěpánka a spol. znají i dnes všichni, jen zasvěcení věděli, jací byli mimo natáčecí plac. Do jisté míry panují o jejich soukromém životě nejasnosti, tenhle šestidílný dobový seriál (nejen pro příznivce filmů pro pamětníky) na nedělní večer přichází objasnit jejich bohémský život a jejich herecké a životní osudy za protektorátu a komunistické totality. A nejde na to špatně. Jen aby idyla byla dokonalá, museli by být současní herečtí představitelé svým předobrazům podobní, to se ve většině ztvárnění postav nepodařilo uskutečnit. Nutno dodat, že herci měli před sebou mimořádně náročný úkol, pro mnohé z nich to jistě byla i velká herecká výzva. Nejlépe se s tím popasoval Vladimír Javorský, který zachytil docela věrně gesta Vlasty Buriana a jeho charakteristický hlasový projev. Javorský u mě vyhrál. Zbytek si už tak zdatně nevedl. Jaroslav Marvan byl nad síly Davida Novotného, Zdeněk Štěpánek přece nikdy nemluvil přitepleně, Michal Dlouhý si neodpustil hlasový projev, který se s tím Štěpánkovým vůbec neslučoval, nejhůře dopadl Oldřich Nový Saši Rašilova, který ho nevystihl nejenže vnějškovou podobou, při scénách z natáčení se dokonce pokusil mluvit jeho (neodolatelnou) dikcí, což působilo jako parodie, v soukromí ale mluvil civilně jako Rašilov. Chtěl bych ještě ale podotknout to, jak herci z tehdejší éry působili věkově neurčitě, v čemž bylo i jisté kouzlo. Burian a spol. prostě vypadali i působili o mnoho let starší, než ve skutečnosti byli, čehož jejich noví představitelé nedosáhli a nemohli tak těžit z espritu doby, v níž se prostřednictvím maskérů a kostymérů ocitli. Nehledě na to, že legendární herci byli obrovské persony. Úplně bych odboural Ondřeje Pavelku, který už byl nadpočetným elementem, jeho vypravěč byl rušivý, jeho postava je jako jedna z mála smyšlená (k fiktivním postavám se ještě řadí mladá a nadějná herečka Lili Krallová) a je z jiné éry, konkrétně z okupace v roce 1968, což má být jakousi paralelou nacistické okupace, kterou zažili prvorepublikové herecké legendy. Vůbec to ale nezafungovalo. Úvodní díl nasadil vláčné, ničím strhující tempo, dějové linky nebyly příliš přehledné, nestíhalo se odvyprávět a dokonale pokrýt prostor, který každá z postav dostala. Čekal jsem to lepší, možná méně unylé a víc zajímavé i po dějové a herecké stránce. Zhoršení i zlepšení se nevylučuje. 5/10 ()

InJo 

všechny recenze uživatele

Moc pěkné a ambiciózní téma, filmový vizuál, na který je radost pohledět, silné herecké obsazení (Javorský jako Burian je zatím velká výhra), ale celkově mi to zatím přijde příliš akademicky chladné a suché (podobně se mi jevilo i Sedláčkovo České století). Totožný problém mám naneštěstí s většinou obdobných velkých výpravných televizních projektů ČT - nemají "šťávu" a (tudíž) nedokáží náležitě zaháčkovat a vytvořit v divákovi pocit závislosti a nedočkavosti po dalších dílech. Nad Bohémou ale po první epizodě určitě hůl nelámu - na to je její námět až příliš lákavý... ()

Galerie (30)

Zajímavosti (4)

  • Tvůrci některým filmům ponechali originální název, jiné z neznámých důvodů přejmenovali. Film „Doktorem proti své vůli“ je ve skutečnosti U pokladny stál... (1939) a film „Starý Olšovský“ je snímek Přednosta stanice (1941). (sator)
  • Kostel, jenž se objeví v epizodě, je kostel Narození Panny Marie v Roudnici nad Labem. (sator)
  • Arnošt Žák (Ondřej Pavelka) má doma televizor Tesla 4213U „Mimosa“ z let 1964–1965, jenž se vyráběl v Tesla Pardubice. (sator)

Reklama

Reklama