VOD (1)
Série(3) / Epizody(25)
Obsahy(1)
Dramatický seriál z originální produkce HBO z dílny Georgeho Pelecanose a Davida Simona, v jehož hlavních rolích excelují James Franco a Maggie Gyllenhaal, sleduje příběh legalizace a následného vzestupu pornoprůmyslu na newyorském Times Square, od počátku sedmdesátých do poloviny osmdesátých let minulého století. Seriál zkoumá milníky bouřlivého světa, z něhož se v Americe stane miliardový sexuální průmysl. (HBO Europe)
(více)Videa (6)
Recenze (68)
Komplexní a (miminálně zdánlivě) velmi realistický příběh o prostitutkách, pasácích, počátcích porna a tak dále v 70. letech. Je to skvěle napsané, perfektně zahrané a celkově je to prostě mimořádně kvalitní a zábavná seriálová lahůdka, která má nakročeno stát se podobnou legendou jako The Wire. (9/10) ()
Musí se nechat, že tvůrci otevřeli poměrně pěkné téma. Tématem je totiž počátek pornoprůmyslu v New Yorku, čímž si zadělali o zlatého bludišťáka v podobě seriálového tématu pro rok 2017. Opravdu těžce by se totiž hledalo téma, které by bylo zajímavější, originálnější a lépe zpracované...co si ostatně budeme povídat. HBO se toho totiž chopilo opět poměrně obstojně a našlo si pro podobný počin postavy víceméně hollywoodsky zásadní. Zlobivý kluk James Franco tu produkuje, režíruje a ještě si tu střihne solidní dvojroli. Více šokující je ale Maggie Gyllenhaal, která tu jde herecky doslova na dřeň a když mluvíme o seriálu o počátku pornoprůmyslu, tak můžeme říci, že její postava tu začíná od opravdového dna a solidně roste tak, jak nabývá počet dílů samotného seriálu. Má to šmrnc, má to grácii sedmdesátých, potažmo osmdesátých let a chvíli to je tak brutálně sarkastický, že se mi těžce hledá jakákoliv alternativa. V rámci seriálů hodně solidní počin, ale po první sérii a půlce druhé marně hledám moment, který by mě zlomil na pátou hvězdu a já mohl říct, že tenhle námět je natolik dobrý, že je vlastně dokonalý. ()
Špína Manhattanu nezachycuje počátky pornografie ve Spojených státech. To bychom se museli vrátit ještě o pár dekád do minulosti. Seriál pojednává o její zlaté éře, kdy se v rámci businessu s erotikou emancipovala a změnila ve výnosné průmyslové odvětví. Tedy o 15 letech vymezených polovinou 70. let a koncem následujícího desetiletí. Poté se centrum pornografické výroby přesunulo do střední Evropy - čeští a maďarští "herci" byli levnější (ostatně jako celé filmařské zázemí) a nebyli spoutáni obavami z AIDS. Zákony i společenská atmosféra byly navíc extrémně benevolentní. Boom středoevropské "hanbaté" produkce trval ještě celou dekádu, aby pak pornu definitivně zlomil vaz nástup internetu, sociálních sítí a voyaerismu "zadarmo". Zkrátka pornografii smetla druhá sexuální revoluce. The Deuce se mi nehodnotí snadno. Ne, že bych prakticky okamžitě nepoznal její klady - tedy špičkovou produkci, kdy je možné psát v superlativech o všech profesích, o pocitu dokonalé autenticity, o atmosféře, o každém pečlivě ošetřeném detailu a o tom, že máte před sebou dokonalou imitaci sedmdesátek se všemi jejich neřestmi a rozkládajícími se centry amerických velkoměst s epidemií pouličního násilí a drog, hazardu a nekontrolovatelného šíření organizovaného zločinu. To všechno má v seriálu své místo. Dát po pěti dílech pět hvězdiček je snadné a zasloužené. Jenže jak plynou další epizody, zjistíte, že projekt má problém s příliš širokým záběrem. Nezávislá prostitutka v podání Maggie Gyllenhaal a James Franco v roli šikovného barmana, který v tom umí chodit, sice mezi obrovským množstvím postav vyčnívají, ale rozhodně je nelze považovat za v pravém smyslu hlavní postavy. Seriál se totiž podobá snímkům Roberta Altmana, kde hlavní roli přebírá prostředí a určitý výsek společnosti. Tvůrci si dali za úkol zmapovat proměny obchodu s erotikou a před vašima očima defilují pasáci, prostitutky, policisté a mafiáni i početná skupina figurek z prostředí na pomezí zločinu a počestného způsobu obživy. Příliš mnoho mikropříběhů a motivů projekt rozmělňují, jen některé z nich mají potenciál a tak je pravděpodobné, že časem svoji hvězdnou nadílku trochu zredukujete. Špína Manhattanu už vůbec není pro ty, co upřednostňují epické a dynamické vyprávění - ti se s projektem výrazně minou. Seriál se nevyhýbá explicitnímu zobrazování sexuálních praktik, ale nehledejte v něm samoúčelnost. Maggie Gyllenhaal je ve své roli skvělá, ale to je v rámci její herecké dráhy vlastně samozřejmost. Celkový dojem: 85 %. ()
Štětky, porno, pasáci, hromada afer (jako množné číslo od "afro"), sexuální průmysl ve všech formách, peep shows, pornokina, gay bary a to všechno v atmosféře, jakoby se to točilo tenkrát. A beze studu a chvályhodně i bez cenzury, protože kdyby tam ani jednou neukázali ztopořené péro, kolem kterých se to tak moc točí, bylo by to trapné. Kouří se úplně všude (nemocnice, restaurace, kanceláře atd.) a vypadá to, že i šuká nebo honí se úplně všude. Prostě zlatá 70. léta. Která se podařilo vykreslit náramně povedeně, bych řekl. Do toho skvělí Jamesové Francové (kde minimálně jeden z nich dost připomínal Earla), kteří ale nebyli nutně nejlepšími herci. Všichni totiž byli dobří, v parádních retro kostýmech a s retro účesy. A tak dostaneme pěkně nechutnej svět sexu a prostituce... ale dokud bude existovat poptávka, bude i nabídka... a naopak. Ale když to ti lidi takhle snesou a nevadí jim to, tak ať si vydělávají, jak umí. Už se těším na sérii č. 2, ve které předpovídám AIDS a nějaké ty potraty. ()
Někdo se rád vrací do Bradavic, někdo do Středozemě nebo na Pandoru z Avatara a já mám velkou slabost pro špinavý New York 70. let, jak ho líčí Přání smrti nebo Taxikář (a na druhém místě pro Hongkong přelomu 80. a 90. let). Přestože reálně bych tam žít moc nechtěl, protože to tehdy bylo hlavní město rakoviny plic a přepadávání v metru. Tenhle seriál mi dopřává bezpečné výlety do tehdejších newyorských ulic, barů, bordelů a pornokin a mezi pestrou společnost, která je obývá - prostitutky, pasáky, policajty, mafiány, barmany a pornofilmaře. Druhou velkou atrakcí seriálu je zachycení rodícího se pornoprůmyslu, který spolu s bordely rekrutuje právě prostitutky a jejich pasáci se musí přizpůsobit. Seriál nemá velký dramatický příběh (což může leckoho hned zkraje odradit), je to volně plynoucí kronika a časoprostorová cestovka, která má naprosto luxusní výpravu. A kde jsou vám průvodci sympatické postavy v podaní spolehlivých herců v čele s Jamesem Francem (v dvojroli dvojčat, která dokáže perfektně herecky oddělit) a Maggie Gyllenhaal, hrající prostitutku, co se přes hraní v pornofilmech propracuje na jejich režisérku s uměleckými ambicemi. K tomu šťavnaté dialogy a samozřejmě nahota. První série neměla chybu, v druhé mě zajímala primárně filmařská linka (natáčení feministické pornoverze Červené Karkulky) a klidně bych oželel nudné linky aktivismu a otvírání luxusního gay baru. Uvidíme, co třetí řada, v níž se děj přesouvá do osmdesátek a porno se přesouvá na videokazety a tím pádem z pornokin do domácností. ()
Galerie (194)
Photo © Paul Schiraldi/HBO
![The Deuce: Špína Manhattanu - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/163/658/163658715_a6c53a.jpg)
Zajímavosti (4)
- Herec, který hraje postavu Bobbyho (Chris Bauer) řekne, že je předák. Tuhle roli si zahrál i v seriálu The Wire - Špína Baltimoru (od r. 2002), kde hrál Franka Sobotku. (Zek)
- Vzhledem k tomu, že se děj točí kolem pornoprůmyslu a je tedy plný erotickýh scén, byla na plac přizvána koordinátorka intimity. Ta hercům pomáhala, aby během choulostivého natáčení nebyli ve stresu. (cmenda)
- Inspirací pro seriál byl pro Pelecanose a Simona muž z New Yorku, asistent manažera lokací Henry Johnson. Dotyčný tvůrcům vyprávěl své zážitky, jak v 70.letech vedl pro mafi několik barů a masážních salonů na Manhattanu. Něco byla pravda, něco nea ale filmaře to zaujalo natolik, že podle toho začali točit. (cmenda)
Reklama