Režie:
Woody AllenScénář:
Woody AllenKamera:
Ghislain CloquetHrají:
Woody Allen, Diane Keaton, Féodor Atkine, Yves Barsacq, Yves Brainville, Harold Gould, Jessica Harper, James Tolkan, Howard Vernon, Frank Adu (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Scenárista, režisér a herec Woody Allen tentokrát situoval děj svého komediálně laděného příběhu do carského Ruska 19. století, do doby napoleonských válek. Hlavní postavou filmu je obyčejný, tak trochu neduživý bojarský synek Boris (v Allenové podání) s celoživotní láskou ke krásné sestřence Soně (Diane Keatonová). Jeho obrovskou smůlou je, že se náhodou narodil právě do společnosti vyžadující příliš velké sliby, velké válečné činy a nepřiměřeně rozmáchlá romantická gesta. Ironií osudu právě Boris má zaplatit vlastním životem za zločin, který nikdy nespáchal. A právě tento okamžik slouží k tomu, aby retrospektivně vyprávěl tragikomickou historii svého života. Film Láska a smrt je neobyčejně vtipnou filozofickou "lahůdkou" na existenciálně pojaté téma - sex a konec života, stejně jako parodií na historické romány typu Vojna a mír. Také tady nalezneme Allenovy originální vizuální gagy, nejednou inspirované proslavenými tituly světové kinematografie: Kachní polévka, Světla velkoměsta, Sedmá pečeť (postava Smrti, která si odvádí nebožtíky) a Křižník Potěmkin. Děj provázi hudba Sergeje Prokofjeva, za kamerou tentokrát stál klasik frankofonního filmu Ghislain Cloquet. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (305)
Jeden z nejlepších Allenových kousků. Neskutečné dialogy, místy naprosto absurdní humor plný odkazů nebo různě pokroucených citací z klasické ruské literatury (ale i na různé seriózní filmaře - hlavně Bergmana). Pekelné je, že proud fórů se nezastaví prakticky po celou dobu, takže těžko najít nejlepší kousky.Já osobně mám hodně rád scénu s výcvikovým seržantem carské armády, která je černoch, scény z hrdinova dětství (otec coby vlastník "kousku půdy", tajemný sen s tančícími číšníky) a pak v podstatě všechny scény, kde Allen v důstojnické uniformě balí petrohradské krasavice. "Zabil bych vás, kdybyste byl opravdový muž" "Já jsem opravdový muž" "Myslel jsem o něco menší opravdový muž." ()
Tak presne takto si chcem Woodyho filmy pamätať a presne tento zobrazuje všetko 'naj', čo vlastne v základe ponúkajú. Toto bola úplná šupa, namakané hlášky odrovnávajúce diváka každú minútu boli také perfektné, že som film myšlienkami preťahoval, aby sa ešte neskončil. Na tomto sa oplatí zabaviť sa. A zatiaľ je to pre mňa najlepší Allen, z čias, keď do svojich diel ešte nepchal (niekedy zbytočný) dramatický žáner. Hĺbka vtipov nemá obdobu - "Bezvýznamnosť, nebytie, čierna prázdnota..." ''Čo vravíš?" "Nič, plánujem si budúcnosť." Perfecto. 100%. ()
Woody byl magor! Jeho smysl pro absurdní pojetí je absolutní, takže jak už to bývá, něco si z toho vyfiltrujete jako dobré, ostatní ne. Kdyby v mém sítu uvízlo víc, byl byl šťastnější, i když štěstí je objektivně vzato subjektivní. Jeden vtípek, když se Woody posmíval přízvuku nějaké dámy, mi připadal spíš sellerovský. James Tolkan hrál Napoleona, ale vypadá jako Vít Bárta, čili logicky Bárta vypadá jako... ()
Výborný film s spoustou trefných gagů, skvěle napsaných dialogů a monologů, odkazů na literaturu, film či ruské prostředí, to vše doplněné závažnými filosofickými otázkami (ať už jde o to, zdali je subjektivita objektivní nebo o to, kolik si asi Ježíš účtoval za skříně). Já se bavila od začátku do konce, z filmů, které jsem zatím od Allena viděla, se tenhle rozhodně řadí mezi ty nejlepší. ()
Mé první setkání s dalo by se říct, "klasickým" Allenem a určitě první setkání s jeho humornou stránkou. Doteď jsem viděl jen jeho tři aktuálnější filmy Vicy Cristina Barcelona, You Will Meet a Tall Dark Stranger a Blue Jasmine. Kadencí vtipů stejně úžasné jako Top Secret!, ale Allenův humor a vůbec jeho postavička šla totálně mimo mě, a tak jsem u sledování spíše trpěl a vyhlížel konec. Když už si film dělá srandu ze všech a všeho, proč herci nemluví nějakým podivným ruským přízvukem? Místo toho půlka osazenstva hovoří s dokonalou absencí přízvuku. ()
Galerie (38)
Zajímavosti (19)
- Záběr na sochu lva a záběr vojáka, který je střelen do oka skrze brýle, jsou parodií na podobná vyobrazení soch z filmu Křižník Potěmkin (1925). (HellFire)
- Diane Keaton (Sonja) se v jedné scéně lehce zranila, když byla jedním ze svých kolegů omylem trefena houslovým smyčcem do oka. (jezurka42)
- Když Boris (Woody Allen) sjíždí v kánoi z kopce do bojující vřavy, jsou vidět za dřevěným kolem pneumatiky, po kterých dělo skutečně jede. (Chegi)
Reklama