Režie:
Woody AllenScénář:
Woody AllenKamera:
Ghislain CloquetHrají:
Woody Allen, Diane Keaton, Féodor Atkine, Yves Barsacq, Yves Brainville, Harold Gould, Jessica Harper, James Tolkan, Howard Vernon, Frank Adu (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Scenárista, režisér a herec Woody Allen tentokrát situoval děj svého komediálně laděného příběhu do carského Ruska 19. století, do doby napoleonských válek. Hlavní postavou filmu je obyčejný, tak trochu neduživý bojarský synek Boris (v Allenové podání) s celoživotní láskou ke krásné sestřence Soně (Diane Keatonová). Jeho obrovskou smůlou je, že se náhodou narodil právě do společnosti vyžadující příliš velké sliby, velké válečné činy a nepřiměřeně rozmáchlá romantická gesta. Ironií osudu právě Boris má zaplatit vlastním životem za zločin, který nikdy nespáchal. A právě tento okamžik slouží k tomu, aby retrospektivně vyprávěl tragikomickou historii svého života. Film Láska a smrt je neobyčejně vtipnou filozofickou "lahůdkou" na existenciálně pojaté téma - sex a konec života, stejně jako parodií na historické romány typu Vojna a mír. Také tady nalezneme Allenovy originální vizuální gagy, nejednou inspirované proslavenými tituly světové kinematografie: Kachní polévka, Světla velkoměsta, Sedmá pečeť (postava Smrti, která si odvádí nebožtíky) a Křižník Potěmkin. Děj provázi hudba Sergeje Prokofjeva, za kamerou tentokrát stál klasik frankofonního filmu Ghislain Cloquet. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (305)
Mé nekritické já by asi napsalo, že se jedná o výbornou satirickou komedii, kde 5 z 10 vtipů způsobuje nebezpečné záchvaty smíchu, že dialogy mají úžasný spád a šťávu a že rozcuchaný a obrýlený Woody Allen je pro svou roli typově nepřekonatelný. Mé kritické já by ale oponovalo, že je to za vlasy přitažená slátanina, kde 5 z 10 vtipů působí přiškrceně a ohraně, že šťavnaté dialogy jsou v mnoha případech ztotožněním stupidity a že Allen je naprostý pošuk, jehož charakter je schovaný za hromadou velkohubých keců a moralizování. A protože přiklonění k jedné straně by znamenalo částečně definovat styl hodnocení pro další Woodyho filmy, což by bylo trochu nefér, a také dál složitě rozepisovat "proč, co a jak", zůstanu tentokráte neutrální a tuto Woodyho konfrontaci s profláklým bytím a nebytím si uschovám na dobu neurčitou do složky "Druhá šance". Až potom se snad uvidí. :-) ()
Vojna a mír? Ale kdeže – Láska a smrt! Znáte nějaký film, kde by seznam nějakých vtipných a vypointovaných hlášek zabral aspoň tucet normostran a stejně byste nevyčerpali veškerou zásobu, kterou skýtá? Pokud ano, sem s ním. Pokud ne, Láska a smrt budiž příkladem. Allenova raná tvorba je zkrátka nepřekonatelná. Napoleonské války, Rusko, Francie, chystaná poprava… Pro někoho drama, pro Allena půda pro jeden z jeho nejlepších filmů. Všude samé odkazy, narážky na vše možné i nemožné, a to zabaleno do typického allenovského hábitu, který má hluboko v látce zašito několik filosofických myšlenek, jejichž interpretace je opět zábavného, ba až groteskního rázu (časté promluvy přímo na kameru pak vůbec nepůsobí křečovitě, ale naopak velmi senzibilně a empiristicky). Posuzování každého systému jevů přeci existuje v každém logickém, metafyzickém nebo epistemologickém rozporu s abstraktním empirickým konceptem, jakým je bytí, či nebytí nebo vyskytnutí se ve věci samé nebo věci sama o sobě…Jo, to říkám pořád. ()
Bůh nás zkouší. - Jestli nás chce zkoušet, byl bych pro písemnou formu. Ano, Woody, tohle je cesta jak na mě! Love and Death je jeden z mála filmů, kterým jsem se prosmál. Ta geniální parodie na ruské romány (Vojna a mír) na ruské filozofy (Dostojevskij) na válku (Napoleon) zkrátka zde se Woody opravdu našel a po dlouhé době mi přišlo, že opravdu ví, o čem chce točit. Už to nebyly jen absurdní scénky vedoucí od jednoho bodu k druhému, ale opravdu plynulý příběh, do kterého se ta Woodyho absurdita hodila. Možná je ještě brzo, přeci jen většina Woodyho filmů je stále přede mnou, ale tohle je zatím (pro mě) jeho nejlepší komedie (schválně nepíšu film, protože to je pro mě zcela jiný titul - The Purple Rose of Cairo, který beru spíše jako geniální romantiku/poctu filmům jako takovým). 100 % bez váhání. ()
_Countess Alexandrovna: You are the greatest lover I've ever had. _ Boris: Well, I practice a lot when I'm alone. Woody Allen maximálně rozverný a ve formě. Co víc si přát? _Sonja: Oh don't, Boris, please. Sex without love is an empty experience. _Boris: Yes, but as empty experiences go, it's one of the best. ()
Fajne, fajne by řekli Ostravaci, ale já nejsem Ostravák, takže to neřeknu, a dokonce to ani nenapíšu. Jediné, co bych si filmu troufnul vytknout je jeho stopáž. Je zbytečně krátký. Woody je zkrátka šikovný človíček a tvořit filmy prostě umí. Některé jeho hlášky je zločin vůbec překládat, protože byly vytvořeny pro angličtinu a v češtině ztrácejí velkou část svého potenciálu. Nedá se říct, že bych ze samého smíchu vymetal podlahu. Ve filmu se vyskytuje pouze takový jemný inteligentní humor, u kterého hlasitý smích nepadá v úvahu. Ovšem kouká se na to skvěle. Navíc děj je opravdu úžasný a je zasazen do velmi netradiční doby. Navíc Diane Keaton byla v době vzniku filmu opravdu kus, takže proč ty 4* vlastně nedát. Šup sem s nimi. ()
Galerie (38)
Zajímavosti (19)
- Boris (Woody Allen) s sebou při odjezdu do armády veze kolekci motýlů a síťku na jejich odchyt. Vzdal tak poctu slavnému ruskému spisovateli Vladimiru Nabokovovi, jenž byl uznáván také jako znalec motýlů. (HellFire)
- Název filmu Láska a smrt je odvozen ze dvou ruských knižních klasik – „Vojna a mír“ od Lva Nikolajeviče Tolstého a „Zločin a trest“ od Fjodora Michajloviče Dostojevského. (HellFire)
- Filmový negativ scény z hostiny/recepce byl zcela poškozen a celá sekvence se musela později znovu přetáčet. (jezurka42)
Reklama