Režie:
Hans SteinbichlerScénář:
Fred BreinersdorferKamera:
Bella HalbenHudba:
Sebastian PilleHrají:
Lea van Acken, Martina Gedeck, Ulrich Noethen, Stella Kunkat, Margarita Broich, André Jung, Leonard Carow, Arthur Klemt, Gerti Drassl, Stefan Merki (více)Obsahy(1)
Dětská radost, touha žít i cítit první lásku navzdory válečným hrůzám... S postupem II. světové války se útočištěm rodiny Frankových před pronásledování nacisty stává Amsterdam. Doufají, že zde najdou bezpečí a klidný život, což ovšem radikálně změní obsazení Holandska a stupňující se persekuce židovského obyvatelstva. Otto Frank se v roce 1942 rozhodne ukrýt s manželkou a dvěma dospívajícími dcerami v utajeném podkrovním bytě. Jeho mladší dcera Anne tíživé dny strávené v úkrytu zaznamenává do deníku, který pro ni představuje nejbližšího přítele a přináší naději. Ani nepředstavitelná krutost a hrůzy války nedokáží zničit mladou touhu žít, poznávat svět ve všech jeho krásách, poprvé se zamilovat nebo si hledat vlastní pravdu... Anne Franková se toužila stát spisovatelkou. Společně se svou rodinou byla v srpnu 1944 zatčena Gestapem a deportována do koncentračního tábora. Tím končí deníkové záznamy. Anne Franková zemřela na jaře 1945 v koncentračním táboře Bergen Belsen ve věku nedožitých šestnácti let a stala se jednou z přibližně šesti milionů židovských obětí vražedného nacistického režimu. Její deník byl vydán po skončení války pod názvem "Deník mladé dívky", přeložen do více než 70 jazyků a dodnes patří mezi nejsilnější literární výpovědi o holokaustu. (Česká televize)
(více)Recenze (24)
Film jsem viděl v Lucerně se školou. Předešlé dva roky jsme šli na filmy, které mě ale vůbec nenadchly, a tak jsem doufal, že tentokrát mě film už nezklame. A to tedy neudělal. Němci mi opět potvrdili, že válečné filmy umí točit a výsledek pak stojí za to. Deník Anny Frankové začíná docela nevinně, ale pak se rozjede komorní drama a divák neví, co se může v následujících minutách stát. Kontrasty mezi šťastnějšími a těmi horšími momenty (zejména na konci) jsou zde skvěle vykreslené. Bylo zajímavé sledovat, jak herci dokázali ztvárnit psychologické vyčerpání svých postav po více než dvouletém životě v úkrytu. Dívka, která si zahrála samotnou Annu Frankovou, se zhostila své role na svůj věk velmi profesionálně a z jejího výkonu to bylo jasně patrné. Konec byl velmi drsný a smutný zároveň, opravdu nic pro slabší jedince. Skoro si ode mě film odnesl pět hvězd, ale některé filmové pasáže mi ani do příběhu moc nepasovaly a přišly mi zbytečné. Za mě dávám 85 % ()
Presnejsi sonda do Anniny duse, nez ve filmu s Benem Kingsleyem. Vic osobni a to bylo jadro deje. Coz bylo skvele. Jen uplne nevim, jestli to takhle Anna psala, nebo jestli to byla invence od tvurcu (napr.eroticka scena). Ulrych Noethen byl velmi dobry, presto Ben byl o neco lepsi. Musim stale porovnavat s filmem z roku 2001, nelze se toho zbavit. Ten byl casove daleko komplexnejsi a diky tomu taky silnejsi. Rozhodne ale, pokud jste zadny film o Anne nevideli, vrele doporucuju. ()
Pre mňa je Lea van Acken. v porovnaní s jej výkonom v Krížovej ceste, trochu sklamaním. Chcel by som ju vidieť hrať akčne, ale vybral som si nesprávny film. Tu dostatočne dynamická byť nemohla, už z povahy deja. Zato emocionálne bola presvedčivá až tak, že som mal pocit, že sledujem divadelnú hru, nie film. Dej som poznal dopredu, čiže ma nebavil natoľko, ako by mohol. ()
Film, který divákem zamává, ačkoli explicitně neukazuje vůbec nic. A možná právě proto. Vše působí tak... normálně. Normální život, normální starosti, ale přesto je cítit, že se na obzoru rýsuje něco zlého. Film se velice citlivě zaměřuje na niterní stránku věci, kdy divák sleduje rodinu v úkrytu, jak společně přežívá všechno zlé, ale i to něco málo dobrého. A v centru dění temperamentní dospívající Anne, která omezeným prostorem trpí ze všeho nejvíce. Lea van Acken je opět naprosto výborná a svým projevem skutečně zastiňuje všechny okolo. Ať už vesele poletuje po místnosti, v tichosti trpí, hádá se se všemi okolo nebo prožívá první lásku. Ta touha dospět a naplno žít z ní skutečně vyzařuje na všechny strany a film tohle všechno dokáže velice účinně přenést na diváka. A proto, ačkoli je příběh Anne Frankové notoricky známý a divák kvůli tomu dost přesně ví, co čekat, se mu k závěru doputovat nechce. ()
Úplne prvé nemecké filmové spracovanie najznámejšieho denníka na svete a pre mňa takisto úplne prvé stretnutie s Anne Frank na filmovom plátne. A vôbec neľutujem, naopak. Lea van Acken je vynikajúca, rovnako ako sú trefné jej monológy k divákovi a rovnako ako verne je vystavaná atmosféra počas celého filmu, ktorý skrátka nemá chybu a jeho silný záver nenechá oko suché. Treba vidieť, samozrejme v pôvodnom znení (ako inak). Posledné slová prenechám Anne. „Premýšľajte o všetkej tej kráse, ktorá je stále okolo vás a buďte šťastní." ()
Galerie (18)
Photo © Universal Pictures
Reklama